• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
0

ناآگاهی افراد شورای شهرستان مسجدسلیمان در نظام مدیریت سبز، راهکاری در گسترش فضای سبز و منبعی برای پایداری توسعه

  • کد خبر : 23008
  • ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ فرشاد خداداديان: با انتخاب شعار (۷میلیارد رویاء، یک سیاره) در  روز جهانی محیط زیست؛  دکتر روحانی رئیس جمهور محترم ملت نیز در مراسمی که  به همین مناسبت برگزار شده بود، همچون گذشته به نگاه ویژه دولت به موضوعات زیست محیطی تاکید نمود. باید توجه داشت در کنار تلاش عموم ملت؛ حکومت […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ فرشاد خداداديان: با انتخاب شعار (۷میلیارد رویاء، یک سیاره) در  روز جهانی محیط زیست؛  دکتر روحانی رئیس جمهور محترم ملت نیز در مراسمی که  به همین مناسبت برگزار شده بود، همچون گذشته به نگاه ویژه دولت به موضوعات زیست محیطی تاکید نمود. باید توجه داشت در کنار تلاش عموم ملت؛ حکومت و دولت مردان وظیفه ای به مراتب دشوار تر از عموم مردم دارند.  در موضوع مدیریت سبز که در سال ۱۳۸۲ و با مصوبه دولت هشتم به صورت قانونی در بودجه ی عمومی کشور لحاظ گردید مقرر شد که دستگاههای دولتی و عمومی به اصلاح و مدیریت مصرف منابع خود در حوزه های مختلف به خصوص آب، کاغذ و انرژی اقدام نمایند.

گر چه رویکرد و اهداف زیست محیطی دولت تدبیر و امید و توجه به الزامات پایداری توسعه بسیار جای تقدیر دارد اما تلاش ها و تاکید دولت یازدهم بر اجرایی شدن نظام مدیریت سبز در دستگاههای دولتی با تخصیص ۱% از بودجه ی دستگاههای  دولتی برای اجرایی شدن برنامه های صرفه جویی در منابع پایه، نشان از عزم جدی دولت مردان به صیانت از محیط زیست کشورمان را دارد.

در بین دستگاههای دولتی شهرداری ها بیشترین مصرف را در منابع آب و انرژی وکاغذ دارند. متاسفانه سیستم سنتی که در این اداره وجود دارد و در اصطلاح عموم به آن از کاغذ بازی یاد می گردد؛ سالیانه علاوه بر  میلیاردها تومان هزینه و اثر منفی بر اقتصاد کشور باعث قطع میلیون ها درخت جهت تبدیل به کاغذ نیز می گردد. در بحث مصرف انرژی الکتریسیته با توجه به جشن ها و  مناسبت های مختلف که تعداد این ایام در تقویم کشور ما  کم نیز نیستند؛  و نیاز به نورپردازی های شهری به همین مناسبات؛  خوشبختانه با جایگزین کردن لامپ های کم مصرف به جای لامپ های پرمصرف، صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف این انرژی داشته ایم.

البته با توجه به وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی شهرمان هنوز  در این مورد اقدامات بسیاری را  می توان جهت بهبود در مصرف انرژی داشته باشیم، همچون استفاده از انرژی های پاک مانند استفاده از سلول های خورشیدی، گیرنده های کانونی و بشقاب های تخت در بحث مصرف آب شرایط به مراتب بحرانی تر از مصرف سایر موارد انرژی و کاغذ می باشد. متاسفانه همین فضای سبز محدود در شهرمان توسط آب قابل شربی آبیاری می گردد. که هزینه بسیار زیادی بر دوش دولت فقط به  جهت تصفیه و انتقال آن به شهر وارد می نماید. با توجه به کثرت ایام گرم در شهرمان ماهانه میلیون ها لیتر آب تصفیه صرف احیاء و آبیاری این فضاهای سبز می گردد که در صورت گسترش این فضاهای سبز تا رسیدن به استانداردهای عمرانی، این مصرف آب چندین برابر افزایش می یابد.

جهت رفع و صرفه جویی در این ارتباط شهرداری می توانست به راحتی  با یک سرمایه گذاری، تاسیساتی را جهت تصفیه و استفاده از آب های فاضلاب شهری برای استفاده و آبیاری در فضاهای سبز  در قسمت جنوبی شهرستان راه اندازی نماید.  در راستای نظام مدیریت سبز و اقدامات شورای اسلامی شهر تهران، اقدامات مناسبی برای تسریع این عمل مثبت به شوراهای اسلامی سراسر کشور صورت گرفت که طی آن تفاهم نامه ای با شورای عالی استان ها به امضاء رسید و مقرر شد اجرای مدیریت سبز از الزامات تدوین برنامه های شهرداری ها و دستگاههای تحت نظارت شورای شهر باشد.

متاسفانه تا اینک هیچ توجه ای از سوی افراد شورای شهرمان به این موضوعات نگردیده که بیانگر بی تدبیری و یا عدم آگاهی های کافی از سوی این افراد در این زمینه  می باشد. ذکر این نکته ضروری است که هزینه های صرفه جویی در راستای اجرای نظام مدیریت سبز و کاهش مصرف منابع؛ می تواند برای ارتقای پرداخت های کارکنان نیز استفاده شود. بررسی تجربه های موفق اجرای نظام مدیریت سبز در بسیاری از کشورهای دنیا ؛ بیانگر کاهش ۳۰% هزینه های جاری است.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=23008

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 3
  1. آقای خدادادی عزیز شورای شهر به کدام موضوع آگاهی داشته که در این مورد بسیار حیاتی داشته باشند. فقط  گرفتن حق  جلسات مهمترین موضوع مورد علاقه بعضي از آقایان می باشد

  2. ممنون از شجاعت و اظهار نظر صریح شما آقای خدادای. محسن علیجانی

  3. جناب آقای خدادایان
    مطلب فانتزی و زیبایی بود قصه نویسی با مدیریت شهری آنهم در شهرداری فقیر ترین شهر از نظر اعتبار وکمک های دولتی فرق دارد . اما بجالب است بدانیم که یک شهرداری با حقوق یک و نیم میلیاردی عملا خود دست خود را برای هر گونه ” تفاهم نامه ” بسته …. حالا بماند بدهکاری ها و پول آب و برق بنزین و ریخت و پاش و ….گازوییل و قیر و …عمران …. این اعتبار و سرمایه چند ده میلیاردی(به تومان بخوانید ) ربطی به برادران مان در شورا ندارد . شورا فقط می تواند طرح بدهد … اما نماینده شهر می تواند این اعتبار را تخصیص و به سوابق خود اضافه کند .از سوی دیگر به نظر شما این تفاهم نامه را اگر اداره محیط زیست این مدت میبست مگر ایرادی داره …نوک فلش را تیز کنیم بدهیم سمت محیط زیست و مطالبه گر حف مان از محیط زیست باشیم …

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.