• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11753اخبار امروز : 0
1

خواهر زاده اسطوره موسيقي بختياري پرده از سرقت ادبی برخی آثار زنده ياد بهمن علاالدين برداشت

  • کد خبر : 24897
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۹:۵۳

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- مهرداد جمالی خواهرزاده اسطوره موسیقی بختیاری زنده یاد آبهمن علاءالدین طی ارسال مطلبی به باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان پرده از سرقت ادبی برخی آثار زنده ياد بهمن علاالدين برداشت. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان در اين مطلب آمده است: تو یارم بازیِ یارا نِ بنیر/تیارت بازی و یی […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- مهرداد جمالی خواهرزاده اسطوره موسیقی بختیاری زنده یاد آبهمن علاءالدین طی ارسال مطلبی به باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان پرده از سرقت ادبی برخی آثار زنده ياد بهمن علاالدين برداشت. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان در اين مطلب آمده است:

تو یارم بازیِ یارا نِ بنیر/تیارت بازی و یی کارا نِ بنیر

همتباران گرامی

10 سال از پرواز ابدی کوگ تاراز می گذرد و همان طور که آگاه هستید از استاد بهمن علاءالدین چندین کاست و 3 جلد دفتر شعر (به زبان فارسی و لری)  به جای مانده است که خانواده ایشان در سال 86 آلبوم بهیگ و سال 93 آلبوم ویر را منتشر کردند و دفاتر شعر نیز با کمک یکی از شعرای فرهیخته و صاحب تفکر ویراستاری شده است.

در این میان 20 ترانه که استاد در اواخر عمر آماده انتشار کرده بود و بعضی های شان را در خانه ضبط کرده بود مورد سوء استفاده یک فرد نزدیک به آبهمن قرار گرفته و متاسفانه آن فرد با ملودی ها و ترانه های استاد، کاسبی راه انداخته است.

آن فرد که در کنار استاد بهمن علاءالدین به شهرت فراوان رسیده با سرقت ادبی و هنری کار را به جایی رسانده که ادعا می‌کند، ملودی ها ساخته ی ایشان است! و کیست که نداند این ادعا گزافه گویی بیش نیست.

متاسفانه چند خواننده هم دانسته یا ندانسته در دام آن فرد افتاده و تعدادی از کارها را با تغییرات اندک در ملودی ها و ترانه ها در آلبوم های شان خوانده اند.

این روزها با همه گیر شدن ابزارک های پیام رسان و در دنیای مجازی شاهد هستیم ملودی ها و اشعار منتشر نشده ی استاد علاءالدین توسط خواننده ها و شعرای جوان منتشر می‌شوند و یا در مراسم های شادی و عزا توسط خواننده های محلی اجرا می شوند. وقتی پیگیری و پرس و جو می کنیم باز هم به آن فرد می رسیم که ادعای مالکیت ملودی های آبهمن را دارد که همراه با یک خواننده در هر محفلی آثار منتشر نشده استاد علاءالدین را اجرا می کنند و باعث انتشار آثار شده و هیچ گونه اهمیتی به حقوق مولف نمی دهند.

نکته ی مهم این که برخی کلمات، کلیدواژه های اشعار آبهمن هستند و همه لر زبانان با شنیدن آن کلمات و پی بردن به قالب و مضمون شعر متوجه می شوند شعر از سروده های استاد علاءالدین است حتی اگر با تغییر دادن برخی کلمات و ابیات سعی شود شعر را به نام خود تغییر دهند.

لازم به ذکر است استاد بهمن علاءالدین هیچ گاه بدنبال کسب منفعت مالی از آثارش نبود و تمام عمر را صرف احیاء و بازیابی فرهنگ نیاکانش کرد. بدون حاشیه و چشم داشت و با استقامت، پشتکار و پایداری در مقابل بی مهری ها همواره سعی در گسترش مهربانی و اتحاد در میان طوایف قوم لر و بختیاری بود و خانواده علاءالدین نیز به تاسی از بزرگ مرد قوم لر در مقابل سوءاستفاده ها با گذشت و متانت بسیار، سکوت کرده و هیچ گاه نامهربانی ها را علنی نکرده اند چرا که علاقه نداشتند خاطر همتباران را مکدر سازند اما در هفته های گذشته با جنجال سازی آن فرد و زیاده خواهی هایش در مقابل خوانندگان و هنرمندان بختیاری تصمیم گرفته از کلیه افرادی که به هر نحو با دیده ی بازاری و کاسب کارانه به آثار آبهمن می نگرند و چوب حراج به گنجینه ی فرهنگی و تاریخی قوم لر زده اند و سعی در انتشار آثار استاد علاءالدین به نام خودشان و به سخیف ترین شکل ممکن را دارند از طریق مجاری قانونی پیگیری کنند تا دست این‌گونه افراد برای همگان رو شود و عرصه برای فعالیت افراد صادق که دغدغه کار فرهنگی دارند و صاحب تفکر و ایده هستند و باعث بدنامی هنرمندان بختیاری هم نیستند بازتر شود.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=24897

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.