• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
2

کوچ رنگین کمان اقوام به خوزستان

  • کد خبر : 17091
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ هوشنگ فرجی: ۲۳هزار خانوار عشایری از هفت استان کشور وارد خوزستان شدند. این عشایر که از استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگلویه و بویراحمد، همدان، لرستان، ایلام و کرمانشاه به همراه ۰۰۰/۹۵۰/۱ رأس دام خود کوچ پاییزه را آغاز کردند و در مناطق مختلف استان خوزستان از جمله دزفول، اندیمشک، مسجدسلیمان، […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ هوشنگ فرجی: ۲۳هزار خانوار عشایری از هفت استان کشور وارد خوزستان شدند. این عشایر که از استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگلویه و بویراحمد، همدان، لرستان، ایلام و کرمانشاه به همراه ۰۰۰/۹۵۰/۱ رأس دام خود کوچ پاییزه را آغاز کردند و در مناطق مختلف استان خوزستان از جمله دزفول، اندیمشک، مسجدسلیمان، لالی، اندیکا ، شوشتر، گتوند، هفتکل، رامهرمز، بهبهان، ایذه، باغملک، اهواز، هویزه و سوسنگرد برای یک اسکان ۹ماهه مستقر شدند تا خود را در به حرکت درآوردن چرخه اقتصادی خوزستان سهیم کنند.

علی رحم کریمی مدیرکل امور عشایر استان خوزستان با اعلام مطلب بالا و تأکید بر این که عشایر کوچنده ساکن خوزستان مولد هستند گفت: بر اساس سرشماری های انجام شده بالغ بر ۱۴۰هزار نفر از عشایر کوچنده به مدت ۹ماه از آغاز فصل پاییز تا نیمه دوم فصل بهار از مراتع خوزستان برای تألیف دام خود استفاده می کنند. وی افزود: جمعیت عشایر کوچنده با دارا بودن ۳% جمعیت استان خوزستان و ۱۲% جمعیت عشایری کشور و دارا بودن ۷/۳۴% دام سبک استان و ۹% دام سبک عشایر کشور نقش تأثیرگذاری در تولید گوشت قرمز و سایر فرآورده های لبنی استان را ایفا می کند.

مدیر کل عشایر استان خوزستان در بخش دیگری با اشاره به نقش دیرینه عشایر در تولید صنایع دستی و همچنین تولیدات زراعی و دامی افزود: ارزش محصولات و تولیدات این قشر مولد ۴۷۰ میلیاردتومان برآورد گردیده است. وی در مورد خدمات و تمهیداتی که امور عشایر در اختیار عشایر می گذارد گفت:

امور عشایر استان خوزستان و ادارات تابعه بر اساس مصوبات شورای عالی عشایر و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در موضوع کوچندگان و اسکان خدمات مورد نیاز را در زمینه احداث و بهسازی ایلراهها، تأمین آب شرب، تأمین سوخت فسیلی و کپسول گاز و تأمین مایحتاج عمومی عشایر از جمله: آرد و سایر ارزاق مورد نیاز و تأمین علوفه دامی از طریق شرکت های عشایری، بیمه دام و بیمه تأمین اجتماعی و شناسایی مناطق مستعد اسکان و برنامه ریزی جهت ساماندهی و اسکان عشایر در این کانون با تأمین زیرساخت های لازم با اولویت بحث اشتغال پایدار برای این قشر از جامعه انجام می دهد. کریمی در مورد کاهش جمعیت عشایری در استان با اعلام این مطلب که بر اساس سرشماری صورت گرفته کاهش جمعیت در استان اندک بوده گفت: مهمترین علت آن، برنامه ها و اقداماتی بود که در جهت اسکان و ساماندهی عشایر صورت گرفته به نحوی که استان خوزستان دارای بیشترین کانون های اسکان بوده و تاکنون بیش از ۱۰هزار خانوار در این کانون اعم از کانون های هدایتی و کانون های حمایتی ساکن شده اند.کریمی در مورد انتظار امور عشایر از سایر نهادهای دولتی برای خدمات رسانی بهتر به عشایر کوچنده به خوزستان گفت :

در حال حاضر استاندار دولت تدبیر و امید، همسو با برنامه های این سازمان توجه ویژه ای به رفاه و معیشت عشایر خوزستان دارند و علی رغم خدمات قابل ملاحظه ای که تاکنون توسط همه دستگاههای اجرایی جهت این قشر شریف و نجیب انجام گردیده به نظر می رسد که بهبود این شاخص ها مستلزم برنامه ریزی مدون و متناسب با انواع زیست این جامعه تولیدکننده بوده و توقع ما از همه دستگاهها این است که در برنامه ریزی های خود توجه ویژه ای به عشایر کوچنده استان که نماد عینی اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری بوده داشته باشند.

۱۴هزار دانش آموز عشایری سرکلاس درس حاضر شدند. دانش آموزان عشایری ۱۴ منطقه آموزشی با جمعیت ۱۴هزار دانش آموز طی چند روز گذشته خود را سر کلاس های درسی خود حاضر کردند. حمید قنبری رییس آموزش عشایر استان خوزستان خوزستان نیز با اعلام اين مطلب  افزود: ۵۸۹ واحد آموزشی، یکهزار و صد کلاس درسی در ۳دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم توسط یکهزار معلم به امر تحصیل مشغول شده اند. وی در ادامه افزود: عشایر استان خوزستان رنگین کمانی از اقوام بختیاری، لر، عرب، کرد، ترک می باشند که از تیزهوش ترین دانش آموزان کشور به حساب می آیند. وی افزود: در حال حاضر تعداد ۲۵ مدرسه و تعداد ۳۰ کانکس جایگزین مدارس چادری شده و در نیمه مهرماه به بهره برداری خواهند رسید.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=17091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. عالی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.