• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 11765اخبار امروز : 0
1

گفتگو با عبدالله مرادی پیشکسوت کشتی
تنظیم سند راهبردی ورزش گامی جهت شکوفایی ورزش مسجدسلیمان

  • کد خبر : 13067
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۵:۱۸

لطفاً خودتان را معرفی نمایید؟ اینجانب عبداله مرادی غریبوند دانشجوی رشته تربیت بدنی واحد مسجدسلیمان و مشاور ورزشی دانشگاه آزاد واحد مسجدسلیمان عضو شورای عالی راهبردی ورزشی کشتی استان، سرمربی تیمهای بزرگسالان کشتی استان خوزستان که در حال حاضر به عنوان مشاور ورزشی دکتر جلیلی نماینده محترم مردم مسجدسلیمان انجام وظیفه می نمایم. در مورد […]

لطفاً خودتان را معرفی نمایید؟

اینجانب عبداله مرادی غریبوند دانشجوی رشته تربیت بدنی واحد مسجدسلیمان و مشاور ورزشی دانشگاه آزاد واحد مسجدسلیمان عضو شورای عالی راهبردی ورزشی کشتی استان، سرمربی تیمهای بزرگسالان کشتی استان خوزستان که در حال حاضر به عنوان مشاور ورزشی دکتر جلیلی نماینده محترم مردم مسجدسلیمان انجام وظیفه می نمایم.

در مورد سند راهبردی ورزش مسجدسلیمان توضیح دهید؟

با توجه به عضویت دکتر جلیلی در فراکسیون ورزشی مجلس ایشان اشراف جامعی از ورزش دارد وی دستور اکید فرمودند که بحث ورزشی از مسائل سیاسی جدا باشد و آن به حوزه فرهنگی و اجتماعی ارجاع یابد و برنامه راهبردی مبتنی بر شرایط آب و هوایی ژنتیکی و فرهنگی این شهر را شناسایی و دستور ترسیم سند راهبردی و چشم انداز ورزشی این شهر که می تواند انقلابی عظیم و شگرف در ورزش این شهر به وجود آورد را داده اند که به نظر اینجانب ترسیم این سند می توانند بسیاری از مشکلات و معضلات ورزشیاین شهر را رفع نمایند

۳ پس طرح سند راهبردی ورزشی، کلید خورد لطفاً از این طرح بیشتر بفرمایید تا مخاطبین ما بتوانند بیشتر آشنا شوند؟

سند راهبردی ورزش در اصل راهبردی بر پایه علم، تخصصی است که تمام نیازها، تهدیدها، فرصت ها اعم از مدیریت، نیروهای انسانی و شرایط جغرافیایی و علم ژنتیک استوار است ورزش مسجدسلیمان اگر می خواهد بر اساس استعدادها و پتانسیل های موجود خود رو به جلو حرکت کند و به نتایج قابل قبولی دست یابد، باید برنامه محور باشد. برنامه کلانی که مدیران ورزش را تحت تأثیر خود قرار داده و منجر به این می شود که همه تفکرات خود را بر مبنای آن شکل دهند.

امروزه ورزش و تربیت بدنی به عنوان یک پدیده مهم اجتماعی که اثرات مثبت و چشمگیری در توسعه همه جانبه اجتماع دارد در جوامع مترقی و در حال توسعه بسیار مورد توجه و مطرح می باشد این پدیده که قابلیت بالایی در برقراری ارتباطات و تحکیم روابط اجتماعی و مردمی داشته و دارد لذا همچون پل مستحکمی در مسیر بهداشت روانی و سلامت جامعه عمل می نماید تجربه نشان داده است که هزینه در ورزش و تربیت بدنی بعنوان عامل سلامت و شادابی جامعه یک سرمایه گذاری منطقی محسوب شده و در مقابل سود سرشاری را در کاهش هزینه های درمانی و روانی برای جامعه در بر دارد اما آنچه که در این باره از اهمیت خاصی برخوردار است این است که توسعه و پیشرفت جدا از برنامه ریزی و مدیریت کارآمد نبوده و در وقع اجزاء لاینفک یکدیگر می باشد خوشبختانه سند راهبردی ورزش مسجدسلیمان بر ستونهای بسیار محکم علمی – فرهنگی – اقتصادی و اجتماعی بوده همچون چراغ راه و بستری مناسب زمینه را برای جهت گیری و تدوین برنامه ورزش این شهرستان فراهم نموده که امید آن داریم در سایه الطاف الهی و همگام و متوازن با سایر برنامه های دستگاه های اجرایی این شهرستان و استان و کشور و همکاری و پشتوانه تمامی دست اندرکاران ضد شاهد تحقق آن و دست یابی و رسیدن به قله افتخار همراه باشیم.

در این ارتباط چه اقداماتی صورت گرفته است؟

اینجانب با تیمی که متشکل از ۶ دانشجوی رشته تربیت بدنی، ۴ کارشناسی ارشد و ۷ نفر از دکترهای برنامه نویس ورزشی و صرف بیش از ۳۰۰۰ ساعت کاری و بیش از ۱۸۰ روز کاری توانسته ایم بخش اعظمی از این سند را نهایی کنیم ولی تا انجام کامل کار زمان و فرصت بیشتری نیاز داریم متأسفانه داده های آماری که مربوط به سالیان گذشته ورزش این شهرستان در دستگاه های مختلف اداری است تا کنون علیرغم نامه نگاری های فراوان و تأکید بر اهمیت آن به دستمان نرسید که در اینجا جا دارد از تمام مدیرانی که به هر نحوی دستی بر ورزش این شهرستان دارند خواهش نماییم که هر چه زودتر این داده های آماری را مهیا نمایند که ما هر چه سریعتر بتوانیم کار سند راهبردی ورزشی را به آخر برسانیم.

فواید و جهت گیری این سند بر ورزش مسجدسلیمان را بیان فرمایید؟

همان طور که مستحضر هستید ورزش در دو مقوله ورزش همگانی و ورزش قهرمانی استوار است در مورد فواید سند راهبردی که بیش از ۶۰ آیتم و مورد است در گنجایش این مصاحبه نمی گنجد لذا به طور مختصر شمعی از آن را بیان می نماییم.

۱- ایجاد زمینه های همکاری و تعامل بین حوزه ی دانشگاهی و دست اندرکاران و مسئولین ورزشی شهرستان

۲- گسترش عدالت اجتماعی و بهره مندی نقاط مختلف شهر از فضاهای ورزشی با تأمین و توسعه و افزایش فضاهای ورزشی تا حصول ۲/۱ متر مربع سرانه فضاهای ورزشی برای هر شهروند مسجدسلیمانی

۳- تأمین و توسعه ورزش همگانی تا حصول شرکت بالغ بر ۳۵% از آحاد شهروندان در فعالیتهای ورزش همگانی با افزایش متوسط سالیانه حداقل ۴% جمعیت شهرستان

۴- ارتقاء جایگاه ورزشی شهرستان در عرصه های منطقه ای، استانی، کشوری با تأمین و توسعه ورزشی قهرمانی تا حصول هدف، رسیدن به جایگاه برتر ورزشی در استان

۵- ارتقاء سلامت آحاد جامعه و تلاش در رفع آسیب های اجتماعی با ورزش همگانی

۶- تقویت نقش زنان و توسعه فرصتها و گسترش سطح مشارکت آنان در فعالیتهای ورزشی

۷- تأمین منابع مالی از طریق توسعه مشارکت بخش خصوصی

۸- توسعه بخش آموزش و پژوهش به منظور تربیت نیروهای انسانی کیفی و ارتقاء بهره وری در ورزش شهرستان

۹- توسعه فرهنگ ورزش کردن از طریق آموزش، پژوهش و تبلیغ و اطلاع رسانی جامع رسانه ای

۱۰- گسترش ورزش شهرستان از طریق توسعه و مشارکت نهادهای دولتی و غیر دولتی

۱۱- توسعه ورزش حرفه ای از طریق ساماندهی باشگاه های خصوصی با ارائه تسهیلات و حمایت های قانونی و نظارتی

۱۲- ارتقاء بخش تعاونی ها و باشگاههای خصوصی ورزش در عرصه ورزش با توجه به اصل ۴۴

۱۳- توسعه اماکن ورزشی تخصصی مطابق با آن ورزش

۱۴- ایجاد پایگاه های استعدادیابی و رهنمون کردن نونهالان و نوجوانان به ورزش در ورزشهایی که در آن بر حسب ژنتیک قد وزن و ضریب هوشی آن ورزش ترسیم شده باشد.

آیا تاکنون نقاط ضعف و قوت ورزش شهرستان را شناخته اید؟

در تحقیق در ورزش مسجدسلیمان بر مسایل شگفت انگیزی دست یافتیم برای من بسیار تعجب برانگیز است در شهرستانی مثل مسجدسلیمان که قدمتی طولانی در عرصه ورزش کشور و استان دارد، سه ورزش اصلی و مادر هیچ گونه فعالیتی حتی در سطح استان ندارد و بعضا مشاهده نمودیم بعضی از رشته های مادر و اصلی هیئت ندارندد دومیدانی، شنا و ژیمناستیک سه رشته ورزشی اصلی و پایه در ورزش محسوب مس شوند که بطور کلی فعالیت های آنچنانی ندارند.

دومیدانی که هیئت و مسئول ندارد و هیچ گونه امکانات و لوازماتی از آن در این شهر یافت نشده است علیرغم قدمت طولانی آن در ورزش این شهرستان و افتخارات بیشمار آن در سطح استان و کشور متاسفانه وجود خارجی ندارند.

ژیمناستیک دیگر رشته مادر در این شهرستان است که فعلا به همت برادران بهداروند و شهبازی فقط دز حد آموزش آن هم با امکانات و لوازم زیر صفر و بازدهی منفی اداره می شود.

شنا ورزشی که در گذشته حتی در سطح ملی ما نماینده و ورزشکار داشتیم اکنون به یکی از گرفتارترین و پرحاشیه ترین ورزشهای این شهرستان مبدل گشته و فقط در حد تفریح و آموزش دایر است.

خب به نظر شما زمانی که اصلی ترین ورزشهای پایه و مادر در این شهرستان با رکورد مطلق روبرو هستند ارزیابی شما از ورزش این شهرستان چطور می شود ورزش این شهرستان مانند دیوار خشتی و گلی می ماند که شما آن را با ورزشهایی مانند – وزنه برداری – کشتی و کاراته و فوتبال پر زرق و برق نموده ایم اساس ورزش در این شهرستان اشکالات فراوانی دارد که ما آماده ایم با تقدیم این سند راهبردی به مردم مسجدسلیمان گامی درجهت شکوفایی دوباره ورزش این شهر مظلوم برداریم. در پایان اگر حرفی دارید بفرمایید. در آخر صحبت ها، عرض می نماییم که تمام مطالب و مباحث در ورزش را در این مصاحبه نتوانستم بیان نماییم ولی انشاءالله در آینده نزدیک با برگزاری جلسات تخصص و ارتباط با تمام قهرمانان و هیئت های ورزشی پیشکسوتان و مربیان و سرپرستان نظر آنها را نیز در این رابطه جویا و به کا رخواهیم بست و امیدواریم با ارائه این سند گامی درجهت رشد ورزش در این شهر برداریم .

در پایان از جناب آقای دکتر جلیلی نماینده خدوم محترم و دلسوز و همیشه در صحنه این شهرستان که با نگاه علمی ومدبرانه خود در خصوص احقاق حق جایگاه برتر ورزش این شهرستان تلاش و ایثار می نمایند کمال تشکر و قدردانی را دارم در ضمن به حضور شهروندان گرامی می رسانم که حتی اداره کل ورزش و جوانان استان فاقد سند راهبردی است و انشاءالله با همت تک تک اهالی ورزش این سند که برای اولین بار در سطح استان و آن هم در یک شهرستان با این امکانات محدود است به نگارش درآمده تا در این کار نیز پرچم اولینها را بالا و بالاتر از استان به اهتزاز درآوریم . جا دارد که از زحمات آقایان البرز و ابراهیم حاجیپور- بهامیریان- دکتر شهبازی – دکتر زیلایی، دکتر مرعشیان جناب آقای قاسمی – مهمدی- دکتر رشیدلمیر دکتر مرداسی، دکتر حضرتی که رد این چندوقت گذشته همکاری و همیاری را با اینجانب و تیم تحقیقاتی داشته اند را کمال تشکر و قدر دانی را دارم.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=13067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. این رو میگن کار اساسی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.