• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
0

در یک ماه گذشته/ پلنگ دو بار به دام های لالی در شمال خوزستان حمله کرد

  • کد خبر : 15994
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مسجدسلیمان از حمله پلنگ به دام های دو منطقه در شهرستان لالی در شمال خوزستان در یک ماه گذشته خبر داد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، بهروز نجاتی گفت: دام های مناطق ‘ماه نو’ و ارتفاعات ‘بابا روزبهان’ شهرستان لالی دو بار […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مسجدسلیمان از حمله پلنگ به دام های دو منطقه در شهرستان لالی در شمال خوزستان در یک ماه گذشته خبر داد.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، بهروز نجاتی گفت: دام های مناطق ‘ماه نو’ و ارتفاعات ‘بابا روزبهان’ شهرستان لالی دو بار مورد حمله پلنگ قرار گرفتند.

وی افزود: با توجه به توجیه دامداران و همچنین گشت و کنترل در منطقه با وجود امکان تقابل و اتلاف پلنگ، هیچگونه آسیبی از سوی دامداران خسارت دیده به این گونه وارد نشده و آنان با مراجعه به اداره محیط زیست از طریق قانونی پیگیر مسایل و جبران خسارت وارده شدند.

نجاتی حفاظت از گونه با ارزش پلنگ را نیازمند همکاری دانست و از اهالی منطقه درخواست کرد تا در صورت مشاهده این گونه نادر و با ارزش از شلیک و آزار و اذیت آن خودداری کنند.

وی تاکید کرد: در صورت حمله پلنگ به دام ها، محیط زیست آماده جبران خسارت است.

پلنگ ایرانی در مناطق صخره ای و کوهستانی شمال خوزستان زندگی می کند. جمعیت این گونه که در فهرست سرخ IUCNدر رده در خطر انقراض قرار دارد، در سال های اخیر به دلیل تخریب زیستگاه و کم شدن طعمه که بیشتر از کل و بز، گراز، خرگوش و سایر پستانداران کوچک تغذیه می کند، کاهش یافته است.

پلنگ ایرانی با نام علمی panther pardus جزو خانواده گربه سانان ایران است. علاوه بر پلنگ ایرانی گونه های دیگر گربه سانان از جمله گربه جنگلی، گربه وحشی، کاراکال، سیاگوش و گربه شنی در خوزستان یافت می شود.

مرداد پارسال یکی از محیط بانان منطقه حفاظت شده شیمبار به نام ‘سید سیف اله هاشمی’ برای نخستین بار موفق شد در اقدامی نادر، از چهار پلنگ ایرانی که همزمان در کنار هم بر روی صخره در حال استراحت بودند، تصویربرداری کند.

شهرستان لالی در شمال خوزستان که تا چند سال پیش از توابع شهرستان مسجد سلیمان بود، دارای مناطق بکر کوهستانی و جنگلی است.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=15994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.