• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 11765اخبار امروز : 0
1

مدیرعامل آلومینیوم کاوه خوزستان اعلام کرد:
زنجیره آلومینیوم در جنوب تکمیل می‌شود/ صنایع پایین‌دستی آلومینیوم به‌شدت نیازمند تولیدات داخلی هستند

  • کد خبر : 25249
  • ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- فاز نخست آلومینیوم کاوه خوزستان تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید تا بتواند با تولید ۱۱هزار تن پروفیل در سال به ظرفیت آلومینیوم کشور اضافه کند. بنا بر گفته مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان این شرکت در نظر دارد زنجیره تولید آلومینیوم در کشور را تکمیل کند تا به ارزش‌افزوده […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- فاز نخست آلومینیوم کاوه خوزستان تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید تا بتواند با تولید ۱۱هزار تن پروفیل در سال به ظرفیت آلومینیوم کشور اضافه کند. بنا بر گفته مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان این شرکت در نظر دارد زنجیره تولید آلومینیوم در کشور را تکمیل کند تا به ارزش‌افزوده بیشتری در این زمینه دست یابد. صنایع پایین‌دستی آلومینیوم به‌شدت نیازمند تولیدات داخلی هستند، چراکه میزان تقاضای آلومینیوم در کشور با تولید آن برابری نمی‌کند و کشور مجبور به واردات آن شده است، از این‌رو ایجاد واحدهای جدید یک ضرورت به‌شمار می‌رود.

تکمیل زنجیره تولید آلومینیوم

از آغاز کلنگ‌زنی آلومینیوم کاوه خوزستان ۲ سال می‌گذرد و تا پایان امسال نیز فاز نخست آن یعنی تولید پروفیل به بهره‌برداری خواهد رسید. در این‌باره سیدعباس حسینی مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان در حاشیه نمایشگاه متافو در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در حاشیه نمایشگاه متافو شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان متعلق به هلدینگ کاوه پارس است که سهامدار اصلی و ۱۰۰درصدی آن بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. حسینی ادامه داد: در حاشیه نمایشگاه متافو در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۳ در مسجدسلیمان به‌ منظور محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال کلنگ افتتاح آلومینیوم کاوه خوزستان زده شد و از آن زمان با جدیت روند این طرح پیگیری شده است. وی با اشاره به یکی از اهداف این طرح عنوان کرد: هدف از این پروژه در گام نخست ایجاد اشتغالزایی در منطقه بود. حسینی با اشاره به فازبندی این طرح خاطرنشان کرد: پروژه در چند فاز تعریف شده است. فاز نخست آن، اجرای خط تولید پروفیل است که با ظرفیت ۱۱هزار تن در سال تعریف شده و تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. اشتغالزایی آن برای ۱۵۰ نفر مستقیم تعریف شده که البته اشتغال غیرمستقیم آن چندین برابر این آمار خواهد بود و در واقع منجر به اشتغال غیرمستقیم در صنایع پایین‌دست خواهد شد. از این‌رو صنایع پایین‌دستی آلومینیوم نیز شناسایی شده و طرح تولید آنها درآمده و در اختیار سرمایه‌گذاران استان قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان با اشاره به این موضوع که در کاوه خوزستان به‌دنبال تکمیل زنجیره آلومینیوم هستیم، عنوان کرد: هدف ما زنجیره تولید آلومینیوم است. به عبارت دیگر از تولید آلومینا و شمش و تبدیل آن به استروژن، ریخته‌گری تا نورد و محصول نهایی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

حسینی افزود: ظرفیت شمش آلومینیوم ما در چند سال گذشته تغییر چندانی نکرده است، درحالی‌که کشورهای همسایه ایران در زمینه شمش آلومینیوم به روندی صعودی در تولید دست پیدا کرده‌اند. برای مثال عربستان پروژه ۱۰میلیون تنی را در دست اقدام دارد و در این زمینه در حال افزایش ظرفیت خود است. یا امارات ۲/۴ میلیون تن تولید دارد، در حالی‌که ظرفیت ما در حد ۳۵۰هزار تن باقی مانده و ظرف چند سال گذشته افزایش تولید نداشته‌ایم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع اساسی این است که ما در تولید آلومینیوم، زنجیره تولید را نادیده گرفته‌ایم، حال اگر این زنجیره را نادیده بگیریم، نمی‌توانیم ایجاد ارزش‌افزوده کنیم. چراکه در هر مرحله از تولید آلومینیوم می‌توانیم ایجاد ارزش‌افزوده داشته باشیم. این در حالی است که ما در ایران در تولید شمش ثابت مانده‌ایم و در مراحل مختلف تولید آن متعادل رشد نکرده‌ایم. برای مثال پایین‌دست پروفیل یا پایین‌دست نورد رشد نکرده‌اند. بنابراین مهم‌ترین مشکل ما این است که در زنجیره آلومینیوم متوزان رشد نکرده‌ایم. مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان افزود:

برای این که در شرکت ما این مشکل به وجود نیاید از آخر زنجیره شروع به طراحی کرده‌ایم، یعنی از تولید پروفیل طرح را شروع کرده‌ایم. از این‌رو به‌زودی پروفیل‌سازی را راه‌اندازی خواهیم کرد. به تبع آن سعی می‌کنیم بازارسازی کرده و صنایع پایین‌دستی را نیز فعال کنیم، زیرا استان خوزستان مزیت‌های مهمی برای صادرات دارد. حسینی با اشاره به فازهای بعدی عنوان کرد: فاز دوم تولید، تولید خط ریخت و بلیت خواهد بود که طراحی آنها نیز آغاز شده و تا سال ۱۳۹۷ این خطوط نیز به بهره‌برداری خواهند رسید. با راه‌اندازی این خطوط، هم ارزش‌افزوده بیشتر و هم اشتغال بیشتری ایجاد خواهد شد. در نهایت در طراحی کل مجموعه گام‌هایی برای تکمیل این زنجیره برخواهیم داشت.

ایجاد واحدهای آلومینیومی جدید، یک ضرورت

هر چند در ایران معادن و مواد اولیه آلومینیوم وجود ندارد، با وجود این می‌توانیم ظرفیت‌های جدید در کشور ایجاد کنیم. در این زمینه محمد آشفته‌آج‌بیشه مشاور آلومینیوم ایمیدرو در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: کشور ما برای تولید آلومینیوم دارای مزیت‌های بالایی است، چراکه صنایع پایین‌دستی بسیاری در کشور نیازمند آلومینیوم هستند.  این در حالی است که ظرفیت تولید ما با ظرفیت مصرف ما قابل مقایسه نیست. از این‌رو نیازمند این هستیم تا پر شدن تقاضا در کشور، ایجاد واحدهای آلومینیومی را در اولویت قرار دهیم. آشفته‌آج‌بیشه با اشاره به مشکلات صنعت آلومینیوم در کشور عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل ما در تکمیل زنجیره آلومینیوم این موضوع است که ما مواد اولیه آلومینیوم و معادن غنی آلومینیوم در کشور نداریم. در حقیقت این گره ما در صنعت آلومینیوم به‌شمار می‌رود. معادن مس و آهن در کشور به وفور وجود دارد، اما در آلومینیوم که از آلومینا استخراج می‌شود تا حدی فقیر هستیم. وی با اشاره به نیاز کشور به آلومینیوم عنوان کرد: مزیت مصرفی بالایی در زمینه آلومینیوم در کشور وجود دارد، بنابراین با توجه به این نیاز ضرورت دارد در زمینه آلومینیوم ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کنیم. با توجه به فشارهای گذشته و تحریم‌ها، بسیاری از ظرفیت‌های ما رشد نکرده‌اند که هم‌اکنون جای رشد بالایی دارند. هم‌اکنون نیز در راستای اقتصاد مقاومتی باید بتوانیم این ظرفیت‌ها را افزایش دهیم. مشاور آلومینیوم ایمیدرو ادامه داد: در حال حاضر نیز صنعت آلومینیوم در کشور بسیار مزیت دارد. از این‌رو اگر بتوانیم واحدهای جدید ایجاد کنیم و قراردادهای معدنی جدید ببندیم، می‌توانیم گام مهمی در این زمینه برداریم، چراکه با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای عربی، دارای معدن و اکسید نیستند، اما با قراردادهای بلندمدتی که با کشورهای افریقایی یا کشورهایی چون برزیل یا استرالیا بسته‌اند، توانسته‌اند آلومینیوم را برای خود تبدیل به یک صنعت دارای مزیت کنند. وی افزود: البته این کشورها تحریم نداشته و با قراردادهای ۱۰ تا ۲۰ ساله توانسته‌اند، این موضوع را تبدیل به فرصت کنند، درواقع توانسته‌اند با قراردادهای بلندمدت ارزش‌افزوده ایجاد کنند. بنابراین این صنعت برایشان مزیت نسبی پیدا کرده است. کشورهای عربی در حاشیه خلیج‌فارس توانسته‌اند ۵ تا ۶ میلیون تن ایجاد ظرفیت کنند. برای این مقدار تولید آلومینیوم به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن آلومینا نیاز است. در حقیقت این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت‌سازی در این صنعت است. آشفته‌آج‌بیشه با اشاره به ظرفیت آلومینیوم در کشور عنوان کرد: ظرفیت ما درحال حاضر ۱۸۰هزار تن المهدی هرمزال و معادل آن هم در ایرالکو اراک تولید می‌شود که حدود ۳۶۰ تا ۴۰۰هزار تن ظرفیت آلومینیوم کشور است. اما مصرف ما در کشور بسیار بیشتر از این مقدار تولید است. بنابراین ما واردات بالایی در زمینه آلومینیوم داریم که باید بتوانیم با ایجاد واحدهای جدید آلومینیوم این خلأ را جایگزین کنیم. این موضوع هم در افزایش ضریب اشتغال موثر است و هم در رونق صنعت آلومینیوم تاثیرگذار خواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=25249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.