• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11753اخبار امروز : 0
1

فرمانده انتظامی مسجدسلیمان
ارتقا مهارت های زندگی با کنترل خشم

  • کد خبر : 26704
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- سرهنگ کارآگاه علی حسینی فرمانده انتظامی شهرستان مسجدسلیمان با اشاره به نقش رفتارهای پرخاشگرانه در وقوع جرائم و تاثیر کنترل آن در کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی گفت: خشم احساسی طبیعی است که حاصل حالت هیجانی فیزیولوژیک و شناخت ماست که در صورت مواجهه با ناکامی یا احساس ناکامی ایجاد […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- سرهنگ کارآگاه علی حسینی فرمانده انتظامی شهرستان مسجدسلیمان با اشاره به نقش رفتارهای پرخاشگرانه در وقوع جرائم و تاثیر کنترل آن در کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی گفت: خشم احساسی طبیعی است که حاصل حالت هیجانی فیزیولوژیک و شناخت ماست که در صورت مواجهه با ناکامی یا احساس ناکامی ایجاد می شود و با پرخاشگری که رفتاری است مخرب و در پی خشم کنترل نشده حادث می شود متفاوت می باشد . وی ادامه داد : خود خشم یک آیتم منفی نیست بلکه یک احساس طبیعی است . اگر رفتار ناشی شده از خشم با کنترل و در راه صحیح قرار گیرد چه بسا می تواند فرد را در حل ناکامی ها و دست یابی به کمال سوق دهد لیکن اگر این رفتار در مسیر صحیح قرار گیرد چه بسا می تواند فرد را در راه ناکامی ها و دست یابی به کمال سوق دهد لیکن اگر این رفتار در مدار صحیحی قرار نگیرد و به پرخاشگری منتهی شود می تواند اثرات جبران ناپذیری بر روابط اجتماعی گذاشته و بعضا باعث تخریب و آسیب جدی به اموال گردد که در بدترین نوع آن می تواند باعث حذف فیزیکی طرف مقابل شود.

سرهنگ حسینی بیان داشت : خشم دارای دو نوع منبع اکتسابی و ژنتیکی است ، لیکن آنچه در تولید خشونت ارجحیت دارد ، اکتسابی بودن آن است ، در بعضی مواقع دیده شده یادگیری و آموختن توانسته است بر ارثی بودن آن تاثیر بگذارد، یعنی کسی که دارای سوابق خشونت در خانواده خود می باشد با کنترل و رفتار صحیح در جامعه و رعایت مولفه های دینی و اعتقادی تا حد بسیار زیاد بر خشم فائق آید و برعکس شخصی با سابقه رفتاری متعادل ولی با داشتن الگویی خشن به سمت رفتارهای پرخاشگرانه سوق می یابد . فرمانده نیروی انتظامی شهرستان با اشاره به بعضی از دلایل پدیدار شدن خشم و سپس پرخاشگری ، همچون احساس ناکامی و محرومیت ،تحریک پذیری ناشی از رفتار ناخوشایند دیگران ، مدل گیری از والدین ، افسردگی و نامیدی و درماندگی و …. به بررسی راههای کنترل این رفتارها با هدف بالا بردن سطح سلامت خانواده ها پرداخت و با تاثی به حدیث شریف حضرت امام علی (ع) که می فرمایند:
«تواناترین مردم در تشخیص درست کسی است که خشمگین نشود »عنوان داشت: یکی از راههای کنترل خشم و افزایش مهارت زندگی ، ارتقا باورهای دینی و توسل به آموزه های اسلامی و پیروی از سنت حسنه ائمه اطهار است ، فردی که خود را مسلمان واقعی و پیرو شریعت اسلام می داند در زمان بروز خشم و قزل از ابراز رفتار پرخاشگرانه به عواقب کار اندیشیده و زمانی که خود را در محضر باریتعالی ببیند از اقدام به انفعالات منفی ناشی از این نوع حالات خودداری ، *کظم* غیظ نموده و خشم خود را فرو می نشاند. وی در پایان به دیگر راه های کنترل رفتارهای پرخاشگرانه پرداخت و گفت: از دیگر روشها در مهار رفتارهای خشونت بار که می تواند قدمی موثر در بهبود روابط اجتماعی افراد داشته باشد و سرانجام باعث کاهش بعضی جرایم نشات گرفته از آن شود می توان اینچنین اشاره کرد: در موقع خشونت ، می بایست از توهین ، اهانت و تهدید خودداری کرد، صدای خود را بالا نبرده و مسایل و موضوعات قدیمی را به میان نیاورد ، حق را کامل به خود نداده و افکار منفی خود را یافته و آنها را کنار گذاشت. قبل از اینکه عملی نامعقول انجام گیرد، درنگ کرده و فرصت داد تا آرامش حکم فرما شود، پرت کردن حواس خود به بیرون، شمارش از صفر تا صد و برعکس ، صلوات فرستادن، گفتن ذکر یونسیه «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» وضو گرفتن، گفتن اذکار شریف لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و …. همه مفیدند، استفاده از ورزش و پیاده روی، صحبت کردن و درد دل کردن با دیگران، فاصله گرفتن و‌مدتی به موضوع فکر نکردن، دلداری دادن به خود مانند(دنیا به آخر نرسیده) (چیز خاصی اتفاق نیفتاده) و نهایتاً استفاده از مشاوره به عنوان سایر روش ها در کنترل خشم و اجتناب از رفتارهای پرخشونت و بعضی جرایم نشات گرفته از آن می تواند مثمر ثمر باشد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=26704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 3
  1. کاملا نظریات علمی و ارزنده ای هستند احسنت به فرمانده علمی و به روز شهرستان مسجدسلیمان

  2. احسنت واقعا اگه خشم کنترل بشه خیلی از جرایم کاهش پیدا میکنه ،….

  3. بسیار عالی. ولی در کشورماآموزش های مهارتهای زندگی ضعیف است. شاید فرمانده شهرمان اولین کسی باشد که دارد این موضوعات را مطرح می کنند. باعث افتخارماست حضور فردی باسواد و پژوهشگر در راس نیروی انتظامی شهرمان. احسنتم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.