• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 11753اخبار امروز : 0
1

مجلس از وزارت نیرو تحقیق و تفحص می کند / انتقال آب کارون مهم ترین محور

  • کد خبر : 3968
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹

۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو را امضاء کردند. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان ، نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس اظهار داشت: نزدیک به ۵۰ نماینده مجلس از سراسر کشور تا کنون طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو را به دلیل […]

۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو را امضاء کردند.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان ، نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس اظهار داشت: نزدیک به ۵۰ نماینده مجلس از سراسر کشور تا کنون طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو را به دلیل نابسامانی که در این وزارت خانه وجود دارد و این که روند به سمت ایجاد بحران می رود، امضاء کرده اند که فردا تقدیم هیأت رییسه مجلس خواهد شد. اسماعیل جلیلی ادامه داد: عملکرد وزارت نیرو به دلیل برنامه ریزی نادرستی که برای کارون انجام داده است و هم شرایطی که در کل کشور در مدیریت و تخصیص ناصحیح منابع آبی بوجود آمده است از دلایل مطرح شدن این تحقیق و تفحص است.

وی در خصوص محورهای این طرح بیان داشت: دلایل مطرح شده در طرح تحقیق و تفحص عبارتند از: بی برنامگی وزارت نیرو در توزیع و تخصیص منابع آب، آشفتگی و سراسیمگی که در بحث انتقال آب بدون کار کارشناسی و اصولی بوجود آمده است، بی توجهی به نیازهای کشاورزان و صنایعی که در کنار مخازن آب مانند کشاورزان و طرح های اشتغال زایی که در کنار رودخانه کارون هستند،  بی برنامگی در توزیع و بازیافت آب های سطحی و فاضلاب در کشور که برنامه جامعی برای مدیریت کردن آن وجود ندارد، بحث تامین انرژی مناسب برای مناطق روستایی و توسعه زیرساخت های برای انتقال برق که البته مهم ترین محور این تحقیق تفحص مسئله انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون به فلات مرکزی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص طرح انتقال آب کارون افزود: طرح انتقال بهشت آباد سال ۱۳۸۱ در شورای عالی آب ارائه و مطرح شد که ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب انتقال یابد در حالی که همان موقع کارشناسان حاضر در جلسه این مقدار را غیر قابل توجیه و حداکثر میزان قابل انتقال را در آن شرایط ۲۴۰ میلیون متر مکعب دانستند. حال چگونه است پس از گذشت بیش از ۱۱ سال که خشکسالی های متعدد رخ داده و کارون به مراتب وضع بدتر نسبت به آن زمان دارد وزیر محترم بحث انتقال یک میلیارد متر مکعب را مطرح می کنند.

جلیلی اظهار داشت: متأسفانه وزارت نیرو با در اختیار گرفتن ورودی و خروجی های آب اجازه بررسی را به کارشناسان نمی دهد و شما می بینید به محض ورود یک مسئول دریچه های سدها باز می شود و سطح آب رودخانه بالا می آید و باعث قضاوت نادرست مسئولان و بازرسان می شود.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: خواسته ما از دولت این است که با توجه به اینکه در دهه گذشته آمار مستدل و کارشناسی جامعی در ارتباط با وضعیت رودخانه کارون وجود ندارد، وضعیت این رودخانه و انتقال آب از همه جنبه ها من جمله زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و … مورد کارشناسی مجدد قرار بگیرد تا بتوان با اطلاعات صحیح و به روز،  تصمیمی را گرفت که منافع ملی حداکثری حاصل شود.

جلیلی در پایان بیان داشت: ما معتقدیم که انتقال آب از سرشاخه های کارون نه تنها برای استان خوزستان و رودخانه کارون مضر است بلکه به ضرر منافع ملی و حتی استانهایی که قرار است آب به آنجا منتقل شود است. بنابراین انتظار داریم در این زمینه دولت و شخص رییس جمهور با تأمل و دقت نظر بیشتری مسئله را بررسی نمایند و آنگاه تصمیم گیری نمایند.

منبع/خوز نيوز

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=3968

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. دکتر جلیلی عزیز
    ما مسجدسلیمانی ها که در فاصله ی 10 کیلومتری رود خانه کارون هستیم خواستار ایجاد یک لوله قطور انتقال آب از کارون به مسجدسلیمان جهت ایجاد مشاغل کشاورزی و بخصوص باغداری هستیم. این حق ماست. حتما” این طرح رو مطرح و پیگیری بفرمائید تا مشکل بیکارترین شهرستان کشور(مسجدسلیمان) از راه گسترش باغداری و کشاورزی حل بشود.

  2. باسلام وخداقوت خدمت دکتر جلیلی ونمایندگان محترم استان .بخاطر این اقدام عاقلانه وعادلانه .فقط این نکته را یاداورشوم چون اینگونه تصمیمات ازسوی اینگونه وزارت خانه ها پشتوانه علمی ومنطقی ندارند به امید خدا با اتحاد و یکدلی نمایندگان استان قطعا نتیجه بخش خواهد بود .اما ضروریست اقای وزیر محترم تابستان یاپاییز تشریف بیاورند درشهرهای مسجدسلیمان.شوشتر.اهواز …….ابادان. خرمشهر وشرایط اب اشامیدنی مردم قهرمان پرور این دیار را از نزدیک مشاهده کنندقطعا خوداین بزرگوار دستور لغو ان را صادر خواهد کرد.انشاالله.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.