• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 11767اخبار امروز : 2
1

همایش ملی “نفت و توسعه اقتصادی” به معضلات مسجدسلیمان پرداخت

  • کد خبر : 4147
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- در سومین نشست تخصصی همایش ملی “نفت و توسعه اقتصادی” که با عنوان “اقتصاد غیر متکی به نفت” در روز دوشنبه ۲۷ آبان در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد، معضلات مناطق نفتخیز بختیاری بویژه تبعیض و نابرابری اقتصادی در شهر مسجدسلیمان نیز مورد توجه قرار گرفت. به گزارش سايت […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- در سومین نشست تخصصی همایش ملی “نفت و توسعه اقتصادی” که با عنوان “اقتصاد غیر متکی به نفت” در روز دوشنبه ۲۷ آبان در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد، معضلات مناطق نفتخیز بختیاری بویژه تبعیض و نابرابری اقتصادی در شهر مسجدسلیمان نیز مورد توجه قرار گرفت.
به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از ایبنیانیوز، در این نشست که با حضور گسترده دانشجویان، اساتید و پژوهشگران برگزار شد، مهمترین دلایل وابستگی اقتصاد کشور به نفت و راهکارهای برون رفت از آن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

دکتر حسین راغفر، اقتصاددان

سخنرانان این نشست دکتر عباس شاکری (رئیس دانشکده اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر مرتضی عزتی (دبیر علمی همایش)، دکتر فرشاد مؤمنی (عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی)، دکتر حسین راغفر (عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا”س”)، مهندس بحرینیان (رئیس دفتر اقتصاد کلان اتاق صنایع، معادن و بازرگانی)، دکتر محمود تولایی (رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری کشور) بودند.
دکتر حسین راغفر، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، یکی از سخنرانان این جلسه بود که با طرح چهار فرضیه اظهار کرد: عوامل جغرافیا، فرهنگ، بخت و اقبال و نهادها در توسعه یافتگی کشورها دخیلند و در این میان نهادها در ایران بیشترین تاثیر را داشته‌اند، چراکه به درستی کار نکرده‌اند.
راغفر سه دسته نهاد در ایران را برشمرد که خوب کار نمی‌کنند؛ یک دسته نهادهای تضمین‌کننده توسعه مانند دستگاه قضایی، دیگری نهاد مالیاتی، سومین نهاد رسانه‌ها.
وی در عین حال افزود: نهادهایی هم داریم که نباید داشته باشیم و اغلب ضد توسعه‌ای هستند و مهم‌ترین عامل برای از بین بردن آنها کار سیاسی است.
وی با بیان اینکه اگر پول نفت را بین مردم تقسیم کنیم یک خیانت به توسعه است، چراکه نفت یک سرمایه طبیعی است و فقط مجاز است که به سرمایه‌های دیگر تبدیل شود مثل سرمایه‌گذاری درنیروی انسانی، آموزش و پرورش، سلامت، بیمه درمانی و غیره و این منبع نباید بین مردم به صورت پول نقد پخش شود. این سرمایه بین نسلی است و مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها باید تخصیص سهم نسل کنونی باشد نه اینکه تا توان داریم کلیه ذخیره موجود را صرف نسل کنونی کنیم. باید از منابع نسلی خود استفاده کنیم و سهم نسل آینده باید مشخص شود و نباید برای خوش‌آمد سیاسی، منابع نسل بعد را به مردم بدهیم و هزینه‌هایش را نسل های آینده بدهند.
وی خاطرنشان کرد: نفت نهادهای ضد توسعه در کشور را متاسفانه رواج داده است. مشکل در نحوه استفاده از منابع نفتی است و این مهم‌ترین معضل کشور ما است که فساد هم به عنوان یک نهاد ضد‌توسعه‌ای از اینجا نشات می‌گیرد. در نتیجه در مورد درآمد نفت دو تصمیم راهبردی باید گرفت؛ نخست تبدیل سرمایه به اشکال دیگر سرمایه و دوم تخصیص به نسل‌های مختلف و گروه‌های مختلف.
دکتر راغفر در بخشی از سخنان خود با اشاره به الگوی کشورهای نفتی جهان همچون نیجریه، افزود امروز اگر به این کشورها نگاه کنید، مناطق نفت خیز آنها محروم ترین مناطق هستند، همانگونه که در کشور ما نیز شهر مسجدسلیمان یکی از فقیر ترین جاهای کشور است.


(تصویر: ارسلان ظاهری بیرگانی، پژوهشگر اقتصاد انرژی)

پس از سخنرانی دکتر راغفر که به معضلات شهر نفتخیز مسجد سلیمان اشاره کوتاهی کرده بود، “ارسلان ظاهری بیرگانی” از نخبگان بختیاری حاضر در همایش (که تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناس مهندسی نفت به پایان برده و در مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی تحصیل می کند و مقاله علمی وی در این همایش مورد پذیرش هیات داوران علمی قرار گرفته بود) از دکتر عزتی دبیر همایش خواست تا برای بررسی بهتر وضعیت شهر نفتخیز مسجدسلیمان، به او اجازه سخنرانی دهند و با موافقت دبیر همایش، ارسلان ظاهری بیرگانی نیز به ایراد سخن پرداخت.
بررسی معضلات شهر نفتخیز مسجدسلیمان در همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی
“ارسلان ظاهری بیرگانی” پژوهشگر اقتصاد انرژی طی سخنانی در بخش جنبی همایش ملی “نفت و توسعه اقتصادی” در دانشگاه علامه طباطبایی تهران، با بیان واقعیات تکان دهنده از تبعیض و نابرابری و محرومیت در شهر نفتخیز مسجدسلیمان، خواستار توجه و تلاش برای رفع این محرومیتها شد.
به گزارش ایبنانیوز، ارسلان ظاهری بیرگانی اظهار داشت: از دست اندرکاران این همایش ملی در «پایتخت» تشکر می کنم. من نیز بعنوان فرزند «پایتخت نفتی ایران یعنی مسجدسلیمان» در این همایش شرکت کرده ام.
ظاهری بیرگانی گفت: درخصوص ضرورت تحقق «اقتصاد غیر متکی به نفت» باید بگویم، اگر اقتصاد کشور از وابستگی به نفت رهائی پیدا نکند در آینده نزدیک به سرنوشت «مسجدسلیمان امروز» دچار خواهد شد؛ مسجدسلیمانی که در ۱۰۵ سال قبل وقتی برای اولین بار نفت در آن توسط انگلیسی ها کشف شد، بدنبال آن ۷۶ عنوان «اولین ها» در ایران و خاورمیانه را از آن خود کرد، مواردی همچون اولین چاه نفت خاورمیانه، اولین راه آهن کشور، اولین بیمارستان کشور، اولین فرودگاه کشور و … اما امروز مسجدسلیمان نه فرودگاه دارد و نه راه آهن و نه سینما و آمار بیکاری و معضلات اجتماعی در آن یکی از بالاترین آمارهای کشوری است.
وی افزود: امروز وقتی از مقابل وزارت نفت در خیابان طالقانی تهران می گذرید، شیر نفتی را مشاهده می کنید که همان «شیر چاه F۷ مسجدسلیمان» است که انگلیسی ها سال ها قبل آن را بعنوان نماد غرور انگیز (As a proud reminder) به انگلستان بردند، چرا که این چاه به تنهائی به مدت ۱۵ سال بدون وقفه (without interruption) برای آنها نفت تولید کرد و به قول خودشان : The F۷ well flowed without interruption for ۱۵ years, producing approximately ۵۳ million barrels (seven million tones) of oil

(تصویر: شیر چاه F۷ مسجدسلیمان در مقابل ساختمان وزارت نفت در تهران)

ارسلان ظاهری بیرگانی گفت: سخن از کدام مسجدسلیمان می گویم، همان مسجدسلیمانی که وقتی انگلیسی ها نفتـش را غارت کردند و بعد هم شیر چاه F۷ اش را با خود به انگلیس برده و سال ها در مناطق متعدد انگلیس به نمایش در آوردند، در کنار این شیر نفت نوشته بودند؛ «لطفاً کلاه خود را به نشانه احترام بردارید-please remove your hats as a sign of respect، این شیر چاه نفتی است که نه تنها چرخه اقتصاد انگلیس بلکه چرخه اقتصاد اروپا را نیز به گردش درآورد!».

(تصویر: شیر چاه F۷ مسجدسلیمان در کرکلینگتن انگلیس)

این پژوهشگر اقتصاد انرژی گفت: سخن از مسجدسلیمانی است که وقتی در سال ۱۳۸۷ سازمان کشورهای صادر کننده نفت یعنی اوپک (OPEC) قصد داشت تا جشن یکصد سالگی کشف نفت در ایران را در کنار چاه شماره یک برگزار کند، مسئولان وزارت نفت به یکباره تصمیم گرفتند تا مراسم «جشن یکصد سالگی کشف نفت در مسجد سلیمان» را در شهر اصفان برگزار کنند!، آیا «وضعیت نابسامان» و «محرومیت مضاعف» شهر عامل این تصمیم آقایان بود؟! براستی نسبت اصفهان با کشف نفت چه بود؟!
ارسلان ظاهری بیرگانی در پایان گفت: پس دوستان عزیز و اساتید محترم یک بار دیگر در پایان عرائضم می گویم اگه از امروز به فکر جدائی اقتصاد از نفت نباشیم در آینده نزدیک به سرنوشت مسجدسلیمان دچار خواهد شد.
به گزارش ایبنانیوز، دکتر حسین راغفر – که با اشاره کوچکی در سخنان خود در این همایش ملی، مسجدسلیمان را به موضوع بررسی جنبی همایش تبدیل کرد – متولد 1332، اقتصاددان ایرانی و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) تهران است. او دانش‌آموخته دانشگاه اسکس انگلستان است. راغفر مدتی نیز رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود و جوان‌ترین رییس تاریخ این فدراسیون به شمار می‌آید. او همچنین مدتی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران بود.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=4147

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.