• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
1

با توانمندی متخصصان ایرانی يك واحد نیروگاه برق آبی سد مسجدسلیمان به شبکه سراسری وصل شد

  • کد خبر : 15435
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- یکی از واحدهای نیروگاه برق آبی سد مسجدسلیمان که حدود ۵ سال پیش از مدار خارج شده بود با توانمندی متخصصان ایرانی به شبکه سراسری وصل شد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، در کنار سد مسجدسليمان، نیروگاهی برق آبی با ۸ واحد ۲۵۰ مگاواتی ساخته شده که سازنده […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- یکی از واحدهای نیروگاه برق آبی سد مسجدسلیمان که حدود ۵ سال پیش از مدار خارج شده بود با توانمندی متخصصان ایرانی به شبکه سراسری وصل شد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، در کنار سد مسجدسليمان، نیروگاهی برق آبی با ۸ واحد ۲۵۰ مگاواتی ساخته شده که سازنده توربین ۴ واحد اول، شرکت «هاربین چین» و سازنده توربین ۴ واحد توسعه آن، شرکت «فوبت اتریش» بود. همچنین سازنده ژنراتور ۴ واحد اصلی شرکت «الین اتریش» و سازنده ژنراتور ۴ واحد توسعه، شرکت « GE کانادا» بود.

در تابستان سال ۸۹ توربین و ژنراتور یکی از واحدهای توسعه ای این نیروگاه از مدار خارج شد. کارشناسان بهره برداری، خراب شدن برخی قطعات و نیاز به جایگزینی آنها را دلیل از مدار خارج شدن این واحد ۲۵۰ مگاواتی دانستند. از اینرو با شرکت های سازنده قطعات این واحد از جمله شرکت «فوبت اتریش» و « GE کانادا» مکاتبه شد تا قطعات جدید برای تعمیر و بهره برداری مجدد از این واحد، خریداری شود اما به بهانه تحریم های ناعادلانه غرب علیه ایران، این شرکت ها از در اختیار قراردادن قطعات مورد نیاز این پروژه خودداری کردند.

از اینرو مسئولان وقت تصمیم گرفتند تا با تکیه بر توانمندی داخلی اقدام به ساخت و نصب تجهیزات واحد از مدار خارج شده نیروگاه مسجد سلیمان کنند.اکنون که چند روزی از توافق وین می گذرد و قرار است ایرانِ پس از تحریم را شاهد باشیم، دستاورد ۵ سال تلاش متخصصان داخلی به نتیجه رسیده و واحد هفتم نیروگاه برق آبی مسجد سلیمان با نصب قطعات تولید داخل به مدار بهره برداری بازگشته است.

سیدحمید صالحی سرپرست شرکت مدیریت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه مسجدسلیمان در این خصوص گفت: با تلاش کارشناسان این واحد، تعمیرات اساسی توربین و ژنراتور واحد ۷ به پایان رسید و واحد با توان تولیدی ۲۵۰ مگاوات به شبکه سراسری متصل شد. وی افزود: واحد ۷ نیروگاه مسجدسلیمان در تابستان سال ۸۹ به دلیل اشکال در توربین و ژنراتور از مدار خارج و با توجه به اعمال تحریم، رفع مشکل به کارشناسان داخلی سپرده شد که در این راستا با فعال کردن تولیدکننده‌های داخلی، قطعات معیوب از جمله شینه‌های ژنراتور، قطب‌های ژنراتور و هسته استاتور توسط شرکت‌های ایرانی طراحی، ساخته و به دست متخصصان بومی نصب و راه‌اندازی شد.

صالحی با بیان این که تعمیر اساسی توربین و ژنراتور و راه‌اندازی واحد ۲۵۰ مگاواتی، دستاورد بزرگی است که توسط فرزندان ایران حاصل شده، تصریح کرد: پیگیری‌ها، حمایت و همکاری‌های معاونت بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان در راه‌اندازی و بهره‌برداری از این واحد در پیک تابستان نقش بسزایی داشته است.وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی واحد ۷ ظرفیت تولید نیروگاه مسجدسلیمان به ۲۰۰۰ مگاوات رسید که می‌تواند نقش مؤثری در تولید انرژی، کنترل فرکانس و پایداری شبکه برق کشور ایفا کند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=15435

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.