• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 11753اخبار امروز : 0
1

ستادکل نیروهای مسلح دریافت نماید!
مردم مسجدسلیمان مستحق تجلیل هستند! از ستاد کل نیروهای مسلح انتظار داریم در تعریف خود ار مناطق جنگی تجدید نظر کند

  • کد خبر : 37627
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ محمدرضا مکوندی: یک شهر جنگزده به معنای واقعی، از ابتدای شروع حنگ تحمیلی هفته اول مهرماه با هجوم سه فروند میگ ۲۳ به مسجدسلیمان و بمباران محله پشت برج و ویرانی دهها خانه بر اثر انفجار بمب های خوشه ای آهنگ جنگ در این شهر نواخته شد. مردمی متحیر و جنگ […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ محمدرضا مکوندی: یک شهر جنگزده به معنای واقعی، از ابتدای شروع حنگ تحمیلی هفته اول مهرماه با هجوم سه فروند میگ ۲۳ به مسجدسلیمان و بمباران محله پشت برج و ویرانی دهها خانه بر اثر انفجار بمب های خوشه ای آهنگ جنگ در این شهر نواخته شد. مردمی متحیر و جنگ ندیده با انبوه شهدا در نخستین حمله هوایی و صحنه پدری گریان که جسد دختر ۱۳ساله اس را از سردخانه کلگه گریان در صندلی عقب استیشن سواری قرمز رنگ خود نهاد هیچ وقت از خاطر مردم بهت زده از اولین بمباران دشمن محو نمی شود. و سپس تا پایان جنگ تحمیلی این شهرآماج حملات پی درپی دشمن به خاطر وجود تاسیسات نفتی؛کارخانه تانکسازی، پایگاه هوانیروز و پادگان آموزشی شهید محلاتی قرار گرفت.

‌از مهرماه سال ۶۲با اصابت سه فروند موشک اسکاد اهدایی شوروی سابق به صدام و شهادت ۱۲۰نفر و مجروحیت ۲۴۰نفر مسجدسلیمان وارد فاز جدیدی از حملات ویرانگر دشمن قرارگرفت. و این حمله وسیع ترین و پرکشتارترین حمله موشکی دوران دفاع مقدس نام گرفت. روزها بمباران و در هر بمباران تا هفت نقطه شهر ویران و شهروندان بی دفاع درخون می غلطیدند و نیمه های شب اصابت پی درپی موشک های اسکاد حتی تا هفت فروند شب های جهنمی غیرقابل وصف برای مردم بی دفاع این شهر را رقم می زند. مسجدسلیمان خط مقدم هجوم دیوانه وار دشمن قرار گرفت.

صحنه های شهادت شهروندان بی دفاع همچون خانواده هایی خانواده های حجازی، کاتب زاده و معرف در حالی که در خواب شامگاهی اسیر کین دشمن بعثی و به شهادت رسیدند هیچ وقت از یاد نمی رود. ترک شهر و سکونت همشهریان در بیابان های اطراف شهر در سرمای زمستان و گرمای تابستان در چادرها به خاطر اصابت موشک ها و بمباران های پی در پی باعث شد نه تنها شهر خالی از سکنه و کاملاً جنگزده شود که در بیابان های حومه شهر چون تمبی اردوگاه مردم آواره توسط میگ های ۲۳عراقی به رگبار بسته شوند. مدارس از۹ ماه سال تحصیلی ۶ماه تعطیل و مابقی ایام دست و پاشکسته با اضطراب فعالیت داشتند.

۱۲۰۰شهید۴۰۰۰جانباز ویرانی صدها خانه و مغازه و اماکن آموزشی حکایت مظلومیت و ایستادگی مسجدسلیمان در دوران دفاع مقدس بود. مردمی که چنان آرامش روحی و روانی خودرا در دوران جنگ تحمیلی به واسطه حملات متعدد دشمن از دست دادند که به جرات می توان گفت همگی آرامش روانی خود را ازدست دادند. و انبوه متولدین معلول این دوران عمدتاً نتیجه استرس های شدید تحمیلی بر شهروندان و از جمله مادران باردار از حملات وحشیانه و مرگبار وقت و بی وقت دشمن بوده است.

مناطق مختلف این شهر طی ۹۰بار حمله هوایی و در هربار محلات متعدد ویران و دو بیمارستان شهر هم صحنه فرود پی در پی مجروحان رزمنده توسط چرخبال ها از جبهه ها بود. مراکزن ظامی شهر همچون پادگان ها و تانکسازی و تلمبه خانه نفت نمره هشت و پالایشگاه بی بیان به همراه دهها منطقه مسکونی هدف دشمن دیوانه قرارگرفنند. ‌مسجدسلیمان یک شهر جنگی به معنای تمام با ویرانی گسترده یک شهر متروکه که مردم به کوهها و بیابان های اطراف پناه برده و رنج ها و زجرها کشیدند و آوارگی و دربدری را با تمام وجود حس کردند. و در حالی که مسجدسلیمان بوی خاک و خون می داد به ناگهان ستاد بازسازی جنگ نیز در این شهر علیرغم گستردگی خرابی های جنگ تعطیل و احجاف مضاعفی در حق مردم این شهر شد.

ایا این مردم که در بدترین شرایط دوران جنگ که فقط در یک حمله موشکی ۳۶۰شهید و مجروح بر آرمان های انقلاب همچنان مصمم پایداری نمودند مستحق تجلیل نیستند؟

آیا این مردم شریف و مقاوم که همزمان با حملات گسترده دشمن با اعزام گردان همیشه پیروز سلمان فرزندان خود به جبهه جنگ و تعمیرات تانک در زیر بمباران که منجر به شهادت فرمانده کارخانه شد و صدها سورتی پرواز عملیاتی پشتیبانی جبهه ها توسط فرزندان خلبان خود و دو پادگان آموزشی فعال در زمینه آموزش و اعزام نیرو به جبهه ها مستحق تجلیل نیستند؟

اکنون بنا به تعریف ستادکل نیروهای مسلح از مناطق جنگی کارکنان دولتی مسجدسلیمان از بندالف ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در خصوص تعریف مناطق جنگی منطقه جنگی شناخته نشده اند و از حقوق پیش بینی شده متصور از اجرای این قانون محروم مانده اند. جالب این که پادگان های این شهر جز مناطق جنگی محسوب می شود!این مردم به علت هشت سال مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن بعثی سزاوار تجلیل هستند از ستادکل نیروهای مسلح انتظار می رود در تعریف خود ار مناطق جنگی تجدید نظر و شهری چون مسجدسلیمان را که چون خط مقدم درگیر حملات بی امان دشمن و متحمل ویرانی های فراوان گردید در بازتعریف خود احقاق حقوق گرداند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=37627

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 6
  1. برادر عزیز و گرامی جناب آقای مکوندی پر تلاش ، سلام : گفته های جنابعالی در باب ایثار و مقاومت مردم محروم شهرستان مسجدسلیمان ستودنی و در یادآوری سالگرد شهدای کربلای ۵ بسیار نیکو است ، اما می خواستم یادآوری باشد برای خود ،جنابعالی و دیگران که :مطابق بند ۱۱ ماده ۱ آیین نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید ، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری مصوب ۱۳۹۳/۲/۲۴ هیات وزیران : محدوده ای از مناطق جنگی یا عملیاتی که یگان ها و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با کشور متخاصم درگیر شده و با تبادل آتش با سلاح های مختلف به مواضع یکدیگر حمله کرده و یا از آن دفاع نمایند . ( lتعریف منطقه جنگی) ضمنا” با مطالعه بندهای ۱۲ – ۱۳ – ۱۴ ماده ۱ همین آیین نامه به آگاهی همه مان کمک شایانی خواهد کرد. انشا”الله همه مان عاقبت بخیر شویم .

  2. با سلام من متوجه نشدم منظور آقا سید ما چیست؟ آیا منظور این است که مسجدسلیمان جز مناطق جنگی محسوب نمی شود؟ً طبق بندی که از هیئت وزیران آوزرده اند( مصوب ۱۳۹۳/۲/۲۴ هیات وزیران : محدوده ای از مناطق جنگی یا عملیاتی که یگان ها و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با کشور متخاصم درگیر شده و با تبادل آتش با سلاح های مختلف به مواضع یکدیگر حمله کرده و یا از آن دفاع نمایند..) اگر این طور است شضهرهایی مثل ماهشهر، کارون، باوی وخیالی از شهرهای دیگر شامل این مسئله نمیی شوند چگونه می شود آن ها جز مناطق جنگی محسوب شده اند اما مسجدسلیمان خیر؟..

  3. منطقه جنگی نیستیم
    منطقه الوده هم نیستیم
    منطقه نفتی هم نیستیم
    ما کجای این نقشه ایم جناب سید؟؟؟

  4. سلام اقای سید اگه بخش نامه اینطور میگه شهرستان دزفول در اتش مستقیم نبود و شهر هایی که اقای مکوندی گفتند ولی به نظر میاد این ایین نامه یکم ایراد داره وگرنه حمله موشکی و ..غیر حمله هوایی محسوب میشه که دزفول و مسجدسلیمان مثل هم هستند

  5. جناب صالحی عزیز سلام : منظور یادآوری از تعریف منطقه جنگی مطابق مقررات و مرجع تصمیم گیری در کشور بود ، نه اینکه مسجدسلیمان جزء منطقه جنگی بوده یا نبوده . علیهذا با مطالعه بندهای ۱۱ – ۱۲ – ۱۳ – ۱۴ ماده ۱ آیین نامه مذکور ، اطلاعات مان را بیشتر و راه چاره بهتر اندیشیده شود. یادآوری این نکته که ، قانون گذاران محترم ( مجلس شورای اسلامی ) در قانون برنامه ششم توسعه در هنگام بررسی قانون فوق ، بهتر بود مطابق عین عبارت ماده ۱۱۲ قانون (به منظور جبران عقب ماندگی های استانهای مناطق عملیاتی دفاع مقدس ) را به کلیه شهرهای استانهای موضوع تعمیم دهند نه اینکه موضوع را به ستاد کل نیروهای مسلح ارجاع و باعث چندگانگی در استانها شوند . بد نیست که بدانیم شهرستانهای : باوی در سال ۱۳۸۹ و کارون در سال ۱۳۹۱ از شهرستان اهواز تفکیک و مستقل شده اند ، در صورتی که تا قبل از آن بخش هایی از شهرستان بزرگ اهواز بوده اند . با تشکر / انشا”الله همه مان عاقبت بخیر شویم .

  6. جناب سید عزیز
    با سلام
    بنده هم امیدوارم ستاد کل نیروهای مسلح در تعریف خود از مناطق جنگی تجدید نظر و از شهرهایی مثل مسجدسلیمان که نقش اساسی در دوران دفاع مقدس داشته است احقاق حقوق گردد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.