• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11720اخبار امروز : 1
1

تأملی بر انتخاب شهردار در مسجدسلیمان

  • کد خبر : 31251
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران، ایجاد شورا های اسلامی است که یکی از مظاهر دموکراسی و حاکمیت به شمار می رود. هدف از تشکیل شوراها، شرکت دادن مردم در اداره امور است. از پایین ترین سطح جامعه تا بالاترین سطح آن. تا مردم به اداره امور شهر و محلی […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران، ایجاد شورا های اسلامی است که یکی از مظاهر دموکراسی و حاکمیت به شمار می رود. هدف از تشکیل شوراها، شرکت دادن مردم در اداره امور است. از پایین ترین سطح جامعه تا بالاترین سطح آن. تا مردم به اداره امور شهر و محلی که در آن زندگی می کنند و یا سازمانی که در آن کار می کنند علاقه شوند و نسبت به آن احساس مسئولیت و شخصیت کنند و بالاخره روابط سالم و مردمی، جایگزین روابط شخصی و بوروکراسی پیچیده و استبدادی گردد.

بدیهی است در فضای بسته و نفوذ ناپذیر و در پشت درهای بسته، بین دستگاه مدیریت و مردم تفاهم به وجود نمی آید و گردانندگان امور نمی توانند از حدود عقاید و افکار و خواست ها و تمایلات افراد آگاهی یابند. در نتیجه، مسائل در پشت هاله ای از ابهام، سوءِ تفاهم، ریا و تزویر باقی می ماند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به اهمیت شور، مشورت و شورا در جامعه و در اجرای دستور قرآن کریم در مورد شور و مشورت اصل های ۷و۱۰۰و۱۰۱و۱۰۲و۱۰۳و۱۰۴و۱۰۵و۱۰۶ را به این موضوع مهم اختصاص داده است. مطابق ماده ۷۱ قانون، شورای اسلامی شهر دارای بیست و نه وظیفه کلان می باشد. اولین وظیفه شورای شهر، انتخاب شهردار برای مدت چهار سال است شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نماید.

نصب شهرداران در شهرهای با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراکز استان به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و حکم استاندار صورت می گیرد. در فاصله خاتمه خدمت شهردار تا انتخاب فرد جدید که نباید بیش از سه ماه به طول انجامد یکی از کارکنان شهرداری با انتخاب شورای شهر عهده دار و مسئول اداره امور شهرداری خواهد بود. به عبارت دیگر سرپرست شهرداری که توسط شورای شهر انتخاب شده است نمی تواند بیش از سه ماه عهده دار این مسئولیت باشد گرچه با درنظر گرفتن شرایطی تا مدت محدود دیگری هم سرپرستی قابل تمدید است. این مطالب گفته شد تا ذهن خواننده آماده وضعیت فعلی شهردار و شهرداری در شهرستان مسجدسلیمان شود.

از زمان انتخاب هفت عضو شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان که از فرزندان خوب مسجدسلیمان می باشند شش ماه می گذرد. از اول شهریور نود و شش که خاتمه خدمت شهردار قبلی مسجدسلیمان اعلام گردید سه ماه می گذرد، ولی تا کنون به دلایل زیادی که از حوصله این مطلب خارج است شهردار انتخاب نشده است و می رود که کار به مداخله قانونی فرماندار و استاندار جهت انتخاب شهردار کشیده شود.

چنانچه شورای شهر نتواند در مدت باقی مانده شهردار صلاحیت داری را انتخاب نماید و این کار توسط استانداری انجام شود، آن وقت شورای شهر با یک سوال اساسی توسط افکار عمومی روبرو خواهند بود که این همه وعده و شعار عملاً بدون پشتوانه بوده است و اگر قرار است اصلی ترین وظیفه شورای شهر که انتخاب شهردار است را استاندار انجام دهد پس چه نیازی به انتخاب شورای شهر بوده و وقتی شورای شهر نتواند اولین وظیفه خود که انتخاب شهردار است را انجام دهد، پس چگونه می تواند سایر وظایف خود در شورای شهر را به سرانجام رساند. نگارنده این سطور با توجه به شناختی که از اعضای شورای شهر مسجدسلیمان دارد و با توجه به اینکه از پتانسیل منتخبین مردم در شورای شهر با اطلاع است، و این عزیزان و توانمندی هایشان را می شناسند، این توان را در این شورا می بیند که با سعه صدر و با استفاده از خرد جمعی بتوانند نسبت به انتخاب شهرداری صاحب صلاحیت و متعهد اقدام نمایند. سوالی که ذهن شهروندان را مشغول کرده این است که چه اشکالی دارد که اعضای  شورای شهر اتاق فکر خود را تشکیل داده و از نظرات همه دلسوزان، متخصصان و صاحب نظران شهرستان بهره برده و با تجزیه و تحلیل دقیق وضعیت موجود بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند؟

در بیشتر نظام های شورایی در دنیا، مشاوره از صاحب نظران مرسوم است به عنوان مثال؛ هم اکنون در آمریکا هر نماینده مجلس دارای ۲۵۰ نفر مشاور متخصص می باشد که همه ی آنها در ازای مشورتی که می دهند دارای حقوق و مزایای قانونی می باشند. و هیچ تصمیمی بدون مشاوره و در نظر گرفتن همه جوانب انجام نمی شود. چرا شورای ۷نفره شهرستان مسجدسلیمان نباید از توانمندی همه ی صاحب نظران دلسوز که داوطلبانه حاضرند این کار را انجام دهند استفاده نمی کند و در فکر و اندیشه نخبگان و دلسوزان مسجدسلیمان خود را سهیم نمی کند؟

«مشورت ادراک و هوشیاری دهد             عقل ها  را  عقل ها یاری دهد»

در نهایت اینکه امیدوارم شورای اسلامی شهر بتواند با سعه صدر و هم اندیشی و فارغ از تعصبات فردی جهت انتخاب شهرداری اصلح اقدام نمایند زیرا شهرداری نهادی است که در خدمت همه مردم و همه دستگاههای اجرایی است، گرچه جا دارد از زحمات اعضای شورای شهر در همین مدت چند ماهه و سرپرست فعلی شهرداری و همه پرسنل خدوم شهرداری که با تمام وجود در خدمت همشهریان  می باشد نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشیم. باید شورای شهر ضمن حفظ استقلال شورا جلسات هم اندیشی را تقویت کند. هم اندیشی یعنی تضارب افکار، یعنی بارش فکر، در هم اندیشی رعد و برق وجود دارد ولی پایانش بارش باران حیات بخش است. «بارانی باید تا رنگین کمانی برآید». اگر غیر از این باشید همه ی کسانی که به شما رأی داده اند در          آینده ای نه چندان دور شما را در برابر این سوال جدی قرار خواهند داد که «لطفاً رأی ما را پس بدهید»

 

دکتر مسعود شهبازی- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسیلمان

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=31251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. درود بر دکتر مسعود شهبازی،کاملا درست و منطقی نوشتید کاش مسئولین ئاعضای شورا اینگونه عمل کنند تا شاهد انتخابی درست و در پی آن آرامش در شهر باشیم….

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.