• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 11765اخبار امروز : 0
1

گفتگوي باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان با محمد مراد يوسفي نژاد شهردار سابق نواحي تهران و فعال فرهنگي

  • کد خبر : 2750
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۹:۵۰

محمد مراد يوسفي نژادي يكي از مسجدسليماني هاي مقيم تهران و هنرمند فرهيخته اي ست كه پيگير تمامي مسائل مسجدسليمان مي باشد. وي شهردار سابق نواحي تجريش و دربند، الهيه و قيطريه، سعادت آباد و شهرك غرب،گيشا، شهر آرا، صادقيه، شهرك اكباتان و رييس امور شهر در شهرداري مناطق 2 و 3 تهران، بوده است. […]

محمد مراد يوسفي نژادي يكي از مسجدسليماني هاي مقيم تهران و هنرمند فرهيخته اي ست كه پيگير تمامي مسائل مسجدسليمان مي باشد. وي شهردار سابق نواحي تجريش و دربند، الهيه و قيطريه، سعادت آباد و شهرك غرب،گيشا، شهر آرا، صادقيه، شهرك اكباتان و رييس امور شهر در شهرداري مناطق 2 و 3 تهران، بوده است. يوسفي نژاد همچنين يكي از شاعران و منتقدان مطرحي ست كه نقدهاي او در جامعه ادبي كشور هميشه بازتاب فراواني داشته است. سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان گفتگوهايي  با كارشناسان سياسي، اجتماعي ،فرهنگي در ارتباط با موضوعات مختلف مسجدسليمان و مشكلات و معضلاتي كه گريبانگير شهر مي باشد را انجام داده است كه در بخش اول گفتگوي ما را با يوسفي نژاد مي خوانيد:

 لطفا خلاصه ای از سوابق کاری خود را بیان کنید؟

ج:اینجانب از سال 1365(حدود 27سال) در حوزهء مدیریت شهری تهران مشغول هستم که عمدتا به سمت شهردار در نواحی شمالی، غربی و جنوب غربی تهران بوده است و مدتی نیز به عنوان مدیر آموزش شهروندی در شمیرانات.

 با توجه به تجربیاتتان در این حوزه ها چنانچه با مشکلات شهری در مسجدسلیمان آشنایی دارید نظرتان را بیان کنید؟

ج: مسجدسلیمان در گذشته نه چندان دور یکی از شهرهای مدرن ایران بود که کیفیت زندگی بخش زیادی از شهروندانش نسبت به سایر شهرها در سطح قابل قبولی قرار داشت، این بدان معناست که شهر بر اساس نیاز ساکنین و یکسری استاندارد های تعریف شده پایه ریزی و زیر ساخت ها کارشناسانه و علمی انجام پذیرفته بود اما متاسفانه در حال حاضر این نگاه وجود ندارد و مسجدسلیمان در زمره ي شهرهای توسعه نیافته یا با توسعه سطحی زیر ساخت ها تعریف می گیرد.

شما به عنوان کسی که سال ها در کلان شهر تهران و در پست های مدیریت شهری حضور داشته اید وضعیت فعلی مدیریت و افق های پیش رو را چگونه ارزیابی می کنید؟

با اطلاعاتی که بنده از شهر و شهرداری مسجدسلیمان دارم مشکلات شهر شامل چند بخش مهم است:

اول ساختار شهرداری، شهرداری مسجدسلیمان فاقد یک ساختار متناسب با رشد شهر بوده است این عدم تناسب حداقل در دو حوزه نمود عینی پیدا می کند ابتدا عدم تناسب وظایف ذاتی شهرداری با کیفیت بدنه ي موجود، یعنی شهرداری مسجدسلیمان به عنوان اولین گام بایستی برای برون رفت از مشکلات، اصلاحات را از درون خود آغاز کند. در حالی که با وجود نیروهای کمی و کیفی موجود در شهرداری رسیدن به ساختاری متناسب با نیازها امری بسیار سهل الوصول است و در عجبم که چرا تاکنون این امر مغفول مانده است، دوم عدم تناسب و عدم انطباق ساختار شهرداری با نیازهای تعریف شده در حقوق شهروندی ست که باید پس از آنالیز قابلیت ها و کاستی ها در یک فرآیند آمایشی به فوریت مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد، مشکل کالبدی شهر نیز مزیدی دیگر بر سایر علت هاست که انجام امور خدماتی و عمرانی را با موانعی مواجه کرده است، متاسفانه شهر در بسیاری از زمینه ها دارای دمل های چرکینی است که یک درمان جدی را می طلبد و در حوزه های مختلف نیاز به برنامه ریزی های جامع و راهبردی همچنین متناسب با مطالبات و حقوق شهروندی دارد.

س: به نظر شما کدام یک از حوزه ها در اولویت بازسازی قرار دارند؟

 امور شهر مانند حلقه های زنجیر به هم پیوسته و وابسته اند، وقتی شهرداری ساختاری متناسب با نیازهای شهر نداشته باشد و حدود وظایف و اختیارات واحدها و افراد مشخص نباشد تمام امور لازم و جاری بلاتکلیف و بلاتصدی می مانند و نمی توان کسی را در پاسخگویی ملزم نمود، لذا پاسخ شما را این گونه می دهم که باید در تمامی حوزه ها با رویکردی جدید نگریست، در بحث ساختار شهرداری اجرای طرح ایزو بسیار ضروری ست همچنین در حوزه شهرسازی باید نگاه متفاوتی به ساخت و سازهای غیر کارشناسانه پیدا شود، مثلا هیچ ضرورتی ندارد در شهری مانند مسجدسلیمان با این شرایط جغرافیایی و اختلاف سطح های زیاد رشد عمودی و بلند مرتبه سازی داشته باشد ادامه این روند کار عبثی است که تبعات منفی آن در شئونات اجتماعی شهر اجتناب ناپذیر خواهد بود، در حوزه خدمات شهری راهکار های مناسب تری برای ارائه خدمات وجود دارد اما متاسفانه نگاه به این حوزه هنوز نگاهی سنتی و به دور از نیاز های واقعی شهروندان است، در حوزه ترافیک پس از 50 – 60 سال و در حالی که جمعیت شهر رشدی حداقل 500 درصدی داشته است هنوز همان یک خیابان اصلی دو پوسته مرکزی شهر وجود دارد، در بحث جمع آوری آب های سطحی که یکی از معضلات جدی شهر است هیچ کار موثری صورت نگرفته است و اساسا در این زمینه مدیریتی وجود ندارد در حالی که حل این مشکل منافعی چند جانبه برای شهر دارد، در انتقال مشاغل مزاحم با وجود امکانات لازم تا کنون حرکت موثری انجام نشده است، در رفع سد معبر همواره یک دور باطل تکرار گردیده است و این در شرایطی است که پتانسیل لازم برای حل مشکل یا حداقل تعدیل این پدیده وجود دارد که حرکت منطقی در این مسیر علاوه بر حل مشکل سد معبر می تواند ایجاد شغل و تولید کار به دنبال داشته باشد، در ساماندهی و هدایت فاضلاب کماف سابق رود دره ها که می توانند فرصت مناسبی برای تلطیف شهر و روحیه شهروندان باشند به محلی برای انتقال فاضلاب شهری تبدیل گردیده اند، در حوزه توسعه فضای سبز آنگونه که شایسته است و شهر نیاز وافر به آن دارد ضعف مدیریت محسوس است و نکته بسیار مهم این که شهرداری مسجدسلیمان فاقد حوزه معاونت فرهنگی – اجتماعی است در صورتی که وجود این حوزه می تواند به عنوان حلقه واسط و رابط موجب پیوست اجتماعی مدیریت شهری با جامعه گردد، کلیه موارد گفته شده دارای راه حل های مناسبی است که در صورت نیاز به آن خواهم پرداخت اما اجمالا به چند نکته اشاره می کنم، گونه های درختی، تیرهای روشنایی معابر، مبلمان شهری، حتی شیوه اجرای نهرها و آبراه ها به هیچ روی متناسب با وضعیت و شرایط خاص شهر اجرا نمی گردد و به طور کلی اگر هم رشدی بوده باشد این رشد هوشمندانه و هدفمند نبوده است.

س: یکی از مشکلات اساسی مدیریت شهری پایین بودن میزان بودجه اختصاص یافته می باشد به عقیده شما چه راه حلی برای بالا بردن بودجه و درآمد شهری متصور است؟

اولا رشد هوشمند مقوله ای ست که چندان ارتباطی با میزان بودجه و درآمد شهرداری ندارد بالاخره در شهر طی سال های گذشته هزینه هایی شده است بحث بنده بر سر این است که این هزینه ها می توانست هدفمند تر باشد ثانیا درست است که مسجدسلیمان جزو شهرهای محروم به حساب می آید اما بیش از همه چیز محرومیت در چهره شهر مشهود است و در پرسپکتیو به وجود آمده توسط های مدیریت های قبل، این بدان معنی نیست که شهر فاقد پتانسیل برای کسب درآمد و نوآوری ست اتفاقاً مسجدسلیمان بالقوه قابلیت های بالایی برای کسب درآمد دارد، باید این قابلیت ها شناسایی و مورد بهره برداری قرار گیرد، به عنوان مثال چرا باید قطعه زمینی چند هکتاری در منطقه مرغوبی از شهر به پارک عمومی تبدیل شود این زمین باید به درآمد های پایدار برای شهرداری تبدیل گردد اتفاقا احداث پارک در مدخل ورودی از نظر قرارداد های اجتماعی، ایمنی و حتی توپولوژیکی فاقد وجاهت لازم است، در بحث درآمد شما می توانید شاهین شهر یا دزفول را با مسجدسلیمان مقایسه کنید ، آیا رشد و توسعه یافتگی هوشمند در این دو شهر با مسجدسلیمان قابل قیاس است؟ مسجدسلیمان با وجود پروژه های نفتی ، گازی و وزارت نیرو باید از درآمد بیشتری بهره مند باشد ، بر سر سفره مسجدسلیمان ادارات و سازمانهایی حضور دارند که علارغم بنیه مالی و توانایی های لازم هزینه ناچیزی از ملزومات این سفره را میپردازند! که بهبود این شرایط هماهنگی و همکاری همه مسئولین و دلسوزان شهر و استان را می طلبد.

برخی عدم وجود طرح جامع و تفصیلی را یکی از موانع مهم عدم توسعه یافتگی شهر می دانند نظر شما چیست؟

درست است، یکی از مشکلات اساسی شهر نداشتن طرح جامع و تفصیلی است و عامل آن وجود چاه های متروکه در متن بعضی نقاط شهر و محلات است اما این امر نباید شهر را از حرکت بازدارد در قانون طرح هادی شهر پیش بینی شده است که می توان طرح هادی شهر را جهت ساماندهی وضع فعلی و مبتنی بر طرح های جامع و تفصیلی قابل اجرای در آینده را به مورد اجرا گذاشت و شهر را بیش از این معطل طرح جامع و تفصیلی نگذاشت.

 آیا شهرداری می تواند راساً مجری طرح هادی باشد؟

 بله. این امر از وظایف ذاتی شهرداری است اما نباید فراموش کنیم که یکی از اهداف و دلایل انتخابات شوراهای شهر، ایجاد هماهنگی بین ادارات و دو ائر مختلف در شهر بوده است که اگر این امر محقق شود و شورای شهر از کسوت شورای شهرداری خارج و در مقام شورای تمامی شهر ظاهر شود تعامل میان دستگاه های مختلف در دسترس خواهد بود زیرا هدف همه خدمت رسانی به مردم است.

حرف آخر: سايت باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان بسيار سايت پويايي ست. من از تمامي دست اندركاران اين سايت تشكر مي كنم. اميدوارم هميشه موفق و پيروز باشيد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=2750

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 9
  1. درود بر جناب يوسفي نژاد. ممنون از اين كه اين همه به فكر مسجدسليمان هستي. اي كاش افراد فرهيخته اي مثل شما بيشتر ارتباط برقرار مي كرديد و مسئولين از نظريات شما در بهبود اوضاع شهر بيشتر استفاده مي كردند.

  2. من اسم استاد يوسفي نژاد را شنيده بودم. اما بيشتر او را با اشعار و نقدهاي ادبي اش مي شناسم. اميدوارم مسئولين شهرداري به جاي اين همه جارو جنجال از مشاوره هاي چنين افرادي استفاده نمايند. افرادي مثل آقاي يوسفي كم نيستنند.

  3. بايد براي برون رفت از مشكلات حال حاضر با افراد متخصص در رشته هاي مختلف مشورت كرد. متاسفانه در مسجدسليمان اين كار كمتر صورت مي گيرد. همين است كه مسجدسليمان بر خلاف ديگر شهرهاي استان هرگز پيشرفتي نداشته است.

  4. درود بر جناب يوسفي عزيز. استفاده كرديم از مطلب زيبا و كارشناسانه شما.

  5. خیلی جالب بود .افراد شورا باید از این اقایان بیش از این استفاده کنند

  6. درود برگردانندگان این سایت . امیدوارم شورای شهر با دقت هرچه بیشتر و در زمان ممکن شهردارمناسب و باتجربه ای برای شهر انتخاب کنند چرا افرادی مانند صالحی و جافری انصراف دادند مگر در جلسات شورا چه میگذرد که اینها عقب نشینی میکنند دلایل گفته شده معلوم است که بهانه گیری است اگر مشکل داشتند چرا نام نویسی کردند و به فینال رسیدند شورا باید با مردم رو راست باشد و حقیقت را بگوید

  7. سلام خسته نباشيد.سايت پرباري داريد انشالله هميشه موفق باشيد .من اماده هر گونه همكاري با شما هستم .هميشه مطالب زيبايتان را دنبال مي كنم .از اين مصاحبه هم استفاده كردم انشالله شورا هم از وجود چنين فريختگاني استفاده كند

  8. با سلام.باتوجه به سوابق و تجربیات جناب یوسفی نژاد در شهرداری تهران، به نظر میرسد ایشان می توانند گزینه بسیارشایسته و مناسبی برای تصدی شهرداری مسجدسلیمان باشند. ظاهراً نسبت به مسائل این حوزه نیز اشراف کامل دارند. بهتر است اعضای محترم شورای شهر طی نشستی برنامه های ایشان را نیز بررسی نموده و در صورت پذیرش سکان هدایت شهرداری را به ایشان بسپارند.

  9. درود بر استاد یوسفی نژاد که من تصور میکردم در عرصه شعر و ادبیات سررشته دارند…ای کاش این افراد دلسوز و کاردان برای مسجدسلیمان کاری بکنند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.