• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
1

اختصاصي باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان
مهندس پيرامون: در نظر داریم با مطالعات و کارشناسی مجدد مشکلات مناطق آلوده مسجدسلیمان را ساماندهی کنیم

  • کد خبر : 11214
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۸:۴۵

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/داريوش باقرفر: مهندس ابراهیم پیرامون مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت: در نظر داریم با مطالعات و کارشناسی مجدد، مشکلات مناطق آلوده مسجدسلیمان را ساماندهی و حل کنیم. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان مهندس پیرامون اظهار كرد: علت طولانی شدن موضوع انتقال ساکنان و تخریب منازل […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/داريوش باقرفر: مهندس ابراهیم پیرامون مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت: در نظر داریم با مطالعات و کارشناسی مجدد، مشکلات مناطق آلوده مسجدسلیمان را ساماندهی و حل کنیم. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان مهندس پیرامون اظهار كرد: علت طولانی شدن موضوع انتقال ساکنان و تخریب منازل در معرض خطر نشت نفت و گاز، به وسعت مناطق اعلام شده، تعداد منازل و بودجه سنگین مورد نیاز آن ارتباط دارد. به نظر می رسد در بحث کارشناسی و اعلام وسعت مناطق با شتاب عمل شده است هر چند در بحث جابجائی مناطق آلوده چندین وزارتخانه مسئولیت دارند و زیر مجموعه های آنان در استان و شهرستان مسئول پیگیری آن هستند.

وی افزود: در کارشناسی اولیه در سال های گذشته با اعلام 6 منطقه و آمار قریب به 5000 واحد مسکونی در معرض خطر و حدود یک سوم مناطق شهری به عنوان مناطق آلوده، مشکل بزرگی برای این شهر و مسئولین نفت به وجود آمد که این مشکل بزرگ به علت بار مالی سنگین، کار بسیار دشواری بوده و علی رغم سرمایه گذاری بسیار بالای وزارت نفت در حل این مشکل و واگذاری مسئولیت احداث مسکن جدید در منطقه امن برای انتقال اهالی مناطق 6 گانه ، توسط وزارت راه و شهرسازی در سال 84 عملیات جابجایی برنامه ریزی شد. از 1400 واحد در حال احداث فاز اول این برنامه ، تـاکنون فقط 310 واحد آمـاده بهـره بـرداری شـده و مسئولین در حال انتقال شهروندانی که خانه هایشان تخریب شده و یا در معرض خطر بیشتری قرار دارند به عنوان اولویت اول در حال واگذاری و ساکن شدن هستند. این در حالی است که در 10 سال گذشته تا به حال فقط یک منطقه پاکسازی شده و شهرونـدان بقیه مناطق در انتظار اجرای ادامه این طرح هستند. طبیعی است اجرای کامل این طـرح به سال ها وقت و صرف هزینه بسیار سنگین برای دولت و وزارت نفت نیاز دارد که کار بسیار دشوار و هزینه بری است و تأمین اعتبار آن بسیار مشکل است.

پیرامون گفت: از زمان اعلام این موضوع تاکنون مشکلات عدیده ای برای این شهر، مسئولین شهرستان و استان، ساکنین مناطق آلوده، مسئولین شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و مناطق نفت خیز جنوب به وجود آمده است با توجه به پیگیری های به عمل آمده و اعلام نظر غیررسمی برخی کارشناسان، به نطر می رسد در اعلام حجم و وسعت مناطق آلوده با شتاب عمل شده و در صورت دقت و صرف وقت بیشتر ممکن بود که برخی نقاط محدودتری در برخی مناطق 6 گانه آلوده به نشت نفت و گاز اعلام شود و این در حالی است که ممکن است آلودگی های غیر از نشت نفت و گاز هم در کارشناسی اولیه مد نظر بوده است به طور مثال متصاعد شدن گازهای ترش در هوای شهر که به علت لوله کشی قدیمی و غیراستاندارد و فرسودگی خط انتقال و انشعابات گازکشی غیراستاندارد و سوختن این گاز در منازل و بهره برداری غیرمجاز و غیر اصولی مردم از گاز ترش موجود در لوله ها به افزایش حجم و وسعت مناطق آلوده افزوده باشد.

وی ادامه داد:با توجه به اقدامات خوب وزارت نفت در کاهش آلودگی و وجود پالایشگاه گاز مسجدسلیمان در منطقه تمبی در حاشیه شهر، بخش زیادی از گازهای ترش منطقه می تواند پس از فرآوری به صورت گاز سالم و استاندارد در اختیار شهروندان مسجدسلیمان قرار می گیرد و شرکت گاز هم گاز کشی استاندارد اکثر مناطق شهر مسجدسلیمان را انجام دهد و جمع آوری لوله های فرسوده قدیمی گاز و انشعابات غیر مجاز گاز ترش در منازل شخصی جمع آوری و اصلاح شبکه گاز رسانی منازل شـرکتـی صورت گیرد پس از آن بخش عظیمی از مشکل پراکندگی گاز ترش و آلودگی در مناطق شهری حل شده و به نظر می رسد بحث آلودگی بسیار کاهش یافته و شاید نقاط بسیار کمی از شهر آن هم در حـد محدود و در حد یک یا چند محلـه آلـودگی به نشت نفت و گاز از زیر زمین ( مخزن نفت )داشته باشد که نیاز به انتقال ساکنان و تخریب منازل آن ـها باشـد و دیگر نیازی به انتـقال کامل یک سوم محلات پرجمعیت شهر و تخریب بیش از 5.000 واحد مسکونی و مشکلات و تبعات بعدی آن نباشد.

در همین راستا مطالعه و کارشناسی مجدد بررسی میزان آلودگی به نشت و نفت و گاز و شناسایی دقیق مکانی در مناطق شهری را در دستور کار داریم و فکر می کنم مناطق آلوده بسیار کم تر از حجم فعلی اعلام گردد و آرامش مجدد به مردم و مسئولین شهرستان برگردانده خواهد شد و از اتلاف بودجه عظیم اجرای طرح جابجایی جلوگیری و منابع دولت و وزارت نفت صرف کارهای عمرانی و اساسی تر برای این شهر خواهد شد. مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در خصوص توقف و یا کندی تکمیل و بهره برداری پروژه های عام المنفعه گفت: به مناسبت یکصد سالگی نفت، با عنایت ویژه دولت و مسئولین وزارت نفت و پیگیری مسئولین نفت در شهرستان و استان یکصد پروژه عام المنفعه برای این شهر بعنوان زادگاه نفت تعریف شده و عملیات اجرایی پروژه ها آغاز شد و بخشی از آنها در سالهای گذشته به بهره برداری رسیده و بخشی در مرحله تکمیل می باشد.

البته در ادامه راه به علت مشکلات اعتباری و وضعیت اقتصادی و سیاست انقباضی بودجه دولت و سیاست گذاری جدید وزارت نفت، پروژه های تعریف شده با مشکل تأمین اعتبار و نقدینگی روبرو شدند و مقرر شد که فعلا ًپروژه های با اولویت بالا تکمیل و به بهره برداری برسد و در ادامه و در صورت تأمین اعتبار دیگر پروژه ها انجام شود.

وی گفت: پروژه دره سبز که یکی از طرح های بسیار خوب در پروژه های عام المنفعه بوده که ضمن زیباسازی و ایجاد فضای سبز هدایت آب های سطحی را نیز حل می کند تا این مرحله کل اعتبار را هزینه و جذب کرده است و ادامه آن منوط به تعریف پروژه جدید تکمیلی و جذب اعتبار می باشد.

و اما در خصوص پروژه بیمارستان نفت در منطقه شیخ مندنی که مدت زیادی است متوقف و بلاتکیف گردیده با توجه به اهمیت و نیاز تکمیل بیمارستان برای خانواده های کارکنان نفت و با توجه به پیشرفت فیزیکی و هزینه ای که تاکنون انجام شده است در پی جذب اعتبار برای شروع به کار تکمیل آن هستیم که انشاء الله در صورت موافقت نهایی به زودی عملیات تکمیل آن شروع خواهد شد. پیرامون در خصوص تخریب و واگذاری برخی اماکن و املاک شرکت نفت به اشخاص، توسط پادگان نزاجا و بنیاد تعاون گفت: ما نیز به این امر اعتراض داریم و از طریق مراجع ذیصلاح پیگیر هستیم شرکت نفت با توجه به توسعه میادین نفتی و گازی منطقه و افزایش نیرو وتأمین خدمات فنـی گسترده، به اکثر ساختمان های تـخریـب شـده نیاز داشت امـا به دلیل برخی مکاتبات در سال های پیش از انقلاب بین وزارت نفت و وزارت دفاع بـخش عمده امـاکن، منازل،کارگاهها جهت بهره برداری در اختیار پادگان مسجدسلیمان قرار گرفته بود و در سال های اخیر به دلیل عدم نیاز پادگان و به جای پس دادن اماکن به مالک اصلی، اقدام به تخریب و فروش آن ها به اشخاص غیربومی و بومی نموده اند و این شرکت در رعایت اصول و طی مراحل قانونی، وظیفه خود را در اعتراض و انتقال موضوع به مسئولین بالاتر و اعلام به مراجع ذیصلاح محفوظ می داند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در خصوص واگذاری منازل سازمانی به ساکنین از سازمان ها ، نهادها و ارگان های دولتی که از اول انقلاب در آن ها ساکن هستند گفت:در بحث واگذاری منازل سازمانی به این افراد یا ارگان ها تصمیم با هیئت مدیره شرکت ملی نفت می باشد و هنوز انجام نشده است. اما یکی از مشکلات اصلی در این واگذاری ها مناطق آلوده می باشد که باید اول این مسئله حل شود. منازل بقیه مناطق در صورت موافقت هیئت مدیره شرکت ملی نفت واگذار می شود.

به جز چند منطقه که شرکت برای پرسنل خود به آن منازل نیاز دارد و مناطق 100درصد شرکتی هستند و نمی توانیم در این مناطق خاص منازل را واگذار کنیم چون مالکان در آینده ممکن است بخواهند تغییراتی بدهند یا تخریب کنند و چند طبقه بسازند و مشکلاتی برای پرسنل ما به وجود بیاید و بافت منطقه هم بهم می خورد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=11214

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 4
  1. باسلام و ادب خدمت جناب مهندس پیرامون…..ایکاش در خصوص مشکلات مالی تیم نفت مسجدسلیمان و به اقدامات اساسی صورت گرفته درحل هرچه سرعتر آن نیز اشاره ئ میکردیدچون مثل نیم فصل دارید زمان را از دست میدهید……یاحق

  2. خدا قوت

  3. با سلام و احترام بنظر اینجانب ……..تصمیمات نادرست مشکلات زیادی برای مردم مسجدسلیمان به وجود آورده، از جمله تبعیض ، بی عدالتی، مهاجرت ، نداشتن طرح تفضیلی (شناسنامه )جلوگیری از رونق و توسعه شهر ،ایجاد یاس و نامیدی در شهروندان و… با گذشت ده سال سردرگمی مردم آقای ……..می فرمایند به دنبال مطالعات و کارشناسی مجدد مناطق آلوده هستند ، کارشناسی گذشته به چه دلیل باشتاب بوده؟ بر چه اساس و مبنائی این مناطق را آلوده اعلام کردند؟ این نظریه باعث گردید بمدت ده سال توسعه و رونق در مسجدسلیمان راکد باشد، باعث گردید که مردم شهر از دیار خود بصورت نا خواسته مهاجرت نمایند که این مهاجرتها لطمات زیادی به شهر وارد کرد و مردم را نا امید و سر در گم نمود و موجب عقب ماندگی شهر و عدم سرویس دهی و خدمات رسانی به شهر وندان گردید ،شهر طرح تفضیلی نداشته به همین دلیل و ساخت و ساز ها ی محدود هم بی قاعده بود در طول مدت ده سال این پروژه کمتر از 6% پیشرفت داشته ،برای انجام هر پروژه ابتدا بودجه آن پیش بینی و تخصیص می یابد سپس عملیات اجرائی شروع میگردد ،حال نبود منابع مالی خود جای سئوال دارد ،از طرفی این پروژه دارای اهمیت و اظطراری بوده و نیاز به توجه ویژه دارد .
    لذا مطالعه و کارشناسی مجدد آن هم پس از ده سال و پس از اعلام به شهروندان و مشکلات برشمرده شده یعنی اتلاف وقت و نادیده گرفتن حقوق مردم می باشد. امیدواریم هر چه زودتر مناطق آلوده که یک حقیقت انکار ناپذیر می باشد در زمان محدود حل و فصل گردد.

  4. برخی مسئولین در دولت جدید متاسفانه بجای حل مسئله، صورت مسئله را پاک میکنند،
    اگر کارشناسان ده سال پیش مناطق مختلفی را آلوده به نشت اعلام کردند چه دلیلی دارد امروز آن مناطق غیرآلوده و ایمن معرفی شوند،

    البته اگر بخواهیم برخی محلات مانند سرکوره ها را در نظر بگیریم میشود گفت این حرف تا حدی درست است که آلودگی ناشی از نشت گاز از لوله های فرسوده قدیمی میتواند باشد و نه نشت گاز از سطح زمین،
    اما اینکه بگوییم در دیگر محلات آلوده هم این چنین است درست نیست و این سلامت مردم را به خطر می اندازد،

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.