• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 11751اخبار امروز : 0
1

معلمی با لباس محلی ؛ راهی برای ترویج لباس های ملی و قومی+تصاویر

  • کد خبر : 19687
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- لباس محلي بختياري يكي از لباس هاي زيباي اقوام ايران مي باشد. معمولاً در مراسمات و محافل خانوادگي بيشتر مردم بختياري از آن استفاده مي كنند. اين لباس كه شامل كلاه نمدي سياه رنگ ، چوقا، شلوار دبيت و گيوه مي باشد. چوقا كه يك تن پوش بسيار زيبا با خط […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- لباس محلي بختياري يكي از لباس هاي زيباي اقوام ايران مي باشد. معمولاً در مراسمات و محافل خانوادگي بيشتر مردم بختياري از آن استفاده مي كنند. اين لباس كه شامل كلاه نمدي سياه رنگ ، چوقا، شلوار دبيت و گيوه مي باشد. چوقا كه يك تن پوش بسيار زيبا با خط هاي سياه و سفيد كه خطهاي سفيد آن نشانه روشنايي و پيروزي و رو به بالا بوده و خطهاي سياه آن نشانه تاريكي و ظلم هست كه هميشه رو به پايين بوده و در حال نابودي هست و در پشت اين تن پوش به خوبي نمايان هست. در حدود هشتاد سال پیش زنی از اهالی لِویس نمونهٔ خوب و ریز بافتی از چوقا را بافته وبرای سالار شجاع پسرعموی علیمردان خان فرستاد که به چوقای سالاری شهرت یافت و از آن پس چوقای بافت این روستا (چوقا لویسی) معروفیت یافت. نوع ديگري از چوقا هم در منطقه ي ديگري بافته ميشود كه به چوقاي كيارسي معروف هست .

كلاه نمدی به رنگ مشکی وجود دارد. این کلاه عقب و جلو ندارد و هر طور و از هر طرفی که روی سر گذاشته شود تفاوتی نمی‌کند و از پشمی که لابلای موهای بز به وجود می‌آید ساخته می‌شود. در روی سر به سمت عقب، جلو، چپ و راست قرار داده می‌شود. نوع مرغوب آن را کلاه خسروی می‌گویند.

مردان بختیاری شلوار مشکی رنگی می‌پوشند که از پارچه‌ای به نام دبیت دوخته شده و به شلوار دبیت معروف است. اگر شلوار دبیت را با کت بپوشند، از یک کمربندچرمی محکم استفاده کرده و اگر همراه چوقا پوشیده شود، روی آن شال می‌بندند. مرغوب ترین پارچهٔ دبیت به دبیت حاج علی اکبری معروف است، مرغوبیت این پارچه به خاطر رنگ ثابت و نرمی آن می‌باشد.

گيوه نوعی کفش است که رویهٔ آن از پنبه تهیه می‌شود بنابراین دارای طبیعتی خنک و نرم است ورنگ این بافتنی همیشه سفید بوده است. تخت یا کف گیوه از پارچه‌های محکم و به هم تنیده ساخته می‌شود که از استقامت بالایی برخورداراست. رنگ تخت یا کف گیوه عمدتا سیاه و یا بنفش است. گیوهٔ ملکی کیفیت خوبی داشته و معروفیت دارد. به علت گرانی گیوه‌های ملکی، گیوه‌ها ی دیگری با کف لاستیکی هم ساخته می‌شوند. دو لنگهٔ گیوه شبیه هم ساخته شده و چپ و راست ندارند ومواد اولیهٔ آن درسرزمین بختیاری وجود دارد.

جوانان بختياري علاقه فراواني به اين لباس دارند ولي علاقه يكي از جوانان بختياري به شكل ديگري نمايان هست.

آقاي محمد نجفي از فرهنگيان شهرستان لالي كه در دبستان روستاي سركمري در پايه اول تدريس مينمايند و چندين سال هست كه با اين لباس در محل كار خود و حتي در ادارات و محافل ديگر هم با همين لباس حاضر مي شود.

ايشان هدف خود از اين كار را توجه به لباس و فرهنگ غني بختياري بيان داشته اند و از جوانان بختياري خواسته اند در صورت امكان از اين لباس بيشتر استفاده كنند .

دانش آموزان آقاي نجفي با توجه به اينكه پدران آنها با همين لباس هستند علاقه ي بيشتري به يادگيري درس از خود نشان ميدهند و همواره اين دانش آموزان از دانش آموزان زرنگ مدرسه و حتي شهرستان لالي هستند.

IMG_1545IMG_1563 IMG_1541

لالي نيوز

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=19687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.