• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
1

راهكارهايي حقوقي، براي مديريت غائله ي فرودگاه جده

  • کد خبر : 13508
  • ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ محمد باقري: با درج خبر تجاوز به دو نوجوان ایرانی در سفر زیارتی عربستان ، موجی از خشم میان مردم شکل گرفت. در شبکه های اجتماعی همه از خشم ، نفرت و انزجار نسبت به این اعمال شنیع میگویند اما کمتر به ارائه راهکارهای منطقی و معقول برای حمایت از آسیب […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ محمد باقري: با درج خبر تجاوز به دو نوجوان ایرانی در سفر زیارتی عربستان ، موجی از خشم میان مردم شکل گرفت. در شبکه های اجتماعی همه از خشم ، نفرت و انزجار نسبت به این اعمال شنیع میگویند اما کمتر به ارائه راهکارهای منطقی و معقول برای حمایت از آسیب دیدگان اصلی این حادثه بسیار اسفبار حرفی به میان آورده شده است.

تجاوز جنسی از جمله موضوعاتی است که در کلیه کشورها برای آن جرم انگاری شده است و مرتکبین ان به مجازاتهای متناسب با عقبه فکری و فرهنگی موجود در آن جامعه ، که زیر ساختهای اعتقادیش بر روی آن استوار گردیده محکوم می شوند.

در عرصه بین الملل هرگونه تعرض به اتباع یک کشور در خاک و محدوده سرزمین و کشوری دیگر، به منزله هتک حرمت و تعرض به دولت آن کشور انگاشته میشود.لذا دولتها همواره باید با جدیت به مسائلی از این دست بپردازند. در این میان نیز راهکارهایی متصور است تا بزه دیدگان احقاق حق نمایند.

راهکارهایی که به نظر میرسد بخش عمده ای از ان توسط دولت متبوع بزه دیده و به منظور اعاده حیثیت ملت خود مکلف به پیگیری آن میباشد.
در این خصوص ماده ۸ قانون مجازات اسلامی اینچنین مقرر داشته است  که هرگاه شخص غیر از ایرانی در خارج از ایران علیه شخص ایرانی یا علیه کشور ایران مرتکب جرمی………. شود و در ایران یافت و یا به ایران اعاده گردد، طبق قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران به جرم او رسیدگی میشود….).

علی رغم تشابه میان موضوع اتفاق افتاده با پیش بینی قانونگذار در ماده ۸ ، اما مرتکبین اعمال بی شرمانه فرودگاه جده نه در ایران یافت و نه به ایران اعاده گردیدند. لذا آنچه اتفاق افتاده خارج از شمول این ماده است. از این رو با التفات به اصل (صلاحیت سرزمینی) مجنی علیه یا بزه دیدگان می باید در کشور و محل وقوع جرم و توسط مراجع قضایی و قانونی همان کشور اقامه دعوی نمایند.

با عنایت به این اصل ، بزه دیدگان میبایست دادخواهی خود را در کشور عربستان انجام دهند  اما متاسفانه نظر به بی اطلاعی اکثریت مردم نسبت به مسائل حقوقی و مساله پیشگفت به نظر میرسد وظیفه انجام و پیگیری این مهم که غرور ملی میلیون ها ایرانی مسلمان را جریحه دار کرده برعهده دولت است لذا دایره حقوقی کنسولگری یا سفارتخانه ، با عنایت به آشنایی به زبان و فرهنگ و همچنین قوانین کشور عربستان سعودی میبایست در این اقدام پیش قدم گردد. نا گفته پیداست که در این بین سطح روابط دیپلماتیک کشورها از جایگاهی تعیین کننده برخوردار است.

اما راهکارهای دیگری که در این باره متصور است مطرح نمودن این موضوع در مجامع حقوق بشر در سطح بین الملل است. همانگونه که هر مفسر غیر مغرضی اذعان خواهد داشت ، حقوق بشر مقوله ای است که برخی منادیان آن با تفسیر به سمت و سوی منافع ملی خود به قرائتهای جانبدارانه از آن میپردازند.

شاهد این مدعا نیز جنایت ها و نسل کشی های صورت پذیرفته در نقاط مختلف این کره خاکی و سکوت سلیقه ای و جهت دار مجامع و سازمانهای بین المللی با مقوله حقوق بشر است لذا شایسته آن است که نهادها و دستگاههای مرتبط، این امر حساس را در مجامع حقوق بشر بین المللی مطرح نموده و با این اقدام فشارهای بین المللی را در راستای تقبیح و همچنین اعمال ساز و کارهای قهر آمیز حقوقی دیگر بر حکومت عربستان سعودی وارد آورند.

امید آن که کشور عزیزمان با همدلی دولت وملت از این برهه حساس نیز با سربلندی و غرور عبور کرده و باز هم شاهد سربلندی ایران اسلامی مان باشیم.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=13508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.