• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
0

نقدی بر سخنان مشاور رییس جمهور در امور اقوام

  • کد خبر : 4432
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۱

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ محمدرضا مکوندی: ایبنانیوز نوشت: حجت الاسلام علی یوسنی که با روزنامه “جام جم” گفتگو می کردگفت:….با این حال، نکته مهم اینجاست که اکنون در میان بخش وسیعی از اقوام، مناسبات قومی وجود ندارد، مثل لرها که این مناسبات در میان شان مطرح نیست…. در اینجا، خبرنگار روزنامه جام جام متعلق به […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ محمدرضا مکوندی: ایبنانیوز نوشت: حجت الاسلام علی یوسنی که با روزنامه “جام جم” گفتگو می کردگفت:….با این حال، نکته مهم اینجاست که اکنون در میان بخش وسیعی از اقوام، مناسبات قومی وجود ندارد، مثل لرها که این مناسبات در میان شان مطرح نیست….

در اینجا، خبرنگار روزنامه جام جام متعلق به صداوسیما، که از این اظهار نظر مشاور رئیس جمهور درباره لرها متعجب شده است، سخن وی را قطع کرده و از وی می خواهد بیشتر توضیح بدهد. خبرنگار به یونسی می گوید: « شاید بر خلاف بلوچ ها مثلاً» و یونسی در پاسخ می گوید: «بله، یا حتی در عرب ها بیشتر. منظورم این است که مثلاً در میان ترک های امروز، دیگر طایفه و سرطایفه و این ها معنا ندارد. این در حالی است که در خوزستان هنوز شیوخ عرب در رفع اختلافات اثرگذار هستند، مانند بلوچ ها که اشاره کردید، اما گیلکی ها یا آذری ها مناسبات جدید را پذیرفته اند که لازمه شهرنشینی است. این ها از مناسبات قدیمی اقوام فاصله گرفته اند.

اقبال شدید اقوام به مشارکت در انتخابات هم نشان می دهد علاقه به مناسبات جدید بیشتر شده و اکنون احزاب ملی می توانند نقش سرطایفه را ایفا کنند. بنابراین وقت آن رسیده که احزاب ملی به صحنه آمده، جای مناسبات قدیمی را بگیرند. این نکته مهمی است که میزان مشارکت در خوزستان یا بلوچستان بیش از تهران است. این حضور در پای صندوق رأی یعنی برتری گرایش ملی» مشاور حسن روحانی در ادامه می افزاید: «بنابراین به نظر من احزاب باید تقویت شوند و اهل تسنن، ترکمن ها، کردها و ترک ها و دیگر اقوام همه در این تشکل ها حضور فعال داشته باشند و آموزش های ملی ارائه شود. در صورت شکل گیری یک نظام حزبی کارآمد، احزاب رأی خود را از اقوام می گیرند و بعد در صورت پیروزی برای عملی شدن مطالبات آن ها تلاش می کنند»

این گوشه ای از مصاحبه مشاور رییس جمهوری در امور اقوام بود که اتفاقاً بیانگر نگاه کاملاً سیاسی و نه شناخت قومی وی از اقوام ایرانی است و نقد اساسی به دیدگاههای وی وارد است :

یقیناً شناخت شما مناسبات درونی اقوام که موجب دوام و قوام هویت اقوام مختلف ایرانی است کاملاً به دور از حقیقت است و اتفاقاً مناسبات درونی اقوام مناسباتی مبتنی بر واقع نگری است برگرفته از نگاه نخبگان و بزرگان هر قوم است نه تبعیتی کورکورانه؛ در همین قوم لر که مورد اشاره شما است یک نکته قابل اهمیت است که شما از اقبال اقوام به انتخابات از آن یاد کردید اما این اقبال و اعمال رأی اقوام مانند قوم لر چگونه بوده است؟

اتفاقاً در همین انتخابات اخیراً قوم لر پیام زیرکانه و کاملاً سیاسی را به دولت نشینان منتقل کردند شما به عنوان مشاور رییس جمهور در امور اقوام چه برداشتی از آرای این قوم داشته اید؟ چرا اقوام مختلف مانند عرب و لر رأی خود را به محسن رضایی دادند؟ چرا اقوام دیگر کشورمان هم به محسن رضایی رأی دادند؟ پیام این رأی کاملاً سیاسی بود؛ چرا به کاندیدایی دیگری رأی ندادند؟

رأی همین قوم لر اعتراضی به محرومیت های مناطق وسیع زاگرس نشین بود؛ هر دولتی که روی کارآمد و رأی مردم این مناطق را با وعده وعید گرفت بعد از موفقیت نه تنها وعده هایش را فراموش کرد که مدیران عمدتاً ضعیف برای این مناطق در چنته داشت همین دولتی که شما در کابینه اش حضور داشتید آقای خاتمی را می گویم در مبارزات انتخاباتی به مناطق لرنشین آمد و وعده وعیدهای فراوانی داد و بعد از پیروزی حتی یک بار هم حاضر نشد در شهرهایی مانند مسجدسلیمان که رأی بالایی گرفته بود حضور پیدا کند! این یعنی عدم توجه به مطالباتی که در مبارزات انتخاباتی قول مساعد برای تحقق آن داده بود. و این اقبال انتخاتی که به عدم رأی به تهران نشینان انجامید واکنشی به وعده های عمل نانموده دولت های گذشته که به توسعه این مناطق منجر نگردد و قوم لر ماندند و انبوهی از مشکلات… این كه گفته اید گیلکی ها و آذری ها مناسبات جدید را که لازمه شهرنشینی است پذیرفته اند یعنی اقوامی که مناسبات جدید و کارکرد حزبی را نپذیرفته اند با فضای شهرنشیني فاصله دارند خیر این برداشت شخصی شما تلاشی در جهت نفی هویت بومی و سنتی اقوام ایرانی و به خصوص لر زبان است مطمئن باشید در انتخابات آینده هم قوم لر با یک سازماندهی برگرفته از شناخت روند تقسیم قدرت در کشور باز هم به همین صورت رأی سیاسی خود را اعمال کرد رأیی که اعتراض به تصدی بسیاری از مسئولیت های کلان از مناطق خاص کشور است که نفوذ و اعمال رأی ایشان مشکلاتی همچون اجرای طرح های برداشت آب از مناطق بختیاری ؛عدم توجه جدی به بهره وری از ظرفیت های عظیم کشاورزی و مواد معدنی همچون نفت وگاز؛ وجود بیکاري مزمن در این مناطق است.

آقای یونسی این اقوام ایرانی نیازی به احزاب مورد اشاره شما ندارند که خود خوب می دانید احزاب در کشور ما به جای پیگیری مطالبات مردم بازیچه دست سیاست مداران است برای دست یافتن به قدرت و به طبع آن رسیدن به منافع اقتصادی! چنین احزابی نمی توانند به هیچ وجه تأمین کننده مطالبات اقوام ایرانی در مناسبات سیاسی باشند همین مناسبات قوم لر باعث شد که غیرتمندانه هیچ گاه پشت بزرگان خود را خالی نکنند و منافع این همت قومی در سطوح ملی تجلی یافت قوم لر توانست در برهه ای از تاریخ ایران را از استبداد محمدعلی شاهی نجات بدهد و در مقابل دیکتاتوری رضا شاه با سردار فقیدی همچون علیمردان خان مقابل پهلوی اول قیام کرد و در دوران جنگ تحمیلی با سرداری چون محسن رضایی پشتیبان استقلال و مدافع کشور بود در پایان یک نکته را خدمتتان عرض کنم اقوام ایرانی زیربنای هویت ایرانی و به عنوان خرده فرهنگ ها بنیاد و اساس شکل بخشی به فرهنگ ایرانی هستند وجود اقوام مختلف برای کشور ما یک فرصت است این فرصت ها را بشناسید و مطالبات به حق شان را پاسخگو باشید.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=4432

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 8
  1. من خوشحالم كه فرزندان غيور بختياري اينچنين مسائل را با حساسيت دنبال مي كنند و واكنش نشان مي دهند. دست آقاي مكوند يعزيز هم درد نكند. سلامت باشي و سرديار

  2. اگر فرهيختگان بختياري در ارتباط با چنين مسائلي بي تفاوت باشند مي شود همين كه سال هاست دارد اتفاق مي افتد و به بختيار يبهايي داده نمي شود. مكوندي جان بخت يارت باد.

  3. مطالب مشاور رییس جمهور را خوانده بودم و از طرز تفکر و تلقی ایشان نسبت به قوم لر که تلویحا متهم به قول خودشان مناسبات شهرنشینی شده بوند ناراحت ودلگیر بودم که نقد آقای مکوندی که جوابیه ای از سوی نویسندگان قلم بدست لر نسبت به مطالب ضد قوم لر بوده باعث خوشحالی من شد از صمیم قلب تشکر و قدردانی خودرا از ایم مطلب باارزش اعلام می کنم.

  4. از اين كه جناب مكوندي عزيز واكنشي نشان دادند من هم خيلي خوشحال شدم. راستش من خودم دست به قلم خوبي ندارم و از سكوت اهالي قلم به اين مسئله خيلي ناراحت بودم كه چرا هيجچ كس واكنشي در اين رابطه نشان نداده است. اما امروزكه توسط يكي از دوستان مطلع شدم و اين مطلب را مطالعه كردم بسيار خوشحال شدم. زندهه باد ايران، زنده باد لرهاي سراسر دنيا.

  5. نباید اجازه داد افرادی مسوولیتی می گیرند که سررشته ای از آن مسئولیت ندارند و یک قوم بزرگ و باهویت را زیر سوال می برند ومتهم به عقب ماندگی می کنند جوابیه شیوا و رسای استاد عزیز آقای مکوندی جوابیه ای از طرف قوم بزرگ لر به اظهارات مشاوررییس جمهوری است که بدون مطالعه اظهارات بی اساسی نمودند زنده باد لر زنده باد بختیاری

  6. هالوم منیستی منه مال گهپ نوابیده!
    جور یه بنده خدایی که منه تهران وا داس و بووس جنگس وست بی، زسون جدا وابی و ز یه دو سال بعد به هرکی ارسید اگود آقا مو زیر بز گهپ وابیمه. نه دا داروم و نه بوو…

    حدماً با همی شرط و شروط به باقی قومها بیشتر ارسن و شهراسونه آباد اکونن…
    تومرایس ایر منه لیر وا چادرسیاه رهدیمه، ز ای حرفها منه گوش ایما نیره…

    ز قدیم گودنه: ” هرکه نداره یه گهپی، روه نشینه سا یه برد گهپ.”

  7. واقعا متا سفم.از آقای مکوندی هم متشکرم. انشاالله دکتر جلیلی هم در شهر واکنش نشان دهند.

  8. باسلام واحترام مطالب جنابعالی را درمورد مصاحبه مشاور محترم ریاست جمهوردر امور اقوام مطالعه می کردم که چند مطلب به نظرم رسید که جهت اطلاع شما عرض کنم دوست عزیز واکنش شما را در مورد مطلب مثبت تلقی می کنم وخدا راشاکرم که جامعه ما به سمتی درحرکت است که افراد بدون هیچ لکنت زبانی می توانند نظرشان بدهند اما بعرض می رساند اظهار نظر درمورد مصاحبه جناب آقای یونسی رابهتر می بود بعد از مطالعه متون جامعه شناسی بویژه نظریات اندیشمندان جامعه شناسی اعم از مسلمان وغیره،ایرانی وغیره ودرحوزه جامعه شناسی اقوام وجامعه شناسی نوسعه وجامعه شناسی سیاسی موکول می کردید اگر چنین می بود فارغ ازجنبه ارزشی این موضوع به این واقعیت واقف می گردیدکه مراحل تکامل جوامع انسانی با گذشت زمان وپیچیده تر شدن مناسبات زندگی اجتماعی دارای همبستگی مستقیم ومعناداری است هرچقدر به سمت جوامع توسعه یافته تر می رویم مناسبات زندگی های بدوی که ارزشمند نیز هستند جای خود رابه مناسبات جدید می دهند واین امر به معنی توهین به یک قوم نمی باشد بلکه نشان از حرکت روبه جلو وسبقت نسبت از دیگر گروه های اجتماعی داردبطور مثال دیگر درمیان اقوام رسم خونبس که یکی از راهکارهی حل منازعات در گذشته بودبه رنگ باخته است،یا رسم شیر بهره که در بین بعضی از اقوام وعشایر مطرح بود با توجه به مناسبات جدید اقتصادی واجتماعی وفرهنگی کمرنگ شده وهزاران مورد دیگر واکنش آقای محمد رضا رضایی ودر بعضی از فرازهای مطالب شما بیشتر به جای یک تحلیل علمی بسشتر به شعارهای انتخاباتی که بعضا به سمت عوام گرایی حرکت می کند شبیه است ونمی دانم به چه علت یک حرف درست را دوستان دستمایه تخریب یکی از خادمان مردم بویژه مردم شریف ،فرهیخته وفهیم اقوام مختلف به ویژه قوم لر که از سرمایه های اصلی کشور وملت بزرگ ایران است قرار داده اند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.