• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11756اخبار امروز : 3
0

گفتگوی اختصاصی باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان با حجت الاسلام امینی:
کمک های نوع دوستانه خیرین می تواند در پیشگیری از شیوع کرونا سودمند و گره گشا باشد/از استاندار محترم و ستاد مبارزه با کرونای استان می خواهیم جهت جلوگیری از شیوع کرونا برای ورود مسافران به استان خوزستان چاره اندیشی کنند/ میهمانان نوروزی برای حفظ سلامتی و امنیت خود و دیگران،از سفر به استان و شهرستان ما خودداری کنند/ وضعیت شلوغ خیابان ها در مسجدسلیمان باعث گلایه مندی مسئولان شده است/ از دو خانواده گرانقدر متوفی به دلیل رفتار معقول شان تشکر می کنم / همشهریان اخبار را تنها از مسئولان مربوطه و رسانه های موثق و معتبر شهرستان، جویا شوند

  • کد خبر : 43942
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱

اشاره:در طول تاریخ بیماری‌های مختلفی به‌صورت همه‌گیر نوع بشر را با خود درگیر کرده است. طاعون، طاعون سیاه، آنفلوانزای اسپانیایی، ایدز، آنفلوانزای خوکی، سارس، ابولا و حالا کرونا یا همان کویدو-۱۹. پس از شروع موج ابتلا به ویروس کرونا که از چین و به‌خصوص از شهر ووهان شروع شد، سازمان بهداشت جهانی با فاصله اندکی […]

اشاره:در طول تاریخ بیماری‌های مختلفی به‌صورت همه‌گیر نوع بشر را با خود درگیر کرده است. طاعون، طاعون سیاه، آنفلوانزای اسپانیایی، ایدز، آنفلوانزای خوکی، سارس، ابولا و حالا کرونا یا همان کویدو-۱۹. پس از شروع موج ابتلا به ویروس کرونا که از چین و به‌خصوص از شهر ووهان شروع شد، سازمان بهداشت جهانی با فاصله اندکی از شروع این همه‌گیری و بروز نشانه‌هایی از سرایت آن در نقاط مختلف جهان، اعلام وضعیت اضطراری کرد. در طول یک ماه و اندی که از شناسایی اولین بیمار مبتلا در چین می‌گذرد، هم‌زمان در ایران شایعات مختلفی مدام بر سر زبان‌ها چرخید و وحشت از کرونا قبل از ورود این ویروس به ایران، راه خود را به کشور بازکرده بود و قبل از ورود ویروس، ترس از آن خودش را به ایران رسانده بود. با فوت دو بیمار مبتلا به کرونا در مسجدسلیمان، پرونده این بیماری به‌طور رسمی در این شهرستان نیز گشوده شد. طی این مدت سایت باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان نیز بیشترین اخبار خود را به مسائل مرتبط به این بیماری اختصاص و در گفتگو با مسئولان شهرستان ابعاد مختلف این بیماری، تلاش های مسئولان، هشدارها و… را در اسرع وفت اطلاع رسانی نمود. امابا توجه به این که در دو هفته اخیر، مراسم عبادی-سیاسی نماز جمعه به دلیل رعایت مراقبت های بهداشتی تعطیل شد اما حجت الاسلام امینی چندین جلسه با مسئولان مختلف شهرستان برای بررسی آخرین تحولات و راههای جلوگیری از گسترش این بیماری برگزار و به همین دلیل در گفتگو با ایشان آخرین تحولات در ارتباط با فراگیر شدن ویروس کرونا را جویا که مشروح این مصاحبه را می خوانید:

آخرین وضعیت مبارزه با کرونا در شهرستان را چطور ارزیابی می کنید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. در حال حاضر همه مجموعه های شهرستان با محوریت شبکه بهداشت و درمان، در حال تلاش برای کنترل و بهبود اوضاع هستند. به همین منظور در روزهای اخیر چندین جلسه مستمر در فرمانداری شهرستان و دفتر بنده با حضور مسئولین شهر برگزار و نهایت تلاش ها صورت گرفته تا از رشد و شیوع این بیماری در شهرستان جلوگیری شود.

شایعات مختلفی در ارتباط با تعداد مبتلایان و افراد فوت شده در شهرستان وجود دارد آیا در این ارتباط اطلاعاتی دارید؟

بله طبق آخرین گزارشات تاکنون دو نفر از شهروندان شریف ما به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان به جان آفرین تسلیم کرده اند که ضمن عرض تسلیت و همدردی مجدد با خانواده های محترم این عزیزان، آمرزش و علوّ درجات آن ها را از درگاه خداوند متعال خواستاریم. هر دو بزرگواری که به رحمت ایزدی پیوسته اند، کهنسال و دارای بیماری های زمینه ای بودند که این مسئله، اهمیت رسیدگی و مراقبت بیشتر به افراد مُسن و دارای بیماری را در محیط خانواده ها گوشزد می کند. در حال حاضر ۶ نفر مشکوک به این ویروس در بیمارستان بستری هستند که ۳ نفر از آن ها از مسجدسلیمان و ۳ نفر دیگر از شهرستان اندیکا می باشند که به دلیل عدم برخورداری اندیکا از بیمارستان و امکانات ویژه، در بیمارستان مسجدسلیمان به وضعیت آن ها رسیدگی می شود.

در فرمایشاتتان اشاره کردید که ۲ تن از شهروندان به دلیل ابتلا کرونا فوت کرده اند. با توجه به شرایط موجود، مراسم خاکسپاری این عزیزان چگونه برگزار شده است؟

ابتدا از خانواده های داغدار این مرحومین تشکر می کنم. طبیعتاً هر خانواده ای دوست دارد مراسم تشییع و تدفین عزیز از دست رفته اش با شکوه برگزار شود اما به دلیل شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم، خاکسپاری این عزیزان به ناچار به شکل بسیار محدود و با رعایت کامل نکات بهداشتی انجام شد. اما این دو خانواده گرانقدر کاملا معقول و منطقی با این مسئله برخورد کردند.  همچنین کمیته ویژه ای را از طرف دفتر امام جمعه برای رسیدگی به امور خانواده های مبتلا به کرونا تعیین کرده ایم تا در این شرایط سخت، در صورت نیاز بتوانیم با کمک های خود اندکی از بار مصیبت و اندوه شان بکاهیم. امیدواریم با ریشه کن شدن این ویروس چهلم این عزیزان با شکوه و عظمت برگزار شود.

در روزهای اخیر خبرها و شایعات زیادی در فضای مجازی، در ارتباط با ورود افراد مختلف از شهرهایی که بیماری کرونا درآن شهرها گسترش یافته به مسجدسلیمان باعث نگرانی مرردم شده است در این زمینه اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

متاسفانه شایعات گسترده ای در فضای مجازی منتشر می شود و عده ای نیز بدون تحقیق و بررسی، این مطالب را برای دیگران ارسال می کنند و به جای آرامش بخشی به مردم، باعث دلهره و اضطراب بیشتر آنان شده است! بنده هم این خبرها را می بینم و می شنوم. به طور مثال شایعه شده بود که از شهر قم، ده ها نفر به مسجدسلیمان آمده اند و در فلان مکان مستقر شده اند! اما پس از تحقیق متوجه کذب بودن این مسئله شدیم و یا شایعه شده بود که یک خانم باردار به دلیل کرونا فوت کرده است! که این مورد نیز کذب بوده است. این ها فقط دو نمونه از شایعاتی بود که در این روزها منتشر شده و فضای جامعه را ملتهب کرده است. من از همشهریان عزیز خواهشمندم که اخبار را تنها از مسئولان مربوطه و رسانه های موثق و معتبر شهرستان، جویا شوند و به جد از بازنشر هر پیامی در فضای مجازی خودداری کنند.

با توجه به شیوع کرونا، چه توصیه ای به مردم در ارتباط با ایام عید نوروز دارید؟

استان خوزستان و شهرستان مسجدسلیمان به دلیل جاذبه های طبیعی و گردشگری همواره یکی از مقصدهای مهم در سفرهای نوروزی بوده است و مردم ما نیز همیشه به مهمان نوازی، شهره بوده اند اما واقعیت این است شرایط امسال با سال های گذشته بسیار متفاوت است. من از همگان بخصوص میهمانان عزیز استدعا دارم دستورات ملی و توصیه های مهمی که در این زمینه وجود دارد را جدی بگیرند و برای حفظ سلامتی و امنیت خود و دیگران، امسال از سفر کردن به استان و شهرستان ما خودداری کنند.

همانطور که در خبرها شنیده اید برخی از استان ها مانند اصفهان و مازندران برای کنترل بیماری، مسافرت به استان شان را ممنوع کرده و همه مبادی ورودی و خروجی استان را کنترل می کنند. من فکر می کنم این تصمیم خوبی است که مسئولان استان ما هم باید آن را اجرا کنند. لذا از استاندار محترم و ستاد مبارزه با کرونای استان تقاضا می کنیم که برای این مسئله چاره ای بیندیشند تا از خطرات احتمالی، جلوگیری شود. البته دولت محترم نیز اعلام کرده که برای رعایت حال مردم، پس از خاتمه ی بحران کرونا، تعطیلات ویژه ای را در نظر می گیرد تا مردم بتوانند در آن زمان، سنت دیرینه دید و بازدیدهای فامیلی را به جا آورند.

به نظر شما مردم شهر در مقابله با کرونا چه وظیفه ای دارند؟

من از همه عزیزان خواهشمندم تا با رعایت جدی نکات بهداشتی به مسئولان در مقابله با این بیماری کمک کنند. متاسفانه سهل انگاری و نادیده گرفتن نکات بهداشتی از سوی برخی از مردم، باعث گلایه مندی پزشکان و متخصصان مربوطه شده است. به طور مثال یکی از گلایه های مسئولان بهداشت و درمان شهر، وضعیت شلوغ خیابان ها است. در حالی که مدام از طریق تلویزیون و رسانه های رسمی، توصیه می شود که مردم حتی الامکان در خانه ها بمانند و از تردّد در اماکن عمومی پرهیز کنند، هیچ تغییر خاصی در خیابان اصلی شهر ما یعنی از فلکه بانک ملی تا نمره یک، مشاهده نمی شود و همچنان رفت و آمدها برقرارند! متاسفانه این ازدحام غیر قابل درک جمعیت می تواند باعث شیوع کرونا شود.

در پایان به عنوان امام جمعه شهرستان و متولی امور فرهنگی و مذهبی شهر اگر توصیه ای دارید بفرمایید.

بنده ضمن تاکید بر توصیه ها و دستورالعمل های بهداشتی و تقدیر فراوان از پزشکان، پرستاران، امدادگران دلسوز و دردمند، شورای تامین شهرستان، اصحاب رسانه جهت اطلاع رسانی گسترده از مردم شریف شهرستان تقاضا می کنم برای بهبودی و شفای کامل بیماران دست به دعا بردارند و از توکل به خدای متعال و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت، غافل نشوند. فراموش نکنیم که ما با بهره گیری از پشتوانه های معنوی خود، در کنار هم از مشکلات و بلاهایی به مراتب بزرگ تر عبور کرده ایم که نمونه آن دوران هشت سال دفاع مقدس بود. ضمنا نیمه ی ماه مبارک رجب را در پیش داریم که ایام ویژه طاعت و عبادت است و در متون دینی، اعمال ویژه ای برای آن سفارش شده است. البته به دلیل شرایط پیش آمده، مراسم اعتکاف که هرساله در همین روزها برگزار می شد را تعطیل کرده ایم اما مردم می توانند در منازل خود به صورت فردی به مناجات و روزه داری و انجام عبادات بپردازند. همچنین دو مناسبت فرخنده میلاد امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) و عید سعید مبعث را پیش رو داریم که این اعیاد بزرگ را پیشاپیش به عموم همشهریان گرامی، تبریک و تهنیت عرض می کنم.

نکته دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم، درخواست از خیّرین و نیکوکاران برای کمک به مهار بیماری کرونا در شهرستان است. به هرحال شبکه بهداشت و درمان ما علی رغم همه تلاش ها و زحمات شبانه روزی، به لحاظ امکانات و تجهیزات با کمبودها و محدودیت هایی مواجه است. قطعا کمک های نوع دوستانه و نیکوکارانه ی مردم می تواند در این زمینه بسیار سودمند و گره گشا باشد.

از وقتی که در اختیار ما قرار دادید و نکاتی که فرمودید متشکریم.

بنده هم از شما و همکاران پرتلاشتان که در این شرایط ویژه، برای صیانت از واقعیت و رساندن خبرهای صحیح به سمع و نظر مردم زحمت می کشید کمال تشکر و قدردانی را دارم. ان شاءالله بتوانیم به لطف خدا و با رعایت نکات بهداشتی و همدلی و تلاش مضاعف بر این مشکلات غلبه کنیم تا کشور به شرایط عادی خود بازگردد و مردم زندگی طبیعی خود را بدون استرس و نگرانی، از سر بگیرند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=43942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.