• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 11717اخبار امروز : 1
0

جایگاه شوراها / شوراها تنها شوراي شهرداري هستند نه شوراي شهر

  • کد خبر : 3045
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۷:۲۷

یکی از وظایف مهم شوراها در شهر و روستا و به ویژه در شهرها این است که دولت و مجلس را مقید کنند و بخواهند که تعریف دقیق و روشن تری از قوانین حاکم بر شوراها، نه فقط در رابطه با شهرداری ها بلکه در تعامل و برخورد با نهادهای دولتی و خصوصی ارائه دهند […]

یکی از وظایف مهم شوراها در شهر و روستا و به ویژه در شهرها این است که دولت و مجلس را مقید کنند و بخواهند که تعریف دقیق و روشن تری از قوانین حاکم بر شوراها، نه فقط در رابطه با شهرداری ها بلکه در تعامل و برخورد با نهادهای دولتی و خصوصی ارائه دهند …

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ رضا نجفيان: بیست و چهارم خرداد 1392، واقعه بود یا اتفاق، حرکت بود یا رویداد، حقیقت بود یا خیال، هشدار بود یا عبرت، “سحر دولت بیدار بود یا صبح روشن دولت امید، هر چه بود رخ داد، توسط ملتی که یاد گرفته است به گذشته هم نگاهی داشته باشد، یعنی حافظه تاریخی و این حافظه را به عنوان یک گذر تاریخی، تنها به کتاب ها و خاطرات و تذکره ها واننهد، بلکه همواره در ذهن و نظر و یاد و خاطره داشته باشد. شور و شوق مردم در انتخابات ریاست جمهوری و تصمیم به تغییر، حماسه ای را کلید زد که به طور حتم نتیجه خیر و برکات آن را به زودی خواهیم دید.

در کنار انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها، یعنی انتخابات پارلمان های شهری به وقوع پیوست.

شوراها به عنوان یک نماد مردمی از سپردن اداره امور مردم به دست مردم، در عرصه سیاسی و اجتماعی حق مردم را تعریف می کند. حقی که در پایین ترین گروه های مردمی تا بالاترین آن ها بهتر، بیشتر و واضح تر دیده می شود.

یقین داریم در آن لحظاتی که مرحوم آیت آلله طالقانی با تمام قدرت شعار شوراها را در مجلس خبرگان قانون اساسی فریاد می زد در رؤیای خود، در اندیشه خود و در آرزوی خود سهم و حق بیشتری را برای شوراها طلب می کرد و می دانیم که او بانی شوراها و شوراها را یادگار او می دانند که یادش گرامی باد.

متأسفانه به علت تمرکز قدرت در نهادهای دولتی و میل به تمرکز گرایی در دولت ها، شوراها را که نماینده مردم در پارلمان شهری هستند، قادر نمی سازد تا وظایفشان را بسط و گسترش داده تا بتوانند در عرصه های اجتماعی و فرهنگی شهرها و به دنبال آن در عرصه عمل، کارایی هر چه بیشتر و مؤثرتری داشته باشند.

در شرایط موجود، شوراها فقط شوراهای شهرداری محسوب می شوند که فقط می توانند در اموراتی مانند شهرسازی، فنی و عمرانی، آسفالت، رفت و روب، پارک ها و فضاهای سبز شهری دخالت و نظارت داشته باشند. قوانین حاکم بر شوراها به نوعی ضعیف و تا حدود زیادی غیرکارآمد می باشد و شوراها نمی توانند خود را تمام وکمال نماینده شهروندان در امورات و مسائل مبتلا به مردم بدانند چرا که نتوانسته اند یک رابطه خوب و یک تعامل سازنده و اثربخش با دیگر نهادهای دولتی و خصوصی داشته باشند.

یکی از وظایف مهم شوراها در شهر و روستا و به ویژه در شهرها این است که دولت و مجلس را مقید کنند و بخواهند که تعریف دقیق و روشن تری از قوانین حاکم بر شوراها، نه فقط در رابطه با شهرداری ها بلکه در تعامل و برخورد با نهادهای دولتی و خصوصی ارائه دهند … قوانین حاکم بر شوراها، به عنوان یک نهاد حقیقی و واقعی مردمی، باید بتواند جوابگوی نیازها و خواسته های شهروندان در ابعاد گوناگون باشد.

شاید اینجاست که باید از مسؤلین محترم پرسید، آیا بهتر نیست مدیران نهادها و سازمان های دولتی در شهرها ابتدا به نمایندگان مردم در شوراها پاسخگو باشند تا به مقامات بالاتر خود و یا به عبارتی آیا پاسخگویی به چندین نفر که نماینده چندین هزار نفر هستند بهتر و پسندیده تراز پاسخگویی به یک نفر (مثلا” مقام بالاتر) نیست؟ چه می شود حتی برای عزل و نصب مدیران در شهرها، نمایندگان مردم در شوراها حق اظهار نظر داشته باشند؟ بدیهی است برای پاسخ به این سؤالات و رساندن شوراها به جایگاه واقعی خود در درجه اول، همّت، توجه، دلسوزی و اراده نمایندگان شوراها را لازم دارد و در درجه دوم، نمایندگان شوراها باید به این مهم اعتقاد راسخ داشته باشند که هر رأی تبلور اراده و خواست مردم است و امانتی است که باید به سلامت به سر منزل مقصود رسانده شود …

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=3045

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 26در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 26
  1. درود بر شما – این یکی از مطالبات بر زمین مانده است که متاسفانه بسیاری از مسئولین استانها در برابر آن مقاومت میکنند و این امر باید از طریق رسانه ها تبلیغ گردد تا افکار عمومی بیشتر و بهتر جایگاه واقعی شوراها را دریابند و خواستار دخالت شوراها در تصمیم گیریهای کلان شهرها شوند

  2. مقاله خوبی بود.درود بر آقای نجفیان و پدر بزرگوار ایشان که از معتمدین شهرمان هستند.

  3. لطفاً واقعيتها را بيان فرمائيد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. درود بر شما مهندس نجفیان احسنتم تبارک الله

  5. سلام درود بر شما عالی بود

  6. خيلي خوب بود مهندس. من هم موافقم واقعا همين است كه فرمودي شورا اختياراتش خيلي كم است.

  7. جنابعالی بهتره وظیفه خودتو درست انجام بدی و از این نسخه ها برای دیگران نپیچی شورا کار خودشو بلده

  8. بابا خیالت راحت ریس فضای سبز می مونی زیاد انرژی مصرف نکن …….

  9. خسته نباشی مهندس، خداوکیلی همه چیزو نفروش به کار اول شخصیت مهمه بعد انسانیت آخر همه کار

  10. لطفا ظرفیت شنیدن انتقاد رو داشته باشید و انتقادها رو خذف نکنید

  11. سلام آقای مهندس لطفا کار خودتو درست انجام بده و تو کار دیگران دخالت نکن

  12. اول شخصیت بعد انسانیت آخر کار…… بجز مردانگی هیچ چی موندگار نیست

  13. مهندس نجفیان تلاشتان در فضای سبز شهر قابل تقدیر است درود بر حکمتان

  14. مهندس نجفیان امیداست در هیات بدنسازی هم مانند فضای سبز موفق باشید.مطلبتان را خواندم با تشکر

  15. ای بابا…

  16. مطلب خوبی بود متشکرم درود بر شما باد

  17. احسنت شورا جایگاه والایی دارد انشاا… به جایگاه اصلی برسد.

  18. عالی بود به امید مقاله بعدی

  19. مهندس نجفیان دسخوش

  20. دوستان خوبم بنظر شما اگر شرح وظائف شوراها این باشد که مهندس در بالا فرمودند آیا دخالت در باقی منتخبین مردم مثل نمایندگان مجلس و مسئولین دولتی که توسط رئیس جمهور و … انتخاب می شوند نیست؟

  21. انتخاب و عزل و نصب مدیران ادارات و سازمانهای دولتی توسط مدیران کل سازمانهای متبوع و البته معمولاً با مشورتهای به عمل آمده با مسئولین شهرها ازجمله نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و … صورت می گیرد. تصور میشود در صورت تحقق چنین امری ( پیشنهاد نگارنده)، باید منتظر عدم ثبات مدیریت در اکثر پستهای مدیریت شهری، علی الخصوص با شوراهای منتخب در شهرهای کوچک بود که اکثراً قومی و قبیله ای عمل میکنند تا آرمانگرایانه و اصولی و رعایت شایسته سالاری.

    • ایمان کایدی راننده مهندس هست!
  22. واقعیت تلخ است .نجفیان وظیفه خود را به خوبی انجام داده و این مطلب ربطی به فضای سبز ندارد. خواهشا بدون غرض نظر دهید.عقب ماندگی شهرمان از غرض ورزی و قوم گرایی است.شورای شهر باید به امور همه ادارات اشراف و حق نظر داشته باشد.آقای نجفیان به امید شورای شهری پویا و نه شورای شهرداری.

  23. کسی که وظیفه خودشو به درستی نمیتونه انجام بده باید از نوشتن مقاله خود داری کنه . گرچه از پس نوشتن این مقاله هم بر نمیای و کار یکی دیگه است

  24. سالار خان از کجا میدونی که کار یه نفر دیگه هست! چرا بجای تشویق همدیگرو تخریب میکنیم

  25. سالار خان اگه میتونی تو هم مقاله بده

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.