• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
1

اسطوره، بنیان هویت اقوام و بختیاری ها

  • کد خبر : 38145
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ محمدرضا مکوندی: اسطوره ها مهمترین بخش هویتی هر ملت و قومی هستند. سوره انفال آیه ۳۱ از اساطیر اولین سخن به میان آمده و مراد حکایات و افسانه‌های پارینه است. اسطوره چیست؟ اسطوره ها ریشه در یک واقعیت تاریخی دارند که به مروز زمان مطابق با روحیات یک قوم قوام یافته […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ محمدرضا مکوندی: اسطوره ها مهمترین بخش هویتی هر ملت و قومی هستند. سوره انفال آیه ۳۱ از اساطیر اولین سخن به میان آمده و مراد حکایات و افسانه‌های پارینه است.

اسطوره چیست؟ اسطوره ها ریشه در یک واقعیت تاریخی دارند که به مروز زمان مطابق با روحیات یک قوم قوام یافته اند و بیان گر روحیه شجاعت و جسارت و نیز تدبیر، وطن دوستی، دشمن ستیزی، عشق و وصال عشاق و صفات عالی انسانی در یک قوم می باشد‌. چه چیزی اسطوره ها را با گذشت مدت زمان طولانی همچنان در فرهنگ ملی و محلی زنده نگه داشته است؟ مسلماً اسطوره ها در ذات خود خصوصیات ویژه ای دارند که این خصوصیات باعث شده گذشت زمان نتواند غبار فراموشی بر آن بیفکند. این خصوصیات برگرفته از عمق تاریخی روان اقوام است که با ریشه‌های عمیق هویت فرهنگی، حماسی، عاطفی و اجتماعی منطبق است.

ایرانیان اسطوره هایی چون رستم نماد شجاعت و آرش کمان گیر نماد وطن دوستی، سیاوش نماد پاکی و….. و حتی اسطوره هایی که در محتوای هویت خود نماد عشق و عاشقی هستند چون فرهاد و شیرین یا لیلی و مجنون و..‌دارند.

اسطوره ها در غنای ادبیات شفاهی و کتبی ملت ها نقش موثری دارند چون مورد علاقه و توجه خاص مردمان هستند.

اقوام ایرانی هر کدام اسطوره های خاص خود را دارند که برخی به جایگاه ملی و مشترک همه اقوام ایرانی چون آرش کمانگیر، رستم و سهراب دست یافته اند.

کهن ایل بختیاری با بیش از۷۵۰۰سال سابقه شناسایی شده در دل تاریخ، حامل اسطوره های فراوانی است که در انتقال مفاهیم هویتی چون وطن پرستی به نسل های پی در پی بختیاری موثر بوده اند. اسطوره هایی که در عمق تاریخی خود واقعیت داشته اند.

اسطوره های قوم بختیاری که در ذات تاریخی خود واقعیت داشته اند و به مرور با گذشت زمان صفات مثبت فراوان دیگری به آن ها در قالب اشعار و حکایات اضافه شده است!

اسطوره هایی چون آریوبرزن نماد وطن پرستی و بانوی قهرمان یوتاب که یک سردار ملی بی بدیل زن در مقابله با تهاجم ویرانگر اسکندر مقدونی بودند. اسکندر در وصف آریوبرزن با سلام نظامی به جسد این سردار وطن می گوید: آریوبرزن برای من مانند لئونیداس در یونان است که مقابل سپاه ایران با۳۰۰سرباز خود مقاومت کرد. چنین نمادهای شاخصی در بختیاری فراوان است، همچون شهید علیمردان خان نماد قیام علیه ظلم، سردار اسعد نماد برقراری مشروطه، سردار مریم نماد تدبیر و شجاعت هالو زال نماد تدبیر و دوراندیشی و…

شوربختانه دیده شده برخی افراد که خود را به برخی اسطوره های بختیاری منصوب می کنند سعی در بی ارزش نشان دادن این اسطوره ها دارند که یقیناً ظلمی فاحش در حق اسطوره ها و خدشه به هویت عمیق تاریخی بختیاری است که امیدوارم این افراد با تحدید نظر در دیدگاههای فرهنگی ناصواب خود کمر همت به تقویت هویت فرهنگی و ریشه خود بپردازند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=38145

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. میشود گفت که از آقـای سردار محسن رضایی میرقائد و شهید بهنام محمدی بعنوان یک اسطوره قوم بزرگ بختیاری در ۵ دهه گذشته بعنوان اسطوره ( نظامی ، فرهنگی ، انقلابی ) و از شهید بزرگ مهران صالحپور بعنوان ( اسطوره ایثار ) و شهید جانباز غلامرضا آسترکی بعنوان ( اسطوره صبر و استقامت ) در دفاع مقدس یاد نمود . هرچند که در معرفی این دو شهید بزرگوار ، کوتاهی زیادی شده است . انشاء الله همه مان عاقبت بخیر شویم .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.