• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 11765اخبار امروز : 0
4

به مناسبت روز شوراها
شوراهای شهر و روستا با تکیه بر دانش و خرد جمعی، موجبات رشد و توسعه مناطق تحت مدیریت خویش را فراهم کنند

  • کد خبر : 39133
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- نهم اردیبهشت ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز شوراها نام گذاری شده است. با توجه به الزام وجود شوراهای شهر و روستا در قانون اساسی؛ تدوین سازوکار اجرایی آن تا دولت اول سید محمد خاتمی به تعویق افتاد . اولین دورهٔ انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در ۱۷ اسفند سال […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- نهم اردیبهشت ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز شوراها نام گذاری شده است. با توجه به الزام وجود شوراهای شهر و روستا در قانون اساسی؛ تدوین سازوکار اجرایی آن تا دولت اول سید محمد خاتمی به تعویق افتاد . اولین دورهٔ انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در ۱۷ اسفند سال ۱۳۷۷ با حضور مردم در بیش از ۴۰۰۰۰ حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند و از تاریخ ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ شروع به کار نمودند. بر اساس اصل یکصدم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :
برای‏ پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏ با توجه‏ به‏ مقتضیات‏ محلی‏، اداره‏ امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ با نظارت‏ شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ صورت‏ می‏ گیرد که‏ اعضاءی‏ آن‏ را مردم‏ همان‏ محل‏ انتخاب‏ می‏ کنند. شرایط انتخاب‏ کنندگان‏ و انتخاب‏ شوندگان‏ و حدود وظایف‏ و اختیارات‏ و نحوه‏ انتخاب‏ و نظارت‏ شوراهای‏ مذکور و سلسله‏ مراتب‏ آن ها را که‏ باید با رعایت‏ اصول‏ وحدت‏ ملی‏ و تمامیت‏ ارضی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و تابعیت‏ حکومت‏ مرکزی‏ باشد قانون‏ معین‏ می‏ کند.
با توجه به الزامات قانونی و حدود تعریف شده برای فعالیت شوراهای شهر و روستا این که تا چه اندازه موفقیت حاصل گشته سوال بسیاری از مردم ایران است اما باید بدانیم که شورا نیز یک تخصص در جامعه جهانی امروز است. اگر به آنچه خواست عمومی مردم است نرسیده ایم
_ یا در انتخاب های مان اشتباه کرده ایم
_ یا مشارکت مناسبی نداشته ایم
_ یا علت انتخابمان را مطالعه ننموده ایم
_ یا حدود اختیارات شوراها درست تعریف نشده است
_ یا منتخبین نگاه همه جانبه و توسعه محور نداشته اند .
به هر روی ضمن تبریک این روز به نمایندگان مردم در شوراهای شهر و روستا آرزومندم در ادامه مسیر با تکیه بر دانش و خرد جمعی، موجبات رشد و توسعه مناطق تحت مدیریت خویش را موجب گردند.
انتخابمان فردایمان را خواهد ساخت.
در انتخابمان دقت کنیم .

جمشیدجلیلی_کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=39133

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.