• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
1

فراخوان چهارمین سوگواره دل نوشته های عاشورا استان خوزستان

  • کد خبر : 3653
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- دبیرخانه ی کانون های فرهنگی هنری مساجد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لالی در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان آقا سید الشهداء چهارمین سوگواره ی دل نوشته های عاشورا را برگزار می نماید. بخش های مختلف سوگواره جهت اطلاع علاقمندان […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- دبیرخانه ی کانون های فرهنگی هنری مساجد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لالی در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان آقا سید الشهداء چهارمین سوگواره ی دل نوشته های عاشورا را برگزار می نماید. بخش های مختلف سوگواره جهت اطلاع علاقمندان بدین شرح اعلام شد:

بخش اول: مداحی، نوحه خوانی، مرثیه خوانی (ترجیحاً با گویش محلی بختیاری و سایر گویش های اقوام استان)

بخش دوم: عکس (با دوربین دیجیتال ، حرفه ای، خانگی و تلفن همراه)

بخش سوم: فیلم کوتاه (با دوربین خانگی، حرفه ای و تلفن همراه )

بخش چهارم: پیام کوتاه و قطعه ادبی (در ارتباط با نهضت عاشورا پیام کوتاه: حداکثر یک سطر، قطعه ادبی: حداکثر 10 سطر)

بخش پنجم: خوشنویسی ( نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث)

از کلیه علاقمندان به شرکت در بخش های مختلف مسابقات سوگواره دل نوشته های عاشورا با مطالعه شرایط این سوگواره درخواست می شود فرم شــــــرکت در مسابقه را تکمــــیل و نسبت به تحویل آن به دبیرخانه سوگواره واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لالی اقدام نمایند.

مداحی: بخش مداحی در دو مرحله برگزار می شود:

مرحله اول: هیئت داوران در طول دهه اول محرم در کلیه مساجد، حسینه ها، تکایا و دستجات عزاداری و مکان های مختلف در سطح شهر حضور یافته و از بین کلیه مداحان نفرات برتر را انتخاب و جهت مرحله نهايی به ستاد سوگواره معرفی می نمایند یا داوطلبان علاقمند شخصاً به منظور ثبت نام جهت شرکت در مسابقه فرم را تکمیل کرده و تحویل نمایند.

مرحله دوم: در این مرحله، همایشی به همین مناسبت در پاسداشت نهضت عاشورا و در ایام اربعین حسینی برگزار می شود که علاوه بر برنامه های معمول همایش ، در یک بخش از برترین های انتخاب شده به خلاصه اجراهای خود خواهند پرداخت.

عکس: 1- عکس ها به صورت آنالوگ یا دیجیتال بوده و می بایست روی کاغذ مخصوص عکاسی چاپ و ارسال گردد.

2-هر عکاس می تواند حداکثر 5 قطعه عکس به صورت جداگانه (تک عکس) ارسال نماید.

3- عکس ها می تواند به صورت رنگی یا سیاه و سفید چاپ و ارسال گردد.

4- کلیه عکس ها باید در ابعاد 25 *20 و حداکثر 30 *40 سانتی متر باشد.

5- عکس های راه یافته به نمایشگاه عودت داده نخواهد شد.

6- برگزار کنندگان جشنواره حق انتشار عکس های پذیرفته شده (با ذکر نام عکاس ) را خواهند داشت.

7-عکس های پذیرفته شده در نمایشگاهی که به همین مناسبت برپا خواهد شد در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

8- عکاسان محترم باید برای هر عکس برچسب مربوطه را تکمیل و پشت هر عکس بچسبانند. این بخش شامل الف: مسجد و محرم ب) جوانان و عزاداری سالار شهیدان می باشد.

9- عکس های ارسالی با تلفن همراه به صورت جداگانه مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

فیلم کوتاه: 1- شرکت کنندگان می توانند آثار خود را در قالب های: نماهنگ، تیزر تبلیغاتی، داستانی و مستند و با موضوعات:

الف) محرم، جوانان و مسجد.ب) نقش محرم در پیروزی و پیشبرد انقلاب اسلامی ج) شهدای کربلا و شهدای انقلاب 2

2- حداکثر زمان فیلم های کوتاه داستانی 12 دقیقه می باشد. زمان در سایر قالب ها ( نماهنگ، تیزر تبلیغاتی، مستند ) حداکثر 7 دقیقه است

4- فیلم ها می بایست به فرمت dvd و با کیفیت مطلوب ارائه و در ابتدای آن باید نام فیلم،  نام کارگردان و گروه فیلم ساز درج گردد.

5- زمان تولید فیلم مربوط به سال 91 و 92 باشد.

6- فیلم هایی که کیفیت لازم را نداشته باشند داوری نخواهند شد.

7- نسخه ی ارسالی عودت داده نخواهد شد.

8-کلیه شرکت کنندگان باید از اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد باشند. ( تشخیص این مورد با کارشناس دبیرخانه از طریق پر نمودن فرم مشخصات و مهر و امضای آن توسط مدیر کانون انجام می پذیرد).

9- برگزار کنندگان حق استفاده از فیلم های منتخب جهت تولید کلیپ های گزارشی و … را دارند.

10- فیلم های تولیدی توسط تلفن همراه به صورت جداگانه داوری خواهند شد.

پیام کوتاه و قطعه ادبی: در این بخش کوتاه ترین ، رساترین و پر معنا ترین پیامی را که می توانید در ارتباط با نهضت عاشورا بیان کنید حداکثر در یک سطر روی کاغذ A4 نوشته و با تحویل آن به ستاد سوگواره در مسابقه پیام کوتاه شرکت فرمائید. قطعه ادبی حداکثر در 10 سطر باشد. نهضت عاشورا و امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و کلیه وقایع قبل و بعد از عاشورا می تواند محور موضوعی باشد.

خوشنویسی: 1-  ابعاد آثار ارسالی باید حداقل 35*50 و حداکتر 70*100 سانتی متر باشد

2- آثار باید در 4 محور ( نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث ) ارائه شود.

تبصره: از بررسی و رسیدگی به آثاری که در محورهای دیگر ارسال شود معذوریم.

3- علاوه بر اصل اثر، تصویر آثار باید روی cd با کیفیت 300dpi و با فرمت tif یا gpg به دبیرخانه ی استان یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لالی ارسال،  تا پس از داوری اولیه از اصل آثار منتخب جهت حضور در نمایشگاه استفاده شود.

4- هر خوشنویس می تواند حداکثر 4 اثر از یک محور یا از هر محور یک اثر جهت حضور به دبیرخانه ارسال نماید.

تبصره: از میان آثار ارسالی هر منتخب دو اثر به صورت آزاد و دو اثر مابقی جملات زیر باشند:الف ) باز این چه شورش است که در خلق عالم است / باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است.

ب) کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا

5- آثار منتخب از سوی هیئت محترم داوران در قالب یک نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.

تاريخ برگزاری مرحله نهائی مسابقات مداحی و نوحه خوانی از طریق تلفن به متقاضیان ابلاغ خواهد شد. ( حداکثر اربعین حسینی).

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=3653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. ای کربلا ای قتلگاه عاشقان به جرم عشق خدا رشحات قلم را چگونه توان خواهد بود که بگوید حسین ویارانش برای زنده نگهداشتن دین خدا واحیای امر به معروف و نهی از منکر در زمین های تفتیده تو چه حماسه ها که نیافریدند؟.ای زمین های تفتیده در جوار دجله شرمگین زبان بگشایید واز ان خاطراتی که بر سینه خود قاب گرفته اید برای ما بیچاره گان در گل دنیا مانده سخن کنید .،برای ما نسل بشر که برای پشیز دنیا این عمر شریف را میکشیم وسلاخی میکنیم.ای کربلا سینه خود را بر ما بگشای وروایت کن حکایت بیچاره مردمان ان زمانه شرم الود را که چگونه اخرتشان را ارزان فروختند، شاید که چراغ راهمان باشند واینه عبرتمان.اری از ان اسرار که محرم ان گشته اید بر ما بگویید ،.بگویید که چگونه حق شهید شد از حسین بگوییدویارانش که از هر انچه داشتند گذشتند، جان ومال وزن وهمسر را ابراهیم وار به قربانگه اوردند وفدا کردند، گرچه خلیل الله نیز چنین امتحانی ندادوانان دادندواز ان سربلند بیرون امدند .راستی که چه ایمانی داشتند تشنه لبان کربلاوچه شوقی داشتند برای وصال و چه درخت تنومندی از یقین در عمق جانشان ریشه دوانیده بودو ما پای در گل ماندگان را چگونه این درک ممکن خواهد شد؟ .اری ما راممکن نیست که ما با پای لنگ عقل می اییم اما ای حسین که سلام خدا بر توست ما خریداران یوسف وجودت رانیز شوری وشعوری بخش تا بتوانیم قطره ای از دریای بیکران وجودت را لمس کنیم ودر اغوش یقین کشیم.ای حسین از ان چشمه ناب ملکوت که یاران راستینت را نوشاندی ما سراب نوشان این برهوت خاک را نیز در این غوغای حزن انگیز عاشورایت که گرد بیرقت گرد امده ایم بنوشان.،اکنون که سیاهپوشیم ودل شکسته ما را در اغوش گیر، ای حجت خدا وبه سوی ملکوت پروازمان ده ،.دستهای گناه الودمان را بگیر واز این گنداب پست ما را نیز برهان.بر چشم های خیس ملتمس ما بنگر مگر نه اینکه مکتبی که تو بنیادش نهادی برای ازادگی بود و قفس شکستن وپر کشیدن وگوش سپردن به اواز پر جبرییل در ملکوت ما راکه در زیر بیرق حق به سینه میزنیم وجگر میخراشیم شعوری زینبی بخش تا راه را به بیراهه نپیماییم، مارا که با شورو اشک ریزان ورد لبمان است یا لیتنا کنا معک،.ما در خراب اباد افتادگان راکه بیم موج است وگردابی چنین حایل در این زمستان سرد ناجوانمرد استخوان سوز رهی بگشایید، در این شب های تاریکی که ایمان ویقین میدزدند یزیدیان زمانش جرقه ای هم در ما بیفروزید تا خرمن بیداد جهان را پاک به اتش کشیم وبنیادش براندازیم.ای حسین تو ویاران باوفایت مشتاقان وصل بودید، پس از واپسین نماز خویش پر کشیدید و سوی معبود شتافتید، گرچه ان روز خونین که ننگ بشریت بود غروب کرد اما شما ماندید راهتان ماند هر روز هزاران انسان ازاده در برابر یزیدیان قد علم کردند واین رشته عشق ودلدادگی سر دراز دارد . ای شهیدان راه حق ما را نیز مشق عشق اموزید ویاریمان کنید که جز به حق نرویم وتن به ذلت نسپاریم.از ان اغوش معشوق که در ان ارمیده اید بر ما هم نظری افکنید که سخت محتاجیم …ان الحسین مصباح الهدی وسفینه النجاهبه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.