• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11720اخبار امروز : 1
1

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مسجدسلیمان:
اداره اوقاف در سال ۱۳۹۴ بدون هیچ مجوز شرعی و قانونی اقدام به فسخ یک طرفه قرارداد کتابخانه هفت شهیدان کرد که این نوعی ستم فرهنگی به مردم آن سامان است

  • کد خبر : 38934
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- اداره اوقاف در سال ۱۳۹۴ بدون هیچ مجوز شرعی و قانونی اقدام به فسخ یک طرفه قرارداد کرد و از آن سال تاکنون سهمیه کتاب و مجله آن کتابخانه از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قطع شده است که این نوعی ستم فرهنگی به مردم آن سامان است. رئیس اداره کتابخانه‌های […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- اداره اوقاف در سال ۱۳۹۴ بدون هیچ مجوز شرعی و قانونی اقدام به فسخ یک طرفه قرارداد کرد و از آن سال تاکنون سهمیه کتاب و مجله آن کتابخانه از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قطع شده است که این نوعی ستم فرهنگی به مردم آن سامان است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مسجدسلیمان ضمن بیان دقیق وضعیت کتابخانه عمومی هفت شهیدان که از سال ۱۳۸۹ با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه در قالب قرارداد حق انتفاع رقبی به مدت ۱۰ سال آغاز به کار کرده بود، گفت: اداره اوقاف در سال ۱۳۹۴ بدون هیچ مجوز شرعی و قانونی اقدام به فسخ یک طرفه قرارداد کرد و از آن سال تاکنون سهمیه کتاب و مجله آن کتابخانه از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قطع شده است که این نوعی ستم فرهنگی به مردم آن سامان است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مسجدسلیمان در این رابطه اضافه کرد: این اداره تاکنون برای احقاق حق قانونی خود جلسات مشترکی با شورای روستای هفت شهیدان، بخشدار، اداره اوقاف و فرماندار برگزار کرده است که هیچ یک از طرف‌های مذکور قادر به همکاری و گرفتن حق این اداره نبوده و حتی نسبت به بحث این کتابخانه در جلسات انجمن، کفایت مذاکرات دادند. البته این اداره تا آخرین روز قرارداد، تلاش‌های اداری و مدنی خود را در راستای احیای آن کتابخانه انجام خواهد داد.

وی افزود: باید یادآوری کرد که با فسخ یک طرفه قرارداد از سوی اداره اوقاف، سرانه زیربنای اداره کتابخانه‌ها به میزان ۱۵۰ مترمربع کاهش یافت، سرانه نسخه کتاب نیز تا سال ۹۴ متوقف ماند و دیگر سرانه‌ها مانند سرانه عضو نیز برقرار نشده است که همین عوامل باعث افت رتبه شهرستان مسجدسلیمان از نظر شاخص‌های استانی و کشوری شده است.

باقری همچنین با اشاره به وضعیت برق کتابخانه عنبر، گفت: تاکنون برق این کتابخانه توسط حسینیه جنب کتابخانه تأمین می‌شد که به علت تک فاز بودن مانع استفاده از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در فصول مختلف سال می‌شد. در سفر مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان به مسجدسلیمان، ضمن تبادل نظر و رایزنی بنا شد انشعاب سه فاز باری این کتابخانه خریداری شود.

شهرداری مسجدسلیمان ملزم به تسویه بدهی ۱۳ ساله به کتابخانه‌های عمومی شد

آناهیتا باقری رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مسجدسلیمان ، ضمن اشاره به برگزاری ۶ جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در سال ۹۷ به ریاست فرماندار مسجدسلیمان، درباره خروجی آن ها هم گفت: در این جلسات سعی شد تا فعالیت‌های اداره کتابخانه‌های عمومی مسجدسلیمان در همه عرصه‌های عمرانی، مالی و فرهنگی، پیگیری و تصمیم‌سازی شود.

وی با یادآوری این نکته که منابع درآمدی نهاد کتابخانه‌های عمومی از سه بخش کمک‌های دولتی، کمک‌های خیرین و شهرداری‌ها قابل تأمین است و مطابق تبصره ماده ۶ قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی، شهرداری‌ها مکلف هستند حداقل نیم درصد از کل درآمد سالانه خود را به نهاد کتابخانه‌ها بپردازند، افزود: در این راستا شهرداری شهرستان مسجد سلیمان نسبت به این اداره دارای معوقات بسیاری است که در طول چندین جلسه نسبت به نحوه وصول آن تبادل نظر صورت گرفت و تاکنون مبلغ ۳۴ میلیون تومان و ۴۵ میلیون تومان به ترتیب توسط شهرداری شهرستان «مسجدسلیمان» و شهر «گل‌گیر» وصول شده اما تا تسویه نهایی فاصله بسیاری وجود دارد.

باقری ادامه داد: در اجرای این مصوبه مقرر شد شهردای از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ را حسابرسی کرده و مشخص کند که مجموع بدهی به اداره کتابخانه‌های مسجدسلیمان به چه میزان بوده و تاکنون چه اندازه پرداخت کرده است. این در حالی است که برخلاف این مصوبه انجمن، تاکنون شهرداری‌های مسجدسلیمان و گل‌گیر گزارشی مبسوط در این زمینه ارائه نکرده‌اند.

شهرداری مسجدسلیمان ملزم به پرداخت ماهیانه سهم نیم‌درصدی کتابخانه‌های عمومی

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مسجدسلیمان گفت: در سال ۱۳۹۷ نیز تصمیم بر آن شد که در سال ۱۳۹۸ و تا تاریخ دهم هر ماه، نسبت به پرداخت نیم درصد ماه قبل به صورت علی‌الحساب اقدام کرده و نسخه‌ای از رسید بانکی به همراه نسخه‌ای از آمار درآمدهای وصولی تهیه شده، بر اساس صورت جامع درآمد و هزینه‌های شهرداری که در مقاطع شش ماهه به تأیید شورای اسلامی شهر می‌رسد، به انجمن کتابخانه‌ها تحویل دهد. وی تاکید کرد: تسویه حساب قطعی سالانه حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب نهایی صورت جامع درآمدها توسط شورای اسلامی شهر به عمل خواهد آمد. اما این روند قانونی برای وصول مطالبات سال جاری تاکنون مسکوت مانده است. هر چند شهردار در حوزه مسئولیت خود نسبت به اجرای این روند و تأدیه کامل سهم کتابخانه‌ها مسئولیت قانونی دارد.

باقری اضافه کرد: مطابق قانون، در صورت امتناع هر یک از شهرداری‌ها از تأدیه نیم درصد، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) مکلف است بر اساس فهرست اعلامی از طرف دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مبالغ مربوطه را از سرجمع اعتبارات مربوط به درآمد شهرداری‌ها (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و یا درآمد موضوع مواد ٣٨ و ٣٩ قانون مالیات بر ارزش افزوده از سهم همان شهر، کسر و نسبت به پرداخت آن در وجه کتابخانه‌های عمومی همان شهر اقدام کند. با این وصف، اداره کتابخانه‌های مسجدسلیمان با درک شرایط مالی شهرداری این شهر، اقدام به اخذ مطالبه قانونی خود نکرده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های مسجدسلیمان در ادامه درباره اجرای برنامه‌های عمرانی این اداره افزود: با توجه به طولی بودن شهرستان، نهاد کتابخانه‌های عمومی وظیفه خود می‌داند در حد توان نسبت به دایر کردن کتابخانه در بیشتر مناطق تلاش کند و این از وظایف ذاتی این اداره است.

وی با بیان این که ۹ باب کتابخانه در سطح شهرستان مسجدسلیمان و حومه در حال ارائه خدمات هستند، گفت: کتابخانه مشارکتی قائمیه در سال جدید در مکانی جدید در منطقه تانک‌سازی و کتابخانه مشارکتی شهید یعقوب حسنی در منطقه منازل سازمانی هوانیروز به بهره‌برداری خواهند رسید.

ساخت کتابخانه مرکزی در مسجدسلیمان در دستور کار

باقری همچنین با اشاره به سفر مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به شهرستان مسجدسلیمان عنوان کرد: بنا شد برای ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان در مکانی به مساحت ۷۵۰ مترمربع و در دو طبقه تعیین بودجه شود که این اداره از طریق فرمانداری پیگیر اخذ بودجه لازم برای انجام این طرح است.

وی در ادامه بیان کرد: امسال سرویس‌های بهداشتی کتابخانه میرزای بختیاری مورد تعمیر و بازسازی کلی قرار گرفت و بام کتابخانه گنجینه نیز ایزوگام شد. تعمیرات جزیی برق در کتابخانه‌های داراب افسر، میرزای بختیاری و ارشاد نیز صورت گرفته است.

عضویت ۷۶۱۲ نفر در ۹ کتابخانه عمومی مسجدسلیمان

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مسجدسلیمان در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های این شهرستان در مناسبت‌های گوناگون سال اشاره کرد و گفت: کتابخانه ذاتاً نهادی فرهنگی، علمی و پژوهشی است و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مسجدسلیمان سعی دارد ضمن تعامل با دیگر مراکز فرهنگی، تلاش فرهنگی خود را با رویکرد علمی و پژوهشی تثبیت و ارائه کند.

وی برگزاری مسابقات قصه‌خوانی و نقاشی در مهدهای کودک و کتابخانه‌ها، اجرای برنامه‌های آموزش قرآن، برپایی نشست‌های کتابخوان مدرسه‌ای و کتابخانه‌ای، کارگاه‌های آموزش نویسندگی و خاطره‌نویسی، قصه‌گویی برای کودکان توسط مادران، مدیریت استرس برای دانش‌آموزان کنکوری، برگزاری آئین‌های مذهبی، رونمایی از چندین جلد کتاب، برگزاری و تبلیغ جشنواره رضوی، اجرای برنامه شاهنامه‌خوانی به مناسبت شب یلدا، کاشت نهال به مناسبت هفته کتاب و روز درختکاری و برگزاری سه سخنرانی علمی در هفته کتاب و پژوهش و … را از مهمترین برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در سال ۱۳۹۷ برشمرد.

باقری با بیان این که در حال حاضر ۹ باب کتابخانه در شهرستان مسجدسلیمان فعال است، تعداد کل اعضای این کتابخانه‌ها را ۷۶۱۲ نفر عنوان کرد و افزود: در سال ۱۳۹۷ از مجموع ۶ نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی، تعداد ۳۰ مصوبه تصمیم‌سازی شده که ۱۲ مصوبه اجرایی شده است، ۶ مصوبه در حال اجرا و ۱۲ مصوبه هم اجرا نشده است.

ایبنا

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=38934

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. سرکار خانم باقری ضمن سلام و خسته نباشی به جنابعالی و مجموعه همکاران محترم: ۱__ مبالغ پرداختی توسط شهرداریهای مسجدسلیمان و گل گیر مربوط به چه دوره زمانی است .
    ۲__ بفرمائید که نیم درصد شهرداری باید به حساب نهاد کتابخانه های عمومی واریز شود که جنابعالی اظهار نظر فرمودید . تا آنجا که از قانون اطلاع داریم فرماندار بعنوان رئیس و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان دبیر انجمن کتابخانه ها میباشند. چنانچه پاسخ شفاف عنوان شود برای آگاهی همگان خوب است. ۳ __ هیات وزیران در ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی کتابخانه ها ، شهرداریها را مکلف کرده تا پایان وقت اداری پانزدهم هر ماه نیم درصد از کل درآمد ماه خود را بصورت علی الحساب به حسابی که انجمن کتابخانه های عمومی شهر معرفی کرده است واریز نمایند. سوال؟ ( تصمیم گیران وتصمیم سازان مسجدسلیمان در سال ۱۳۹۷ به استناد کدام قانون تصویب نمودند که در سال ۱۳۹۸ شهرداریها را موظف نمودند نیم درصد فوق را تا دهم هر ماه به حساب انجمن کتابخانه ها واریز نمایند) ۴ __ با مراجعه به مواد ۳۸ و۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره ای به شیوه جنابعالی در پرداخت نیم درصد فوق نشده چنانچه وجود داشت پس چرا بعد از ۱۴ سال عنوان میشود . ۵ __ به گفته حضرتعالی ، اداره کتابخانه ها با درک از شرایط مالی شهرداری مسجدسلیمان اقدام به اخذ مطالبه قانونی خود نکرده است . سوال؟ (طی مدت ۱۴ سال مورد اشاره فوق ، مدیران کتابخانه های عمومی شهرستان مسجدسلیمان به استناد کدام مواد قانونی اقدام به اخذ مطالبه قانونی نهاد مذکور نکرده اند. )توجیه – کم کاری – نظارت ناکافی بر مدیران کتابخانه های عمومی و …. باعث شده که بعد از ۱۴ سال در سال ۱۳۹۸ صدای عدم اجرای قانون به گوش برسد . یعنی اینکه به فریاد کتابخانه های عمومی مسجدسلیمان و .. برسید . انشا”الله همه مان عاقبت بخیر شویم در انتظار پاسخگویی شفاف و قانونی خواهیم ماند .

  2. سلام — جناب آقای مرادی عزیز و محترم ، ظاهرا” بعد از ۱۴ روز کسی نمی خواهد پاسخگوی سوالات باشد. با تشکر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.