• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11756اخبار امروز : 3
1

ثبت زیستگاه جدید سمندر امپراطور در شهرستان مسجدسلیمان

  • کد خبر : 19292
  • ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- بهروز نجاتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان از کشف زیستگاه جدید سمندر امپراطور (سمندر لرستانی) در شهرستان مسجدسلیمان خبر داد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان زیستگاه جدید سمندر امپراطور در شهرستان مسجدسلیمان کشف شد. بهروز نجاتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مسجدسلیمان با بیان این مطلب […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- بهروز نجاتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان از کشف زیستگاه جدید سمندر امپراطور (سمندر لرستانی) در شهرستان مسجدسلیمان خبر داد.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان زیستگاه جدید سمندر امپراطور در شهرستان مسجدسلیمان کشف شد. بهروز نجاتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مسجدسلیمان با بیان این مطلب گفت: طی پایش و بازدید های صورت گرفته توسط این اداره ،زیستگاه جدیدی از این گونه در خطر انقراض و دارای اهمیت در منطقه گلگیر شهرستان مسجدسلیمان ثبت گردید. وی با اشاره به این که هدف از این بررسی، شناسایی وضعیت فعلی این گونه با ارزش به منظور برنامه ریزی فعالیت‌های حمایتی می باشد عنوان کرد: تاکنون ۳ زیستگاه از گونه سمندر کوهستانی کایزر در شهرستان مسجدسلیمان شناسایی گردیده است. نجاتی افزود: زیستگاه جدید این گونه در ارتفاع ۲۸۹ متری از سطح دریا می باشد به طوریکه معمولا در ارتفاعات ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ متری مشاهده شده همچنین در منطقه تپه ماهوری، تقریباً دشتی و فاقد پوشش جنگلی می باشد. معمولا در چشمه های آب شیرین زیست نموده که در حال حاضر در آبهای تلخ مشاهده گردیده است.

شایان ذکر است: سمندر کوهستانی کایزر با نام علمی Neurergus Kaiseriگونه‌ای منحصر به فرد و اندمیک کشور ایران محسوب می‌شود. این جانور با نام‌های سمندر نارنجی قیصری، امپراتور و سمندر کوهستانی لرستان شناخته می‌شود. نام‌های محلی آن حاجی باریک آب، مارمولک رنگی و وقفی است که دارای سری کوچک، چشمانی سیاه و برآمده در روی سر است، سطح زیرین بدن به رنگ نارنجی متمایل به قرمز و سطح پشتی دارای زمینه سیاه براق و لکه‌های نارنجی همراه با خال‌های سفید و لکه‌های سیاه و سفید خال مانند بر روی دم و پا‌ها مخلوط با رنگ نارنجی است.این گونه در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت( (IUCN Red List در رده حفاظتی در آستانه انقراض (CR) قرار دارد ، یعنی در صورت ادامه تخریب زیستگاه و خرید و فروش، در آینده ای نزدیک، این سمندر در طبیعت منقرض خواهد شد. همچنین کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض خرید و فروش این گونه را در ایران و سایر کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ ممنوع اعلام کرده است.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=19292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.