• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
1

بناهای تاریخی چال شیخ احمد اندیکا

  • کد خبر : 21416
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰:۵۰

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ قباد باقری: این محل در 55 کیلومتری شمال شرقی مسجدسلیمان و دریک کیلومتری شمال کوشک قرار دارد . سبک معماری بناهای موجود در این منطقه به نظر می رسد که منحصر به فرد باشند، زیرا در یک محدوده ی جغرافیایی خاصی کاربرد داشته است ، بدین گونه که سقف این خانه […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ قباد باقری: این محل در 55 کیلومتری شمال شرقی مسجدسلیمان و دریک کیلومتری شمال کوشک قرار دارد . سبک معماری بناهای موجود در این منطقه به نظر می رسد که منحصر به فرد باشند، زیرا در یک محدوده ی جغرافیایی خاصی کاربرد داشته است ، بدین گونه که سقف این خانه ها تاقی شکل و عموماً کم عرض و با دیوارهای پایه کوتاه حدود یک و نیم متر و عرض حدود دو و نیم متر و طول هر یک بین شش تا نه متر همراه با تاق بدون ملات و دیواری خشک چین، بدین گونه که تخته سنگ ها با عرض و هلالی شکل روی هم چیده شده اند و تاق خانه ها را تشکیل می دهند. چنین استنباط می گردد که این نوع معماری بومی و منطقه ای بوده است ، از طرفی کوتاه بودن پایه های دیوارها موجب استحکام بناها گردیده و این امر باعث شده تا از تخریب بیشتر آنها پیشگیری گردد.

هریک از این خانه ها دارای کوچه های باریکی میباشند که به درب ورودی آنها منتهی می گردد ، جلو درب هر خانه با نوعی خشت « آجر گونه » و با ملات گچی و یا ساروجی و هلالی شکل و با زاویه ی ( تند ) زینت داده شده است ، احتمال دارد آجرکاری یاد شده متأخرتر از بنای اصلی ساختمان باشد. همه ی اتاق های موجود تقریباً همسطح خاک می باشند و اطراف آنها زمین صاف و قابل کشت است و همین امر باعث گردیده تا مردم روستای مجاور از آن بناها به عنوان آغُل و کاهدان استفاده نمایند. گرچه این رویکرد در حفظ و نگهداری آنها مؤثر می باشد اما لازم است از آنها مراقبت بهتری صورت گیرد.

این مجموعه تنها بناهای تاریخی در آن منطقه نمی باشد، بلکه تا شعاع حدود پانصد متری در اراضی اطراف آثار و بناهای گوناگونی به طور پراکنده وجود دارد.در کنار درخت بلوطی ، بنایی تاریخی موجود است که بنا به باور مردم روستا، مقبره ی امام زاده « شیخ احمد » واقع گردیده که اخیراً بارگاه کوچکی برای آن ساخته شده بود.

در فاصله 200 متری شمال غربی روستای چال شیخ احمد و در زمین مزورعی، آجرهای مثلث شکلی پراکنده شده اند که قاعده ی آن ها قوسی شکل و حدود30سانتی متر ورأسشان حدود 5 سانتی متر بوده است و اگر تعدادی از آنها به طور منظم کنار هم قرار گیرند، یک دایره ی مشترک المرکز را تشکیل می دهند که قطر آن حدود 75 سانتی متر خواهد بود، گفتنی است که این خشت ها شاید بقایای ستونهای استوانه ای شکل بوده باشند که در ایوان کاخ و یا معبدی به کار برده شده اند، در فاصله حدود 300 متری از مجموعه ی یاد شده پیشین، سمت چپ جاده ماشین رو و در جهت شمال غربی و در کنار آب انبار بسیار بزرگی، بقایای چند خانه ی مسکونی به گونه ی سابق الذکر و شاید هم کمی متأخرتر وجود دارند، خانه های این مجموعه، دارای رفک های تاقی شکل هستند که به نظر می رسد سقف آن ها هم سطح خاک بوده است و به وسیله ی راهرو و یا معبدهای باریکی به همدیگر راه داشته اند.

گفتنی است این مجموعه ی باستانی به هنگام احداث شهرک مسکونی خارجی های شاغل در سد شهید عباسپور «پیش از انقلاب» آسیب کلی دیده که سرانجام به خاطر پیشگیری از تخریب بیشتر، شهرک مسکونی به محل فعلی واقع در کوشک انتقال یافت، این مجموعه ی تاریخی تا کنون حفاری نشده است و اظهار نظر پیرامون قدمت آن فعلاً میسر نمی باشد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=21416

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.