• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
1

كشته شدن جوان بختياري در يك مراسم عروسی در گتوند

  • کد خبر : 13563
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۹:۰۴

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- درگیری در مراسم عروسی در روستای سیدان از توابع بخش عقیلی شهرستان گتوند را به عزا تبدیل کرد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از ایرنا در آیین چوب بازي که معمولاً در مراسم عشایر بختیاری مرسوم است پس از اختلاف نظر در نوع و نتیجه این […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- درگیری در مراسم عروسی در روستای سیدان از توابع بخش عقیلی شهرستان گتوند را به عزا تبدیل کرد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از ایرنا در آیین چوب بازي که معمولاً در مراسم عشایر بختیاری مرسوم است پس از اختلاف نظر در نوع و نتیجه این بازی طرفین به درگیری پرداختند که در این درگیری یک تن کشته و شماری زخمی شدند.

یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این آیین  در روستای سیدان در حال انجام بود که به درگیری تبدیل شد. وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: پس از این درگیری ماموران انتظامی منطقه در محل نزاع حاضر و به درگیری خاتمه دادند. وی بدون اشاره به تعداد زخمی شدگان حادثه گفت: تمامی افراد مجروح جهت مداوا به بیمارستان شهرستان گتوند منتقل شدند. وی گفت: در زمان حاضر نیروهای انتظامی منطقه در روستای سیدان گتوند مستقر و اوضاع را در کنترل خود دارند. چوب بازی بزمی یا ترکه بازی، قدمتی دیرینه در جشن های عروسی بختیاری ها دارد و به گونه ای است که دو مرد با دو چوب به مبارزه نمادین با یکدیگر می پردازند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=13563

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. متاسفانه جنبه آیینی و زیبای چوبازی رو فراموش می کنند و تبدیلش می کنند به فرصتی برای تلافی کردن کینه های قبلی.

    ضمنا در گذشته در عشایر این رسم در برابر دیدگان اعضای خانواده اعم لز زن و مرد برگزار می شد و به حرمت حضور خانواده و زن و بچه درگیری کمتر رخ میداد. الان با جداسازی مراسم , جوونها کمتر احساس حرمت نگهداشتن دارند.

    (دقیقا مسئله ای که در ورزشگاه های ایران رخ می دهد ولی در کشورهای دیگه شاهد نیستیم.)

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.