• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 11765اخبار امروز : 0
3

اگر پتیشن در جامعه قانونمند و فراگیر شود…

  • کد خبر : 37228
  • ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/محمدرضا مکوندی:جامعه مردم سالار دینی دارای ظرفیت های فراوانی است یکی ازاین ظرفیت های بالقوه توجه به افکار عموم است که می تواند مبنای تصمیم گیری و شکل بخشی به جهت گیری های مدیران ارشد کشور درحوزه های مختلف و تصمیم گیری بر اساس خواست و منافع عموم جامعه گردد. اطلاع دستگاهها […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/محمدرضا مکوندی:جامعه مردم سالار دینی دارای ظرفیت های فراوانی است یکی ازاین ظرفیت های بالقوه توجه به افکار عموم است که می تواند مبنای تصمیم گیری و شکل بخشی به جهت گیری های مدیران ارشد کشور درحوزه های مختلف و تصمیم گیری بر اساس خواست و منافع عموم جامعه گردد.
اطلاع دستگاهها و نهادهای تصمیم گیری از مطالبات فراگیر و عمومی یقینا مراکز تصمیم گیری را به اخذ تصمیمات منطقی تر و کاهش ریسک آزمون و خطا در قانونگذاری و سیاست گذاری و درنتیجه مدیریت منابع انسانی و مالی کمک می کند.
بسیاری از مشکلات جامعه به وضع قوانین فارغ از توجه به بسترهای موجود در جامعه باز می گردد. موضوعات و پدیده های فراوانی در جامعه وجود دارد که می تواند مبنای یک درخواست عمومی در حل مشکلات و در نهایت جلب رضایت لایه های مختلف جامعه گردد. به عنوان مثال چنانچه رویه پتیشن در جامعه ما جنبه قانونمند و فراگیر پیدا کند مردم استان خوزستان می توانند در خصوص برچیدن سد سرطانی گتوند درخواست خود را با تعداد امضاهای مشخص شده وفق قانون به رییس جمهوری جهت بررسی و پیگیری اعلام کنند.
اما پیشنهاد نگارنده در ابن زمینه چیست؟ ابتدا ببینیم پتیشن به چه معنا است: پتیشن در معنای فارسی به معنی: عرض، عرضه داشت، عریضه، دادخواست، عرضحال، تظلم، درخواست کردن، دادخواهی کردنمعانی دیگر: درخواست، استدعا، بیش خواهش، دادخواهی، خواهش، خواسته، استدعا کردن، (رسما یا به طور صمیمانه) خواستن، تقاضا دادن، نامه ی حاوی عرضحال یا دادخواست، طومار

اول:کمیسیون حقوقی محلس شورای اسلامی در زمینه دادخواست های عمومی در زمینه های مختلف و با ذکر مصادیق فرهنگی، آموزشی، اجتماعی؛ اقتصادی؛ سیاسی و… با حداقل امضای ذیل هر پتیشن مثلا حداقل صد هزار امضاء که به عنوان درخواست عمومی جامعه تلقی گردد پیشنهاد خود را جهت طرح در صحن علنی مجلس تهیه کند.
۲_ مخاطب پتیشن ها می بایست رییس جمهوری محترم و وظیفه طراحی پتیشن های الکترونیکی و سایرساز وکارها به عهده مشاور رییس جمهوری درحقوق شهروندی باشد.
۳_تصویب قانون دادخواست های عمومی و اجرایی شدن آن نقش اساسی در عملیاتی شدن عینی منشورحقوق شهروندی و گام اساسی در تحقق مردم سالاری دینی دارد. لازم است با توجه به اهمیت فراوان پیامدهای مثبت ناشی از تصویب و اجرای قانون پتیشن کمیسیون حقوقی محلس شورای اسلامی دراین زمینه اقدام نماید.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=37228

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.