• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11756اخبار امروز : 3
2

متن سخنراني رييس جمهور ايران در مراسم تحليف: با زبان تکریم‌ سخن بگویید نه تحریم

  • کد خبر : 1684
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹

تنش‌زدایی ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسیر حرکت ما را روشن خواهد کرد. رئیس‌ جمهور گفت: با صراحت تأکید می‌کنم که ایران هیچ‌گاه سر جنگ با دنیا نداشته و ما تمامی تلاش‌های خود را معطوف به مهار جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزان خواهیم کرد. باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- حجت‌ الاسلام روحانی در سخنراني خود در مراسم […]

تنش‌زدایی ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسیر حرکت ما را روشن خواهد کرد. رئیس‌ جمهور گفت: با صراحت تأکید می‌کنم که ایران هیچ‌گاه سر جنگ با دنیا نداشته و ما تمامی تلاش‌های خود را معطوف به مهار جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزان خواهیم کرد.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- حجت‌ الاسلام روحانی در سخنراني خود در مراسم تحليف كه در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد گفت: ملت بزرگ و شریف ایران، نمایندگان ارجمند ملت ایران، رؤسای محترم جمهور، نخست‌وزیران، رؤسای مجلس، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای همسایه و دوست، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای محترم شورای نگهبان و رؤسای محترم قوه قضائیه و مقننه، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، رئیس و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس و اعضای محترم دفتر مقام معظم رهبری و اعضای بیت امام راحل و اعضای محترم دولت و همه مسئولان کشوری و لشکری، علما و روحانیت ارجمند، خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران، نخبگان، اندیشمندان و فرهیختگان و خبرنگاران محترم، خانم‌ها و آقایان! با سوگندی که در این مجلس باشکوه ادا نمودم، اکنون رسما مسئولیت خطیر قوه مجریه را برای پاسداری از قانون اساسی و پاسخگویی به خواسته های به حق ملت شریف ایران پذیرفتم. وی افزود: باور دارم تشکیل دولت راستگویان، امانت داران، اخلاق‌مداران و مردم‌داران نزدیکترین مسیر برای پیروی از پیامبر اسلام است.

روحانی با اشاره به آغاز ریاست جمهوری‌اش در ایام ماه مبارک رمضان، افزود: اینکه مسئولیت دولت جدید از ماه مبارک آغاز می‌شود و آغاز آن همزمان است با 14 مرداد که یادآور پیروزی مردم در نهضت مشروطیت و سرآغاز قانون‌گرایی در تاریخ ملت‌ ایران است، آن را به فال نیک می‌گیرم و از خداوند منان می‌خواهم در این مسیر دشوار، درهای رحمت خویش را به روی مردم بزرگوار ایران بگشاید و تقدیری نیکو و شایسته برای مردم کشور رقم بزند.

رئیس‌جمهور کشورمان با تأکید بر این که مردم ایران در 24 خرداد امسال حماسه‌ای بزرگ آفریدند گفت: ملت بزرگی که سختی‌های زیادی تحمل کردند امروز با روحی سرشار از امید، نشاط و تعهد به کشور و آینده آن مردم سالاری نظام را بار دیگر به نمایش گذاشتند. روحانی معتقد است که ملت ایران در انتخابات 24 خرداد 92 با لبخند به زندگی و مشارکت موثر و کم نظیر خواسته‌های خود را از طریق صندوق رای به کرسی نشاندند. وی ادامه داد: رهبر فقید انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام راحل میزان را رای ملت اعلام کردند و امروز به اعتبار رای مردم و امضای آن از سوی رهبر انقلاب متعهد به انجام وظایفی می‌شوند که یقینا فراتر از توان و ظرفیت هر شخص است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در هفته‌های گذشته درباره پیام صندوق‌های رای بسیار تامل کردند، تصریح کرد:‌مردم در انتخابات به وضوح مشخص کردند که بر کدام مشی و اندیشه پافشاری دارند و آن را ادامه راستین آرمان‌های انقلاب می‌دانند. روحانی تاکید کرد: همه آنهایی که به اینجانب رای داده‌اند و همه آنهایی که به دیگران رای داده‌اند و یا حتی پای صندوق‌های رای حاضر نشده‌اند شهروندان ایرانی هستند و از حقوق برابر شهروندی برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید خود را مکلف به تحقق خواسته‌های قانونی همه مردم می‌داند، اظهار کرد: من نماینده همه مردم ایران هستم. بنابراین سرمایه این دولت در مسیر پیش رو ابتدا اتکا به خداوند و سپس اعتماد به مردم گرانقدر ایران است. رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: دولت آینده باید از همه سرمایه‌های طبیعی و انسانی این مرز و بوم بهره گیری کند.

روحانی رای وارده به صندوق‌های انتخابات 92 توسط مردم را رای به اعتدال‌گرایی و دوری از افراط و تفریط دانست و تاکید کرد: کانون فکری و اجرایی دولت بر محور اعتدال و عقلانیت بنا خواهد شد؛ اعتدال گرایی به معنای توازن میان آرمان، واقعیت و ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی است. وی اضافه کرد: اعتدال‌گرایی بر اجماع ملی قانون گرایی و بردباری در تعاملات سیاسی تاکید دارد و بنیاد این مرام فکری فاصله گرفتن تخیل و توهم و  تمرکز بر تفکر، برنامه، شفافیت و استفاده از تخصص‌ها است.

رئیس‌ قوه مجریه با بیان اینکه این دولت تدبیر و امید نهایت اهتمام خود را به کار خواهد گرفت گفت: بر مبنای اهداف و روش‌های عقلایی و متناسب با واقعیت‌های موجود اعتدال را شالوده عملکرد و مدیریت کشور قرار و تهدیدات را کاهش و فرصت‌ها را افزایش می‌دهیم. روحانی در ادامه سخنان خود همچنین به تالیف دیگری از اعتدال‌گرایی پرداخت و خاطرنشان کرد: اعتدال‌گرایی بر اخلاق مدارا اصرار می‌ورزد و از طریق گفت‌وگو، تفاهم و تدوین برنامه‌های کوتاه و میان مدت سعی خواهد کرد تا شکاف‌های اجتماعی و سیاسی را به حداقل برساند. وی ادامه داد: دولت تدبیر امید در حاکمیت قانون، رعایت حقوق و آزادی‌های همه شهروندان، پاسخ‌گو به همه جامعه و مدیریت علمی تاکید دارد. رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه مردم تغییر، تحول و تعالی را می‌خواهند، گفت: مردم می‌خواهند از فقر و تبعیض به دور و حرمت و کرامت داشته باشند و در فضای آزاد، معنوی و عقلانی زندگی کنند.

روحانی ادامه داد: پدران و مادران جامعه ما در پی آینده‌ای مطمئن برای فرزندانشان هستند و جوانان‌مان نیز می‌خواهند فرصت شکوفایی، کار و ابتکار داشته باشند و یا در یک کلام مردم به دنبال بهتر زندگی کردن، عزت، زندگی باثبات و جایگاه شایسته خود را میان ملت‌ها بازیابد. وی تاکید کرد:از آغاز انقلاب اسلامی زنان فهیم این مرز و بوم بر مبنای اندیشه‌های بالای حضرت امام دوشادوش مردان در جهت توسعه و اجرای کشور حضوری همه جانبه داشته‌اند وآنان همواره کوشیده‌اند به عنوان نیمی از جامعه بزرگ ما در خلق حماسه‌های جاودان نقش‌آفرینی کنند. روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه زنان در نظام جمهوری اسلام موفقیت‌های فراوانی داشتند، گفت: در پی گام‌های بلندی که نظام جمهوری اسلامی برای تکریم منزلت زنان در نظام جمهوری برداشته است، دولت تدبیر و امید استیفای هرچه بیشتر حقوق زنان و حضور آنان در زمینه‌های اجتماعی را از اهم وظایف خود می‌داند.

وی افزود: دولت، فراهم آوردن زمینه‌های اجتماعی و حقوقی لازم برای نقش آفرینی هر چه بیشتر زنان در عرصه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار خواهد داد. یکی از اهداف کلیدی دولت مبارزه با فساد و تبعیض خواهد بود و همه دستگاه‌ها و مسئولان باید دست به دست هم دهند تا مبارزه جدی با نابرابری و فساد را آغاز کنند. رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: در صورتی که با فساد مبارزه کنیم، فعالیت اقتصادی مردم معنا پیدا می‌کند و به صورت درست و بهینه از توان استفاده می‌شود. شایسته‌سالاری گسترش پیدا می‌کند و از همه مهمتر مبارزه با فساد و عدالت به ارمغان می آید. در چنین شرایطی، فقر و تبعیض از جامعه رخت برمی‌بندد.

روحانی گفت: رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید، حضور گسترده مردم است. در این رویکرد کارآمدی، شفافیت، فراهم آوردن فضای کسب و کار مناسب و همچنین سامان‌دهی صنایع و تقویت سرمایه‌های اجتماعی و دست‌یابی فزاینده به علوم و فنون جزو راهبردها و عملکرد دولت خواهد بود. وی افزود: دولت تدبیر و امید رسالتی جدی برای خود قائل است تا از رنج‌های ملت بکاهد و نشاط را به زندگی ایرانیان بازگرداند و برای تحقق چنین هدفی قدرت و ثروت ملی باید افزایش یابد. خرد جمعی مبنای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار دهیم و بخش‌های غیر دولتی اعتماد کنیم و تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید به مردم اطمینان کنیم و با آنها صادقانه صحبت کنیم و شرایطی را فراهم آوریم تا بتوانند در تامین معاش خود به خوبی عمل کنند. رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: مداخله اقتصادی و فرهنگی دولت باید در زندگی مردم کاهش یابد. چنین چارچوبی زمینه گسترش اخلاق اجتماعی و آزادی‌های مدنی را محقق می‌کند. دولت باید زمینه‌ها را محقق کند تا بتواند با اتکا، فکر و سرمایه خود رشد کنند و توسعه ملی را فراهم کنند. اقلیم‌های متعدد فرهنگی جزو سرمایه‌ها و زیبایی‌های این کشور است.

روحانی گفت: در همه جای این سرزمین آموخته‌ایم که دوشادوش هم و با احترام و افتخار زندگی کنیم اگر چه اقدامات خوبی برای احقاق حقوق اقلیت‌های مذهبی مومن برداشته شده است اما متاسفانه هنوز هم کاستی ها و نارسایی‌ها وجود دارد. روحانی گفت: من بر خود فرض می دانم که زمینه استیفای این حقوق را به بهترین وجه فراهم کنم و زمینه کرامت و خلاقیت‌های فرهنگی و اجتماعی همه اقلیت‌‌ها را فراهم آورم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم با مشارکت فعال در انتخابات نشان دادند تا با فکر و برنامه و اعتدال و قانون‌گرایی کشور را به سوی بهبود و توسعه پایدار سوق دهند. روحانی ادامه داد: در عرصه سیاست خارجی با قاطعیت تمام و به عنوان منتخب مردم شریف ایران اعلام می‌دارم که جمهوری اسلامی ایران در پی صلح و ثبات منطقه است. وی افزود: ایران لنگرگاه ثبات در منطقه پرآشوب است و ما در پی تغییر مرزها و دولت‌ها نیستیم. نظام سیاسی هر کشور بر اساس نظر مردم آن کشور بستگی دارد و ما با حرف دگرگونه در نظام‌های سیاسی مخالفیم و بکارگیری زور را نقطه مقابل مردم‌سالاری و تعیین سرنوشت ملت‌ها می‌دانیم.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: آرامش و ثبات در همه مناطق پیرامونی ما نه فقط یک آرزو و خواست، بلکه نیاز و ضرورتی همه‌‌جانبه برای جمهوری اسلامی ایران است. وی تصریح کرد: تلاش همه ‌جانبه برای پایان دادن به نا آرامی‌ها، برادرکشی‌ها، خشونت‌های فرقه‌ای و قبیله‌ای و بی‌عدالتی‌ها در هر نقطه از جهان خواست قطعی همه ملت‌ها و جامعه جهانی امروز است.

رئیس‌ جمهور گفت: در جهان به‌هم‌پیوسته کنونی هیچ قدرتی نمی‌تواند امنیت خود را از طریق ایجاد وحشت و نا امن کردن دیگران به دست آورد؛ رفاه‌، امنیت و توسعه، کالاهای جهانی و غیرقابل انحصار هستند. روحانی ادامه داد: دولت در عرصه تعاملات بین‌المللی تلاش خواهد کرد تا با ایجاد اعتماد متقابل بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان امنیت ملی و پیرامونی خود را گسترش دهد. وی با بیان اینکه شفافیت کلید گشودن باب اعتماد است، متذکر شد:شفافیتی که از آن سخن می‌گوییم، نمی‌تواند یک‌طرفه و بدون سازوکارهای اجرایی و عملی در روابط دوجانبه و چندجانبه باشد.

روحانی همچنین خاطر نشان کرد: تنش‌زدایی ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسیر حرکت ما را روشن خواهد کرد. رئیس‌ جمهور گفت: با صراحت تأکید می‌کنم که ایران هیچ‌گاه سر جنگ با دنیا نداشته و ما تمامی تلاش‌های خود را معطوف به مهار جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزان خواهیم کرد.

روحانی افزود: ایران بهای سنگینی برای استقلال خود پرداخت کرده و همچنان برای عزت و سربلندی خود ارزش فراوانی قائل است. وی ادامه داد: گر چه تحریم‌ها فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد کرده اما مشارکت فعال مردم در این انتخابات نشان داد که آنها در حراست از حقوق و منافع ملی خود جدی و هوشیار هستند. «ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می‌کند، نمی‌توان با تحریم به تسلیم واداشت یا به جنگ تهدید کرد بلکه تنها راه تعامل با ایران گفت‌وگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومت‌هاست».

رئیس ‌جمهور گفت: تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر مبنای روابط ما با سایر کشورها را تشکیل خواهد داد و بر این اساس متناسب با رفتار و برخورد طرف‌های مقابل در جهت بهبود و ارتقای روابط حرکت خواهیم کرد. روحانی تصریح کرد: به صراحت می‌گویم اگر پاسخ مناسب می‌خواهید نه با زبان تحریم که با زبان تکریم با ملت ایران سخن بگویید. وی ادامه داد: من دست همکاری به سوی همه نهادها و دستگاه‌های مسئول در کشور دراز می‌کنم؛ دولت تدبیر و امید برای تحقق اهداف عالیه کشور و افزایش شوکت ایران و کرامت ایرانیان به هفکری، همراهی و هم‌اندیشی همه مسئولان و مردم نیازمند است.

روحانی ابراز امیدواری کرد که با مروت و مدارا همدلی و همکاری دفاع از منافع ملی و پاسخگویی به خواسته‌های به حق ملت ایران بتوانیم آینده بهتری را رقم زنیم؛ امیدوارم همگی قدر این فرصت را بدانیم نکند سرگرم حاشیه‌ها شویم و هدف را گم کنیم. وی از درگاه خداوند متعال مسئلت کرد که به او و اعضای دولت جدید توفیق دهد تا با پیشبرد اهداف کشور خدمات ارزنده‌ای را به ملت شریف ایران ارزانی دارد. رئیس جمهور همچنین با اشاره به سخنی از مولا که فرمود «فلا تکفوا ان مقالة بحق»، از ملت بزرگ و نمایندگان ملت ‌خواست که با مشورت و توصیه به عدل مرا در این امر بزرگ یاری دهند.

روحانی از مهمانان خارجی که برای شرکت در این مراسم مهم رنج سفر را بر خود هموار نمودند و از سفرای محترم کشورهای مختلف مقیم تهران و همچنین از تشریف‌فرمایی همه مسئولان کشوری و لشگری صمیمانه تشکر و توفیقات بیشتری را برای همه آرزو کرد. وی در پایان در اجرای اصل 133 قانون اساسی وزرای پیشنهادی دولت «تدبیر و امید» را که به گفته او با انجام بررسی‌های لازم ارزیابی و مشورت با صاحب‌نظران و تشکل‌های علمی و تخصصی انتخاب شده اند، به مجلس معرفی کرد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=1684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سایت شما واقعا محشره.من هر روز به سایت سر میزنم و از مطالب جدیدش استفاده میکنم.به خاطر همین لازمه یه تشکر ویژه داشته باشم از این همه زحماتتون.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.