• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
1

مشروح گزارش باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان از همايش هواي پاك در مسجدسلیمان + تصاویر

  • کد خبر : 25824
  • ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- همايش هواك پاك به ميزباني شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان و با همكاري شركت صنايع پتروشيمي مسجدسليمان، اداره محيط زيست، و شركنت مناطق نفتخيز جنوب و با حضور جمعي از مسئولين كشوري، استاني و شهرستاني در سالن باشگاه مركزي نفت مسجدسليمان برگزار شد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- همايش هواك پاك به ميزباني شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان و با همكاري شركت صنايع پتروشيمي مسجدسليمان، اداره محيط زيست، و شركنت مناطق نفتخيز جنوب و با حضور جمعي از مسئولين كشوري، استاني و شهرستاني در سالن باشگاه مركزي نفت مسجدسليمان برگزار شد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان قباد ناصري مديرعامل شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان ضمن تسليت به مناسبت شهادت عده از آتشنشانان در حادثه پلاسكو و همچنين خير مقدم به مهمانان اين همايش در سخناني تلاش و برنامه ریزی برای اجرای برنامه های زیست محیطی را از وظایف تک تک مردم دانست و گفت: در راستای بهبود وضعیت زیست محیطی شهرستان مسجدسلیمان، برنامه های مختلفی در این شرکت در حال انجام است. وي ادامه داد: شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با فعالیت گستره ای به وسعت ۲۷۰۰۰ کیلومتر مربع وظیفه ی تولید صیانتی را از مبادین مخازن نفت و گاز واقع در حوزه ی عملیاتی اش که بیش از ۹۰ درصد آن را کوهستان و راه های صعب العبور و دیگر موانع طبیعی از قبیل روخانه های پرآب و خروشانی همچون کارون، دز، کرخه، شاووذ، کشخان و بالا رود و همچنین دریاچه سدهای شهید عباسپور، مسجدسلیمان، دز، گتوند و بالارود تشکیل می دهد بر عهده دارد. وی گفت: حفاظت از محیط زیست نه تنها یک قانون و وظیفه ی انسانی، بلکه یک تکلیف شرعی محسوب می شود… به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان علی عسگر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالي، انديكا و هفتكل در مجلس شورای اسلامی نيز در سخناني از حضور فعال گروه های زیست محیطی در برنامه های مهم تقدیر و تشکر نمود. وی از جدیت و پیگیری مسئولین محیط زیست در برنامه ریزی و تدوین برنامه های زیست محیطی در برنامه ششم اقتصادی تقدیر کرد و گفت: با اجرایی شدن این قوانین،بسیاری از خواسته های زیست محیطی عملی خواهند شد. ظاهری در بخش دیگری از سخنان خود از تصویب لایحه بودجه برای ساماندهی فاضلاب استان به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: با برنامه ریزی صحيح می توان بسیاری از مشکلات بخش آب و فاضلاب استان را برطرف نمود.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان به عنوان سخنران بعدي اظهار داشت: خوزستان نماد توسعه ناپایدار کشور ایران است و تصریح کرد: هر دانشجو یا پژوهشگری که قصد تحقیق در زمینه توسعه ناپایدار را دارد به خوزستان مراجعه کند تا ببیند اقدامات توسعه‌ای در خوزستان و سرمایه صدها هزار میلیاردی که در این استان صرف شد چگونه خوزستان را به یک مثال خیلی خوب توسعه ناپایدار تبدیل کرده است. در خوزستان شاهد این وضعیت هستیم که پروژه‌ای اجرا می‌شود که خشکی کامل یک تالاب را به دنبال دارد. سدسازی‌هایی که در این استان انجام می‌شود نیز نمونه دیگری از توسعه ناپایدار است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان سدسازی را نمونه‌ای دیگر از توسعه نایایداری در این استان برشمرد و عنوان کرد: هیچ دولتی نمی‌تواند مشکلات و مصیبت‌های سد گتوند را حل کند و کماکان باید در این سد نمک انباشته شود و مشکلاتی را ایجاد کند. وی اظهار کرد: در اغلب مطالبه‌گری‌ها همیشه سازمان حفاظت محیط زیست مورد هدف‌گیری قرار می‌گیرد اما برای تحقق شعار امسال روز ملی هوای پاک، باید دستگاه‌ها و ارگان‌های بسیاری کنار هم قرار بگیرند. وی ادامه داد: وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پروژه‌های خوبی را جهت جمع‌آوری گازهای همراه آغاز کرده است اما انتظار می‌رود وزارت نفت برنامه ویژه‌ای را برای جمع‌آوری این گازها داشته باشد و بنابراین از وزارت نفت خواسته شد با اولویت جمع‌آوری گازهای همراه، طرح جامع کاهش آلودگی هوا را ارائه دهد. لاهیجان‌زادهدر پايان سخنان خود افزود: از وزارت نفت می‌خواهیم وقت و برنامه ویژه‌ای را در جهت رفع مشکل آلودگی فلرهای نفتی در خوزستان اختصاص دهد.

سیدباقر مرتضوی مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست وزارت نفت نيز در سخناني با اشاره به مشکلات آلودگی هوا گفت: گاهی در تلویزیون می‌بینیم که مسئولان توجیه‌هایی می‌گویند و احتمالا از ناآگاهی بخشی از مردم سوءاستفاده می‌کنند. حالا دائما با ارائه آمار و ارقام بیخود، بگویید که آلودگی را کاهش داده‌اید اما مردم با گوشت و پوست و استخوان خود آلودگی هوا را لمس می‌کنند. وي ادامه داد: انسان صاحب هر آنچه است که در طبیعت و محیط‌ زیست وجود دارد و این موضوع در حقیقت یک نوع نگاه به محیط ‌زیست است. یعنی انسان محیط‌ زیست و طبیعت را به عنوان مایملک خود در نظر می‌گیرد و بنابراین مجاز است که به هر صورت تمایل دارد با این مایملک برخورد کنند.

وی ادامه داد: یک نگاه دیگر به محیط‌ زیست، نگاه برتر بودن انسان نسبت به سایر مخلوقات است و بنابراین انسان صاحب زمین است. اما نگاه دیگر به محیط‌ زیست به مساله شهروندی بازمی‌گردد، یعنی انسان یک شهروند در کره زمین است و تمام جانوران و گیاهان نیز از حق حیات برخوردار هستند؛ نگاه ما به محیط‌ زیست نیز همین نگاه شهروندی است.مرتضوی با بیان این که کارهای زیادی باید در خصوص محیط‌ زیست ایران انجام داد، عنوان کرد: کارهای بر زمین‌مانده بسیاری در بخش محیط‌ زیست وجود دارد. گاهی در تلویزیون می‌بینیم که مسئولان در این زمینه توجیه‌هایی می‌گویند و احتمالا از ناآگاهی بخشی از مردم سوءاستفاده می‌کنند. برای مثال در تهران، اهواز و حتی مسجدسلیمان آلودگی هوا وجود دارد. حالا دائما با ارائه آمار و ارقام بیخود، بگویید که آلودگی را کاهش داده‌اید. اما مردم با گوشت و پوست و استخوان خود آلودگی هوا را لمس می‌کنند.

علی اصغر رجبی رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز اظهار کرد: بدترین روز سال که می تواند آلودگی هوا در اوج باشد ۲۹ دی است وی با اشاره به این که هرکس نقش و مسئولیتی در حوزه هوا دارد، افزود: وضعیت هوا نسبت به سال های قبل شاید متفاوت باشد ولی با بررسی های تاریخی مشخص می شود که هر زمان مردم با یک نوع از آلودگی هوا مواجه بودند. رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد:  ۱۸ سال قبل که اعلام می کردند هوا بد است هیچ شاخصی را اعلام نمی کردند چون آن ها به عنوان یک شهروند نه به عنوان متخصص شاخص های آلودگی هوا را نمی توانستند اعلام کنند…

علیرضا گوروئی فرماندار مسجدسليمان به عنوان آخرين سخنران اين همايش در سخنانی ضمن تقدیر از توجه مجموعه پتروشیمی و شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به مسائل زیست محیطی گفت: همه ما باید به فعالیت های عام المنفعه بویژه در حوزه فعالیت های زیست محیطی دامن بزنیم. وی با اشاره به حادثه آتش سوزی مجتمع پلاسکو تهران گفت: تجهیزات ایمنی باید هرساله تعمیر و بروز رسانی شوند و اگر ما برای بروزرسانی تجهیزات ایمنی هزینه نکنیم امکان وقوع چنین حوادثی در دیگر تاسیسات هم وجود دارد. وی افزود:تاسیسات شهری مانند مسجدسلیمان بسیار قدیمی بوده و در برخی موارد عمر آنها به حدود۷۰سال می رسد و هر لحظه ممکن است حادثه ای مشابه پلاسکو تهران هم در مسجدسلیمان رخ دهد.

گوروئی گفت: انتظار داریم دکتر مرتضوی مدیرکل بهداشت،ایمنی و محیط زیست وزارت نفت در بحث مناطق آلوده به نفت و گاز به عنوان متولی مسائل زیست محیطی وزارت نفت کمک کنند تا مناطقی که جابجا شده اند تبدیل به فضای سبز شوند و بتوانیم یک محیط آلوده به نشت نفت و گاز را پاکسازی کنیم. فرماندار مسجدسلیمان با گلایه جدی از بی توجهی واحد جذب آب پتروشیمی رازی به مسائل زیست محیطی تصریح کرد: علیرغم تذکرات پیاپی به این واحد تاکنون به هیچ یک از تعهدات زیست محیطی شان عمل نکرده اند و من  متاسفم که مدیر واحد جذب آب پتروشیمی رازی بصورت کتبی در جواب ما  می گوید که نمی توانیم کاری انجام دهیم.وی ادامه داد: گاز پتروشیمی رازی از مسجدسلیمان تامین می شود و آلایندگی در مسجدسلیمان ایجاد می کند اما حاضرنیستند در مسائل زیست محیطی اقدامی انجام دهند. در پايان مراسم از تعدادي مديران نفت و محيط زيست تقدير به عمل آمد.

IMG_0054 copyIMG_0003 copy IMG_0016 copyIMG_0212 copy IMG_0221 copy IMG_0228 copy IMG_0243 copy IMG_0071 copy IMG_0079 copy IMG_0205 copy۲۰۱۷۰۱۲۲_۱۱۵۸۲۱ copy IMG_0086 copy IMG_0152 copy۲۰۱۷۰۱۲۲_۱۲۰۲۳۱ copy

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=25824

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.