• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 11718اخبار امروز : 2
0

بیمارستان 91 ساله نفت مسجدسلیمان موزه تجهیزات پزشکی می شود

  • کد خبر : 14554
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۸:۴۸

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- بیمارستان 91 ساله صنعت نفت مسجدسلیمان در خوزستان که با گذشت زمان و ایجاد مراکز درمانی در دیگر نقاط نفتخیز استان بتدریج جایگاه خود را از دست داد؛ با همت وزارتخانه های نفت و بهداشت و سازمان میراث فرهنگی بازسازی و احیا می شود. بیمارستان 99 تختخوابی صنعت نفت مسجدسلیمان در […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- بیمارستان 91 ساله صنعت نفت مسجدسلیمان در خوزستان که با گذشت زمان و ایجاد مراکز درمانی در دیگر نقاط نفتخیز استان بتدریج جایگاه خود را از دست داد؛ با همت وزارتخانه های نفت و بهداشت و سازمان میراث فرهنگی بازسازی و احیا می شود. بیمارستان 99 تختخوابی صنعت نفت مسجدسلیمان در سال 1303 راه اندازی شد و در آن زمان به عنوان یکی از بزرگ ترین و مجهزترین بیمارستان های خاورمیانه به شمار می رفت و تا پیش از احداث بیمارستان صنعت نفت در تهران، اهواز و دیگر مناطق نفتخیز به بخش های مختلف صنعت نفت در جنوب کشور خدمات ارائه می کرد.

با توجه به امکانات به روز و بهره مندی از کادر درمانی کارآزموده، این مرکز در دوره ای از فعالیت خود حتی بیماران اعزامی از تهران و دیگر شهرهای بزرگ را که به عمل جراحی نیاز داشتند؛ پذیرش می کرد. حادثه دیدگان هنگام کار از مناطق نفتی اعم از خشکی و دریا و خانواده های کارکنان شرکت نفت در سال های گذشته با بالگرد از مناطق مختلف در سریع ترین زمان به این بیمارستان انتقال می یافتند و تحت درمان قرار می گرفتند. شهر مسجدسلیمان اکنون دو بیمارستان به نام های بیمارستان امام خمینی(ره) صنعت نفت و 22 بهمن دارد که بیمارستان نفت در حد توان افزون بر خانواده های شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت در منطقه، به بیمه شدگان تامین اجتماعی و بیماران اورژانسی نیز خدمات می دهد.

این بیمارستان در دوران دفاع مقدس نیز نقش ارزنده در ارائه خدمات درمانی به مجروحان جنگ داشت. با کم رنگ شدن فعالیت شرکت ملی نفت ایران در این شهر در دهه های گذشته و گسترش حوزه عملیاتی این شرکت در اهواز، آغاجاری و گچساران و ساخت مراکز درمانی دیگر، فعالیت بیمارستان صنعت نفت مسجدسلیمان محدود شد و این مرکز درمانی بتدریج جایگاه خود را از دست داد. این در حالی است که با وجود کمبودها و فرسودگی ناشی از قدمت ساختمان، این بیمارستان هنوز نقطه اتکای مهم درمانی در مسجدسلیمان است.بخش های مختلف و اتاق عمل بیمارستان صنعت نفت مسجدسلیمان پس از حدود 9 دهه از فعالیت آن، هنوز هم پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان است.نمای این بیمارستان در سال های گذشته با اعتبار اختصاصی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تعمیر شد ولی به علت کم توجهی کارفرما و پیمانکار، جلوه زیبای سفید خود را در پشت سیمان خاکستری از دست داد.

چیدمان نخستین تخت ها، امکانات اتاق عمل و وسایل مورد استفاده در آن، نورپردازی ساختمان، طریقه سرد و گرم نگهداشتن آن با توجه به افزون بر 90 سال قدمت و نایاب بودن تعداد زیادی از وسایل و تجهیزات پزشکی مورد استفاده در این بیمارستان ، می تواند برای هر بیننده، گردشگر و پژوهشگر داخلی یا خارجی قابل توجه باشد.اکنون، مسئولان وزارت نفت با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درصدد احیای این بیمارستان برآمده اند.

مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با تاکید وزیر نفت، موزه گنجینه نفت و دفاع مقدس در سه شهر کشور راه اندازی می شود.اکبر نعمت اللهی افزود: در شهر مسجدسلیمان، تاسیسات نفتی گنجینه نفت شامل چاه شماره 1 چشمه های نفتی، کارخانه تولید برق، کارخانه گوگرد سازی، کارخانه تقطیر و ساختمان اصلی برای راه اندازی باغ موزه صنعت نفت و دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفته است.وی افزود: وزارت نفت تلاش می کند تا با بازسازی بیمارستان صنعت نفت مسجدسلیمان به عنوان یکی از بزرگ ترین بیمارستان های خاورمیانه در آن زمان، این بنا را به عنوان میراث فرهنگی حفاظت کند.

نعمت اللهی تاکید کرد: این بیمارستان با همکاری دیگر سازمان ها به عنوان موزه مجهز تجهیزات پزشکی و برای استفاده محققان و فرهنگ دوستان و علاقه مندان به گردشگری پزشکی احیا می شود.مشاور وزیر نفت گفت: اجرای این طرح، رونق خاصی به صنعت گردشگری کشور می دهد و به تخصصی شدن گردشگری کمک می کند.وی از استانداری خوزستان، شهرداری ها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر نهادهای مسئول خواست به وزارت نفت برای ایجاد شهر موزه های دفاع مقدس و صنعت نفت، کمک کنند زیرا این طرح مربوط به وزارت نفت نبوده و پروژه ملی است.

گزارش از: سیدبهادر حسینی تشنیزی

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=14554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. با عرض سلام. با تشکر از اطلاع رسانی سایت وزین باشگاه روزنامه نگاران مسجد سلیمان   تقاضا داریم ز شما و دیگر وسایل اطلاع رسانی در شهر و گروهای قوی و موثر در امر اطلاع رسانی و روابط عمومی ها از فرمانداری و شهرداری و شرکت نفت و غیره  بیایند و از فرصت بوجود آمده در روابط عمومی وزارت نفت جهت ساخت موزه ها ی مختلف در مسجدسلیمان استفاده رده و کمک کنند تا این مورد انجام شود ا با توجه به ساخت فرودگاه و راه اندازی آن و آمدن گردش گر بتوان ازاین طریق رونقی به اقتصاد منطقه آورده شود. انشاادرنگ و سستی در این امر می تواند فرصت را از شهر بگیرد و پشیمانی نیز سودی ندارد  

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.