• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
0

محسن رضایی: طرح استانی شدن انتخابات در مجمع رد شد/ تصویب ممنوعیت دخالت قوای سه‌گانه در دسته‌بندی های سیاسی انتخاباتی

  • کد خبر : 14547
  • ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس از سیاست‌های کلی انتخابات خارج شد گفت: ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه در دسته‌بندی های سیاسی انتخاباتی تصویب شد. محسن رضایی صبح امروز در پایان جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز مجمع تشخیص […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس از سیاست‌های کلی انتخابات خارج شد گفت: ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه در دسته‌بندی های سیاسی انتخاباتی تصویب شد. محسن رضایی صبح امروز در پایان جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون ادامه بررسی سیاست‌های کلی انتخابات بود.

بررسی طرح استانی- شهرستانی شدن انتخابات

وی با اشاره به دستور جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ابتدا طرح جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر استانی – شهرستانی شدن انتخابات که برای گنجاندن در سیاست‌های کلی انتخابات پیشنهاد شده بود، توسط اعضا مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: عده‌ای که موافق این طرح بودند، در مورد مزایای آن صحبت کردند و گفتند که این طرح موجب می‌شود افراد نخبه و کسانی که قابلیت‌های بیشتری دارند، وارد مجلس شوند. البته عده‌ای هم از معایب این طرح صحبت کردند و معتقد بودند که باید این طرح به مطالعات عمیق‌تری گذاشته شود و در مجموع در رای‌گیری که صورت گرفت، این پیشنهاد مجلس شورای اسلامی حذف شد و افراد مدافع این طرح نتوانستند جمع را قانع کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از این پس طرح استانی – شهرستانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی به عهده خود مجلس و شورای نگهبان خواهد بود و اعضای مجمع تشخیص ضرورتی برای طرح این مساله به عنوان یک بند از سیاست‌های کلی انتخابات ندانستند.

ممنوعیت ورود قوای سه گانه و نهادهای تابعه به انتخابات

رضایی همچنین جلوگیری از دخالت قوای سه‌گانه در انتخابات را از دیگر طرح‌های بررسی شده در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام نام برد و گفت: یکی از اشکالاتی که بعضاً دیده می‌شد، ورود قوای سه‌گانه به انتخابات بود؛ لذا یک بندی را در سیاست‌های کلی انتخابات مبنی بر ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه و نهادهای تابعه آن به انتخابات پیش‌بینی کردیم.

وی افزود: طبق این سیاست مقرر شد، قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های تابعه آنها، سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی هیچ‌گونه ورودی در دسته‌بندی‌ها و جناح‌های سیاسی و انتخاباتی و جانب‌داری از داوطلبان نداشته باشند. البته ورود آنان به صورت شخصی و بدون استفاده از موقعیت حقوقی‌شان بلامانع است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: قوه مجریه از وزارت آموزش و پرورش گرفته تا وزارت کشور یا دستگاه‌های عمومی مانند شهرداری‌ها یا شورای شهر نمی‌توانند از لیست یا جناح خاصی حمایت کنند و هر نوع حمایت تشکیلاتی قوای سه‌گانه در انتخابات ممنوع می‌شود. البته مجریان و ناظران انتخاباتی هم حق جانب‌داری از داوطلبان را ندارند.

اجرای توافقنامه امنیتی ایران و سوریه صحت ندارد

رضایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اخیرا برخی از رسانه‌های خارجی مدعی شده‌اند که ایران می‌خواهد به طور رسمی در جنگ سوریه ورود پیدا کند و توافقنامه‌ امنیتی – دفاعی میان دو کشور اجرا شود، آیا شما این خبر را تائید می‌کنید؟ گفت: چنین بحثی در میان مسئولان ایران به هیچ وجه صورت نگرفته است.

وی افزود: سیاست ما در قبال سوریه از اول روشن بوده است. کمک‌های ما به کشورهای منطقه، انسانی و مستشاری است و چنین بحثی که ایران کمک مستقیم کند و یا نیروی مستقیم به کشوری ارسال کند، در دستگاه‌های مسئول صورت نگرفته است.

جنگ های اخیر در منطقه از بی‌سابقه‌ترین ناامنی‌ها در خاورمیانه است

رضایی همچنین با اشاره به مسائل منطقه گفت: ما همچنان شاهد کشتار وحشیانه مردم یمن به دست عربستان هستیم و متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی به ویژه دبیرکل سازمان ملل در این زمینه در سکوت غیرقابل قبول به سر می‌برد.

وی افزود: امروز ۱۰ میلیون نفر از مردم سوریه، شش میلیون نفر از مردم عراق و دهها تا ۱۵ میلیون از مردم یمن آواره‌اند و جنگ‌های منطقه‌ای که امروز شاهد آنها هستیم، یکی از بی‌سابقه‌ترین حوادث ناامنی در خاورمیانه است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نیروهای یمنی ناچار شدند که برای دفاع از خود، از مرزهای عربستان عبور کنند، گفت: گسترش این ناامنی‌ها و عدم جلوگیری از آن، موجب درگیری‌ها و جنگ‌های جدید در منطقه خواهد شد؛ لذا نیازمند یک بسیج همگانی بین‌المللی مخصوصا از سوی کشورهای اسلامی هستیم که هر چه سریعتر جنگ‌های فعلی را پایان دهند و از وقوع جنگ‌های جدید هم جلوگیری کنند.

رضایی با بیان اینکه امروز جهان اسلام از پیشرفت‌های اقتصادی عقب افتاده است، گفت: مردم منطقه نیاز به امنیت و آرامش دارند.

وی همچنین با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت امام(ره)، گفت: در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون صحبت‌های رهبری، بحث‌هایی صورت گرفت و ما در مجمع رهنمودهای ایشان را در سیاست‌های کلی در نظر خواهیم گرفت و در سیاست‌های جدید اعمال می‌کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: موضوع تحریف و انحراف از راه امام(ره) جز اینکه ملت ایران را عقب بیاندازد، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

هزینه های انتخابات شفاف شود

رضایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا برای هزینه کاندیداهای انتخاباتی در سیاست‌های کلی انتخابات، تدابیری اندیشیده شده است؟ گفت: قبلا در سیاست‌های کلی انتخابات این مساله مورد بررسی قرار گرفته و قرار شد نظارت دقیقی بر کاندیداها صورت بگیرد و مجلس شورای اسلامی نیز قوانین لازم آن توسط مجلس شورای اسلامی نوشته شود.

گفت: ما امروزه شاهد هستیم که منابع تبلیغاتی داوطلبان، انتخاباتی، کاملا مبهم و آسیب‌پذیر شده است به طوری که هر کسی یک چیزی را به داوطلبان انتخاباتی نسبت می دهد لذا یکی از سیاست‌های مورد بحث مجمع این است که کلاً هزینه‌های انتخاباتی شفاف شود و بر آنها نظارت دقیق صورت گیرد.

همچنین خبرنگاری پرسید اخیرا حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفته است «باید مراقبت کنیم که مذاکرات هسته‌ای ۱۱ تیر مانند کربلای ۴ لو نرود»، ارزیابی شما از این اظهارنظر چیست؟ رضایی پاسخ داد: هم طرفداران تیم مذاکراتی و هم اعتراض‌کنندگان، جزئی از مذاکرات محسوب می‌شوند.

صدای منتقدان مذاکرات هسته‌ای باید به گوش جهانیان برسد

وی افزود: آن چیزی که مخالفین و موافقین در کشور در مورد مذاکرات صحبت می‌کنند، یک اظهار عقیده و بخشی از مذاکرات است، چرا که تیم مذاکره‌کننده از طرف ملت ایران مذاکره می‌کند و هم معترضین و هم طرفداران حق دارند نظرات خود را بگویند تا دنیا محاسبات اشتباه نکند و به انحراف نرود. بنابراین نباید به طرفداران و معترضین اهانتی صورت بگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: اظهارنظر و صدای منتقدین و طرفداران مذاکرات هسته‌ای که بخشی از ملت ایران هستند، باید به گوش کسانی که روبروی ملت ایران هستند، برسد تا آنها بدانند که واقعیت درونی ملت ایران چیست.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=14547

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.