• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 11751اخبار امروز : 0
1

یدک کش مرگ!؟ پيرامون کشته شدن دوازده زن و کودک بي گناه در دریاچه سد کارون سه

  • کد خبر : 1612
  • ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱

علیرغم این که موضوع احداث مسیرهای ارتباطی جایگزین در آمایش محلی پروژه پیش بینی شده، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران،به تعهدات خود برای احداث راههای روستایی که در اثر عملیات سدسازی به زیر آب رفته اند،عمل نکرده و بجای آن با قراردادن یدک کش،اقدام به جابجایی مینی بوس های حامل مسافر روی عرض […]

علیرغم این که موضوع احداث مسیرهای ارتباطی جایگزین در آمایش محلی پروژه پیش بینی شده، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران،به تعهدات خود برای احداث راههای روستایی که در اثر عملیات سدسازی به زیر آب رفته اند،عمل نکرده و بجای آن با قراردادن یدک کش،اقدام به جابجایی مینی بوس های حامل مسافر روی عرض دریاچه سد می نماید!

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ فرشيد خداداديان: عرفان و زهرا،کودکان ده و هشت ساله خانواده خواجه کولکی بعدازظهر چهارشنبه نهم مرداد، هنگامی که همراه با مادرشان و سوار بر مینی بوس روستایی سادات حسینی وارد عرشه یدک کش شرکت آب نیرو شدند؛به چشمان معصوم خواهر دوساله شان”دریا”نگاه می کردند تا شباهت های او و دریاچه سد کارون سه را بفهمند، اما بی احتیاطی هدایت کننده یدک کش و بی رحمی دریاچه سد کارون سه،باعث شد تا این سه طفل معصوم به همراه هفده سرنشین دیگر مینی بوس در دریاچه غرق شوند.فاجعه ای که تاکنون بنا به اعلام پزشک قانونی استان خوزستان،دوازده جانباخته داشته است!

عرفان،زهرا و دریا؛غروب خورشید چهارشنبه را هرگز ندیدند و در آستانه راهپیمایی ملت همیشه در صحنه ایران در حمایت از کودکان آواره و مظلوم فلسطینی، این سه کودک آواره و مظلوم روستای سادات حسینی ایذه،در شمال استان خوزستان در غربت و گمنامی روی در نقاب خاک فرو کشیده اند!

یدک کش مرگ!؟

یدک کش سواری روی دریاچه سد کارون سه خوزستان،البته با آنچه بر روی دریای مرمره در استانبول ترکیه یا کانال سوئز در مصر یا همین جزیره قشم خودمان در خلیج فارس انجام می شود متفاوت است!

از زمان آبگیری سد کارون در سال 1383 و زیر آب رفتن پل قدیمی”گدار شهپیر”،روستائیان و عشایر بختیاری ساکن روستاهای سادات حسینی در شمال شرقی ایذه در استان خوزستان،در بن بست ارتباطی گرفتار شده اند.

علیرغم این که موضوع احداث مسیرهای ارتباطی جایگزین در آمایش محلی پروژه پیش بینی شده، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران،به تعهدات خود برای احداث راههای روستایی که در اثر عملیات سدسازی به زیر آب رفته اند،عمل نکرده و بجای آن با قراردادن یدک کش،اقدام به جابجایی مینی بوس های حامل مسافر روی عرض دریاچه سد می نماید!

از آن تاریخ تا ساعت هفده و پانزده دقیقه روز چهارشنبه،مسئولین مربوطه همواره به ایجاد این خط حمل و نقل آبی مفتخر بودند،ولی اکنون که در اثر عدم رعایت اصول ایمنی دوازه نفر جان خود را از دست داده اند،فرار از مسئولیت و البته رفتار جانبدارانه صداوسیمای مرکز خوزستان و اظهارات شتابزده و متناقض مسئولان درخصوص حادثه،کار را به جایی رسانده که جمعی از شوراهای روستایی و دهیاری های منطقه خواستار مداخله مقامات از پایتخت و تشکیل کمیته حقیقت یاب شده اند.

شرح حادثه

یک شاهد عینی در خصوص چگونگی وقوع حادثه به آژانس خبری بختیاری،ایبنا نیوز؛گفته است:”تعداد سرنشینان مینی بوس بیست نفر بوده که جسد دوازده نفر در سردخانه رؤیت شده، چهار نفر نیز نجات یافته اند که حال دو نفر از آنان وخیم گزارش شده و تحت مراقبت و احیا هستند و حدود 4 نفر نیز ناپدید شده اند.

این شاهد محلی که خانعلی حسینی نام دارد وقوع حادثه را چنین توصیف کرده است:”…یدک کش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که به سوی روستاهای سادات حسینی،شیوند،غریبی ها و میراحمد در حرکت بود،حوالی ساعت 17:15 در لحظه پهلو گرفتن در ساحل دریاچه سد با صخره برخورد نمود و تکان شدید موجب شد که مینی بوس که در عرشه یدک کش قرار داشت به گوشه ای پرتاب و با سرنشینان خود به درون آب فرو رود.”

جانباختگان

دکتر حسینی،مدیر کل پزشکی قانونی استان خوزستان،با تأیید مرگ دوازده قربانی حادثه سقوط مینی بوس در دریاچه،از پایان شناسایی هویت همه جانباختگان خبر داده است.وی با اعلام اینکه ده نفر از قربانیان،زن و دختر خردسال و دو نفر آنها پسربچه‌ های ۱۰ و ۵ ساله بودند؛هویت جانباختگان حادثه را به شرح زیر به مطبوعات محلی استان اعلام کرده:فریده محمودوند،۳۰ساله، دلبر اسدی،۴۲ ساله،صفورا زندی،۲۰ ساله،شیدا زندی،۱1 ساله،سامان زندی5ساله، نازملک اسدی42 ساله،عرفان خواجه کولکی10ساله،زهراخواجه کولکی،8 ساله،دریا خواجه کولکی، ساله،زری اسدی،۲۷ساله،گل بس غریبی،48ساله و همچنین شهلا زندی،9 ساله

سوابق قبلی

حادثه به وقوع پیوسته نخستین حادثه از این دست نبوده و در گذشته نیز سابقه داشته است.شاهدان محلی و روستائیان منطقه،هرچند وقت یک بار شاهد تکرار حوادث در یدک کش های شرکت آب و نیرو بوده اند و در طول یک سال اخیر نیز اين دومين حادثه حمل و نقل دریایی است که براي مردم روستاهای سادات حسینی پیش آمده است.

هرچند هنوز نظر کارشناسان ایمنی در خصوص حادثه مذکور منتشر نشده، اما بنظر می رسد عدم دقت در مهار مینی بوس در عرشه و همچنین عدم استفاده از جلیقه نجات برای سرنشینان یدک کش و همچنین عدم تخلیه مسافران مینی بوس از خودرو، هنگام حمل با یدک کش روی دریاچه باعث وقوع این حادثه تاسف بار بوده است.

خاکسپاری در سکوت خبری

خانواده ها، اقوام و ساکنان محلی روز پنجشنبه،دهم مردادماه در حالی برای تشییع جنازه و خاکسپاری جانباختگان دریاچه در منطقه دهدز شهرستان ایذه آماده می شدند که افرادي از ادامه فعالیت خبرنگاران محلی در دهدز و نوار ساحلی دریاچه سد ممانعت به عمل آورده و ارتباط خبری این منطقه با دنیای خارج قطع شده بود.

به گزارش آژانس خبری بختیاری )ایبنانیوز)،همزمان با ممانعت از ادامه فعالیت خبرنگاران محلی در دهدز، اینترنت این منطقه نیز به طور ناگهانی قطع شده است و اختلال در شبکه تلفن همراه نیز افزایش یافته و تا کنون نیز ادامه دارد.

مراسم خاکسپاری عرفان و زهرا و دریا و سایر قربانیان حادثه،بعداز ظهر پنجشنبه و در جوی امنیتی انجام گردید.اما هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین حوادثی در منطقه تکرار نشود!

مسئولیت پذیری؛اختصاص بودجه کافی برای ایجاد مسیرهای ارتباطی امن و مطمئن و لزوم رعایت موارد ایمنی از جانب مسئولین مربوطه می توانست از درگذشت نوزده انسان بیگناه ایرانی جلوگیری کند. از مرگ روستائیان و کودکان معصوم و بی گناهی که همچون کودکان معصوم و بی گناه فلسطین، معصوم و بی گناه بودند و امروز بازماندگانشان نیازمند دلجویی و مهربانی هستند.

سدسازی در استان خوزستان اگر لطفی در افزایش راندمان تولید انرژی داشته اما از گتوند تا شهپیر، روستائیان بسیاری را نیز آواره نموده. آوارگانی که نیازمند توجه ملی هستند. همان گونه که آوارگان فلسطینی نیازمند توجه اند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=1612

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.