• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 11751اخبار امروز : 0
1

دکتر فرشید خدادادیان : نفت در مملکت ما ملی نشده است… !

  • کد خبر : 13382
  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۸:۰۷

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- دکتر فرشید خدادادیان، محقق تاریخی و عضو ارشد کانون آینده نگری تهران، در جمع اعضای کمیسیون تاریخ این تشکل در دفتر مرکزی (اهواز) پیرامون دیدگاههای خود در سه کتابش پیرامون تاریخ نفت، تصریح کرد: نفت در مملکت ما ملی نشده است؛ بلکه حکومتی شده و سرمایه حکومتی گشته است… وی همچنین […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- دکتر فرشید خدادادیان، محقق تاریخی و عضو ارشد کانون آینده نگری تهران، در جمع اعضای کمیسیون تاریخ این تشکل در دفتر مرکزی (اهواز) پیرامون دیدگاههای خود در سه کتابش پیرامون تاریخ نفت، تصریح کرد: نفت در مملکت ما ملی نشده است؛ بلکه حکومتی شده و سرمایه حکومتی گشته است… وی همچنین ابراز داشت: علیرغم شکست ظاهری نهضت ملی در آن مقطع، این تفکر و جنبش در ذهن مردم ایران، مانایی و پایایی داشته و شادروان مصدق به عنوان شخصیتی مطرح و تاثیرگذار در تاریخ بوده است.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، این استاد دانشگاه، از عوامل عدم استقرار دموکراسی در تاریخ ایران را باور به “فره ایزدی” یعنی “ظل الله = سایه خدا” پنداشتن شاهان و حاکمان دانست. دکتر خدادادیان در پاسخ یک شرکت کننده معترض که گفت: مصدق پدیده و معجزه حزب توده بود و فوق العاده مذهبی بود و به سلطنت اعتقاد داشت و حزب توده را ایشان آورد! ، اظهار داشت: در قضاوت های تاریخی، از افراط و تفریط پرهیز کنیم و منش «اعتدال» را در پیش بگیریم. من در دوره ای، برچسب هیچ اشتباهی را به مصدق نمی پذیرفتم. اما باید بپذیریم که او معصوم نیست و او هم مثل همه اشتباه می کند. از نظر من، مصدق نه یک قهرمان بی عیب و اشتباه، و نه مطابق تعریفی منفی بود که شما از وی ارائه دادید…

مدیرمسئول مجله میراث پارس همچنین با اشاره به ارزشمند بودن تاریخ شفاهی و این که گاهی، روایات تاریخ شفاهی در تحلیلی که ارائه می دهیم ارزشمندتر است بیان داشت: باور دارم که نفت ملی نشده و حکومتی شده و سبب شده سیستم مالیاتی هیچ وقت در کشور پا نگیرد؛ و ماحصل، آن که وقتی دولت ها و حکومت ها نیاز به پول مردم نداشته باشند، پاسخگوی نیاز مردم نیستند. در کشورهای دیگر وقتی مردم مالیات می دهند دولت باید پاسخگو باشد.

حیدر مجتهد موسوی از اعضای فعال کانون اما، در نقد بخشی از سخنان دکتر خدادادیان اظهار داشت: ما در بررسی روند تاریخ ۸۰ و۹۰ ساله رشد و توسعه ایران، مجموعاً راضی هستیم. باید ببینیم کجا بوده ایم و به کجا رسیده ایم. تا به حال پیشرفت های بالایی داشته ایم و نفت هم بر این پیشرفت ها تاثیر گذار بوده است. اگر علل عقب ماندگی را نفت بدانیم، پس قبل از نفت چه بوده است؟!

میلاد نژاد یرافی عضو کمیسیون هنری کانون نیز در این جلسه اظهار عقیده کرد: نفت یعنی توانایی پذیرفتن جامعه مدرنیته؛ نفت یعنی چپ و روشنفکری؛ صجبت از نفت نه به نماد کثیف کاری و پاکیزه نبودن نفت است، بلکه نفت یعنی خوزستان، یعنی مسجدسلیمان، به نوعی نمادی از گنجشک ها به مسجد سلیمان برنمی گردند (تئاتری که خود ما ارائه دادیم.) نژاد یرافی همچنین گفت: عدم آموزش در آن زمان، ایران را به دو سطح: «قطب بالا» و «قطب پایین» تقسیم کرده بود؛ و مردم ما اگر نتوانستند آن زمان از مصدق دفاع کنند، به علت درک و فهم پایین در آن زمان بود.”

در انتهای این جلسه، رامین ناصح دبیرکل کانون آینده نگری پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از سخنران برنامه و حضاری که در ایام پرمشغله نوروز، ایثارگرانه و برای آرمان های فرهنگی – اجتماعی در این نشست حضور پیدا کردند، به معرفی مختصر کتاب های دکتر خدادادیان و سوابق این چهره علمی آینده نگر (که به عنوان دانشمند و پژوهشگر برتر سال ۹۳ در حوزه فرهنگی – اجتماعی معرفی شده است) پرداخت. ناصح همچنین چکامه خود را تحت عنوان «درد دلی درویشانه با پیشوا» خطاب به روان تابناک دکتر مصدق دکلمه نمود. این چکامه، تنها “شعر نو” این شاعر خوزستانی سبک کلاسیک بود.

 مرجع/ ايفا نيوز

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=13382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. درود و سپاس بر فرشیدخان که هیچگاه حقیقت را فدای مصلحت نکرد و نمی کند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.