• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11755اخبار امروز : 2
3

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیکا
موسیقی “بلال بختیاری” ریشه ای دیرینه در فرهنگ قوم بختیاری دارد

  • کد خبر : 42511
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۵۵

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیکا در حاشیه برگزاری آیین تجلیل از پیشکسوتان آواز مقامی “بلال بختیاری” که در شهرستان اندیکا برگزار شد گفت : این مراسم با هدف اشاعه و نشر فرهنگ غنی بختیاری به ویژه موسیقی فولکلور برگزار شد. آرمان موری احمدی افزود : موسیقی “بلال بختیاری” ریشه […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیکا در حاشیه برگزاری آیین تجلیل از پیشکسوتان آواز مقامی “بلال بختیاری” که در شهرستان اندیکا برگزار شد گفت : این مراسم با هدف اشاعه و نشر فرهنگ غنی بختیاری به ویژه موسیقی فولکلور برگزار شد.

آرمان موری احمدی افزود : موسیقی “بلال بختیاری” ریشه ای دیرینه در فرهنگ این قوم اصیل دارد و با برخی رویدادهای اجتماعی از جمله کوچ عجین و مانوس شده است .

وی ادامه داد : در این آیین از پیشکسوتان موسیقی بلال به منظور ارج نهادن به تلاش های خالصانه آنها در دهه های گذشته و تشویق هنرمندانی که اخیرا پا به این عرصه گذاشته اند ، تجلیل شدند .

در این آیین شاعران گویش محلی بختیاری ، هنرمندان و دوستداران این موسیقی پر طرفدار بختیاری حضور داشتند .

از خوانندگان تأثیرگذار این نوع آواز می‌توان به عبد قلی شهبازی ، قنجل محمدی ، مدال موری، امیرحسین محمدی و سوخته رو صادقی و غلامشاه قنبری و در نسل‌های بعدی به جلی بهمنی ،کاظم قادری، حسن بهمنی و… اشاره کرد.

ایل بختیاری آریایی‌نژاد و از عشایر کوچر و کهن ایرانی‌اند که از قرن‌های ششم و هفتم قبل از میلاد در دامنه‌های کوه‌های زاگرس و اطراف رودخانه کارون می‌زیسته‌اند و قلمرو امروزی آنان استان چهارمحال و بختیاری و مناطقی از استان‌های اصفهان، کهگیلویه و خوزستان و جنوب لرستان است.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=42511

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.