• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 11767اخبار امروز : 2
1

جاده ملاثانی – مسجدسلیمان یک قتلگاه است
برای بهسازی جاده ملاثانی- مسجدسلیمان چند قربانی دیگر نیاز است؟

  • کد خبر : 28754
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ علی بدوی: خوزستان با توجه به این که یک استان استراتژیک در زمینه اقتصادی یا به عبارتی قطب کشاورزی کشور است و باید از لحاظ جاده وضع مطلوب داشته باشد؛ اما گذرگاه ترانزیت کشور از لحاظ جاده و راه، رتبه پایین را در میان استان های کشور به خود اختصاص داده […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ علی بدوی: خوزستان با توجه به این که یک استان استراتژیک در زمینه اقتصادی یا به عبارتی قطب کشاورزی کشور است و باید از لحاظ جاده وضع مطلوب داشته باشد؛ اما گذرگاه ترانزیت کشور از لحاظ جاده و راه، رتبه پایین را در میان استان های کشور به خود اختصاص داده است.

یکی از جاده های پرخطر با قدمتی چندین ساله جاده ملاثانی-مسجدسلیمان می باشد که هر سال قربانی می گیرد. مرور حوادث رخ داده، هر فرد دلسوزی را به تفکر وامی دارد که مشکل کجاست و چرا باید این تراژدی در طول سال تکرار شود. امیدوارم مرور حوادث زیر کمی مسئولین را به تفکر وا دارد که نسبت به رفع مشکل زیر اقدام عاجل کنند:

اسفندماه ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۰۰در محور اهواز- مسجدسلیمان، ۴۰ کیلومتری مسجدسلیمان، تصادف خودروی پراید و پژو ۴۰۵ رخ می دهد و راننده پژو طعمه حریق شد و دیگر سرنشینان توسط مردم نجات یافتند.

اسفند ماه ۱۳۹۱ – در حادثه ای تلخ رانندگی که در روز سه شنبه   حدود ساعت ۱۳ : ۱۵ دقیقه  بعد از ظهر در محور ملاثانی– مسجدسلیمان بعد از روستای  بتوند به سمت مسجدسلیمان به وقوع پیوست، سه دستگاه خودرو سواری شامل  دو پراید و یک سمند تاکسی بین شهری بایکدیگر برخورد و باعث ایجاد خسارات عمده به هر سه خودرو گردید.

هجدهم آبان ماه ۱۳۹۳ تصادف مرگبار یک دستگاه خودرو پژو با پراید در جاده ملاثانی -مسجدسلیمان در محدوده پاسگاه شهید مدرس (آب گنجی)  منجر به مرگ ۳ سرنشین پژو و ۵ سرنشین پراید گردید. شدت حادثه به حدی بود که خودروی پژو ، پس از تصادف خودرو به سرعت آتش گرفته بود.

سیزدهم دی ماه ۱۳۹۳ – بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی پژو با یک دستگاه خودروی سمند در جاده اهواز – مسجدسلیمان، شهرک رامین در ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه صبح تعداد ۹ نفر مصدوم شدند.

هفتم اسفند ۱۳۹۳ – و دستگاه خودرو به مدل پراید و پژو پارس با یکدیگر برخورد کردند که در اثر شدت این تصادف سه سرنشین پژو پارس در جا جان خود را از دست دادند و دو سر نشین پراید دچار مصدومیت شدید شدند.

سیزدهم آذر ۱۳۹۴، حجت الاسلام امینی امام جمعه مسجدسلیمان به همراه ائمه ی جمعه شهرستان های لالی و اندیکا و آحاد مردم با امضا توماری خواهان اصلاح هر چه سریع تر مسیر فعلی و اولویت دادن به تأمین اعتبار احداث جاده ی میانبر شدند.

جمعه ۷ فروردین ۱۳۹۴ – در مسیر جاده ملاثانی – مسجدسلیمان و در سه راهی صلیعه  ، براثرحادثه دلخراش  تصادف  زن ومرد و فرزندشان در محل حادثه جان به جان آفرین تسلیم می کنند.

دوم آبان ماه ۱۳۹۴ – تصادف دو دستگاه خودروی پژو و پراید نیز در اوایل آبان ماه، در صبح روز عاشورا در محور ارتباطی مسجد سلیمان به اهواز، شش کشته و شش مجروح برجای گذاشت.

بیست و دوم آذر ۱۳۹۴ – تصادف یکدستگاه پراید با پیکان در حوالی دوراه لالی و مصدوم شدن تعداد ۶ نفر که در ساعات اولیه تصادف حال ۳تن از آنان وخیم گزارش شد.

هفدهم دی ماه ۱۳۹۴ – بر اثر برخورد دو دستگاه خودروی پراید با یکدیگر در کیلومتر ۴۰ جاده اهواز – مسجدسلیمان ، سه نفر کشته و سه نفر مصدوم شدند.

هشتم بهمن ۱۳۹۵ – در ساعت ۱۴:۲۸  ، دو دستگاه پراید در دوراهی لالی-مسجدسلیمان با هم تصادف کرده و تعداد ۸ نفر مصدوم شدند.

نهم بهمن ۱۳۹۵ – در ساعت ۱۶:۳۱  درمسیر مسجدسلیمان – دوراهی لالی دو دستگاه پراید و خودرو اسپرتیج با هم تصادف کرده و تعداد ۴ نفر مصدوم شدند.

تصادف های پیاپی در جاده ملاثانی –مسجدسلیمان و کشته و مجروح شدن شمار زیادی از هم وطنان در این مسیرها، خاطره های بدی را در اذهان مردم این استان به جای گذاشته است. یکی مسافرین مسیر ملاثانی – مسجدسلیمان می گوید: وقتی به دلیل اجبار در این مسیر قرار می گیرم، استرس تمام وجودم را می گیرد و خانواده ام تا رسیدن به مقصد مرتباً با من تماس می گیرند تا از سلامتی ام  مطمئن شوند.

این یکی از چندین مسافری است که وقتی گام در این مسیر می گذارد نگران مسیر پرخطر آن است. اما این جاده چه مشکلاتی دارد که باعث این همه ترس ودلهره مسافرین شده است؟

– کم عرض و باریک بودن جاده در بسیاری جاها: در واقع این جاده برای خودروهای ۶۰ سال پیش طراحی شده ، لیکن با افزایش حجم تردد خودروها، این جاده ظرفیت پذیرش خودروهای زیاد را ندارد.

-افتادگی شانه راه در بسیاری از مسیر جاده منجر به این شده که اگر خودرو دچار نقص فنی شود، باید مسافت طولانی  را تا رسیدن به محل پارکینگ مناسب طی کند زیرا امکان توقف کنار جاده در بسیاری از مسیر وجود ندارد. و اگر ناخودآگاه خودرو به سمت راست متمایل شود احتمال سقوط خودرو و آسیب دیدن راننده ۱۰۰ درصد حتمی است.

-اتصال مستقیم جاده های فرعی به این جاده و عدم پیش بینی زیرگذر و یا روگذر که منجر به بروز حوادث مرگباری شده است نمونه آن تقاطع جاده ملاثانی –مسجدسلیمان و جاده صلیعه است.

-کافی نبودن علائم هشدار دهنده مناسب راهنمایی و رانندگی که سبب بروز حوادث ناگوار در این جاده شده است.

– رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی وسبقت های غیر مجاز رانندگان که منجر به تصادفات مرگباری در این جاده شده است.

-تاریک بودن مسیر جاده که خود عامل بروز بسیاری از حوادث مرگبار شده است.

-خرابی جاده در برخی از مسیرها که در هنگام افتادن خودرو در این چاله ها باعث تکان شدید و انحراف خودرو به یک سمت می شود.

اما سوال این است چه کسی در این زمینه مسئول است؟ با کمی دقیق تر نگاه کردن حوادث رخ داده شده که ناشی از عوامل فوق می باشد، به این نتیجه خواهیم رسید که سهل انگاری، بی توجهی و عدم پیگیری مجدانه پروژه های مهم و زیربنایی از جمله جاده های بین راهی از سوی مسئولان ذیربط علت العامل این فجایع است. تا کی باید شهروندان مظلوم در این مسیر قربانی بدهند. چند خانواده باید رخت غم عزیزان خود را به تن کنند تا تلنگری به آقایان وارد شود و این مسیر را چهار بانده کنند. چند خانواده باید عزیزان و فرزندان خود را از دست بدهند تا جاده فعلی بهسازی شده و جاده میان بر دوراهی نفت سفید به مسجدسلیمان سرانجام پیدا کند. آیا این همه خون ها و کشته های خانمانسوز در این مسیر کافی نیست.

موضوع اجرای پروژه جاده میان بر ملاثانی _ مسجدسلیمان بیش از دو دهه به عنوان یک آرزوی بزرگ در اذهان عمومی مردم خوزستان جا دارد و همچنان چشم امیدشان به تصمیمات مسئولان و متولیان این امر است. جاده ای که احداث آن مزایای زیر را درپی دارد:

۱-افزایش ایمنی: افزایش عرض جاده و رساندن آن به حد استاندارد و حذف پیچ های خطرناک در مسیر، منجر می شود که سوانح رانندگی منجر به فوت به حداقل ممکن برسد.

۲-کاهش زمان سفر: مسافت مسیرملاثانی به مسجدسلیمان با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد.

۳-افزایش ظرفیت: تفکیک مسیر رفت و برگشت منجر به افزایش تردد در مسیر خواهد شد.

۴-کاهش مصرف سوخت:  با حذف توقف های غیرضروری، عدم تغییرات سرعت و عدم تداخل ترافیک جریان جهت مقابل، رانندگان با اطمینان خاطر بیشتر و سرعت یکنواخت تر حرکت نموده و جریان ترافیک از یک نواختی بیشتر و تراکم کم تری برخوردار می باشد که باعث کاهش مصرف سوخت نسبت به وضعیت موجود می گردد

۵-کاهش آلاینده های زیست محیطی: کاهش مصرف سوخت، منجر به کاهش آلودگی زیست محیطی خواهد شد.

۶-توسعه گردشگری: دسترسی آسان و امکان استفاده از امکانات و جاذبه های توریستی ـ طبیعی  فراهم می گردد.

اگر چه قدم های اولیه برای احداث جاده میان بر برداشته شده است، لیکن موانع اجرایی فعلی (نظیر عدم تامین به موقع و کافی بودجه مورد نیاز، تاخیر در صدور مجوزها و…)، ترمزی برای ادامه روند فعلی است و  افق روشنی از زمان خاتمه کار را نشان نمی دهد.

لذا عقل سلیم حکم می کند که در وضعیت فعلی، نسبت به بهسازی جاده شامل رفع افتادگی شانه ها، نصب گاردریل در حاشیه پرتگاه ها، رفع پیچ ها و گردنه های خطرناک، اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز و تعویض محورهای کم عرض و جداسازی مسیرهای رفت و برگشت و ایجاد روشنایی در تقاطع مسیر اقدام شود. که البته این کار مستلزم تامین منابع مالی کافی است که تمامی مسئولان استان خوزستان به ویژه نمایندگان شهرهای اهواز ، شوشتر، مسجدسلیمان و… در مجلس شورای اسلامی نسبت تامین بودجه در جهت دفاع از خانواده های قربانیان جاده اهواز-مسجدسلیمان (جاده مرگ) اقدام نمایند.

ابتدایی‌ترین خواسته مردم خوزستان، جاده امن است با این حال این گونه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. کار را با دلسوزی و تعهد انقلابی از مرحله شعار به عمل درآورید، و قبل از آنکه جاده ملاثانی – مسجد سلیمان قربانی دیگری که ممکن است یکی از عزیزان شما باشد را بگیرد،  نسبت به بهسازی جاده فعلی در زودترین زمان ممکن اقدام نمایید. مردم از شعار دادن های مسئولین کلافه شده اند. جاده ملاثانی – مسجدسلیمان یک قتلگاه است.

شوشان

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=28754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.